Ang Formodningsregel
Fra : BNS

Dato : 13-10-08 22:11

hejsa jeg har et lille spørgsmål..

jeg har købt en bil hos en auto forhandler hvor han får lavet en applus
brugtvogns attest..

derefter går der ca 5 mdr og så sker der det at abs lampen pludselig lyser
og ved test hos peugeot viser det sig at der skal skiftes noget til en pris
af ca 7000 kr

mit spørgsmål går på kan man fraskrive sig de 6 mdr formodnings regel ved at
få lavet en brugtvogns attest..

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 14-10-08 07:58

"BNS" <Tele-mobil@tele-mobil.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> noget til en pris
> af ca 7000 kr
>
> mit spørgsmål går på kan man fraskrive sig de 6 mdr

Man kan ikke fraskrive sig noget der er mere vidtgående end
lovgivningen tillader. Men brugte biler har en særlig status,
som du nok bør læse mere om fx på www.forbrug.dk

Generelt har du reklamationsret i 2 år, heraf er de første 6
måneder noget forhandleren skal bevise er sket ved fejlagtig
betjening af bilen, medens det øvrige 1½ år påhviler det dig
at føre bevis for en evt. misere. Brugte biler indtager en vis
særstatus da man ikke kan forvente at de skal opføre sig som
nye. Men læs mere om det i ovennævnte link.

Fra : Henning

Dato : 14-10-08 12:34

>jeg har købt en bil hos en auto forhandler hvor han får lavet en applus
>brugtvogns attest..
Tillykke med det - pænt af ham Men den viser jo ikke skjulte fejl
eller fejl som er på vej.

>derefter går der ca 5 mdr og så sker der det at abs lampen pludselig lyser
>og ved test hos peugeot viser det sig at der skal skiftes noget til en pris
>af ca 7000 kr
Hvad siger forhandleren? Er det Peugeot? Ellers er er jo en mulighed
for at han selv kan lave det væsentlig billigere.
Tilbage til forhandleren, med mindre han specifikt har skrevet i
slutsedlen at ABS-lampen lyser er der ingen tvivl.

Fra : BNS

Dato : 14-10-08 22:31

der står ikke noget ang lampen men han siger at når han har lavet en applus
attest så kan jeg ikke efterflg sige at fejlen var der fra starten af .

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-10-08 23:32

BNS skrev:

> der står ikke noget ang lampen men han siger at når han har lavet en applus
> attest så kan jeg ikke efterflg sige at fejlen var der fra starten af .

Det har han misforstået. Lad os sætte at der er en revne i
motorblokken som ikke er nået ud til overfladen endnu. Den kan
ikke konstateres ved et nok så grundigt eftersyn.

To måneder senere flækker blokken helt igennem og motoren brænder
helt sammen. Det skal sælger ordne gratis.

.... idet vi går ud fra at handelen drejede sig om en bil hvor det
var en forudsætningen at motoren fungerede og havde mange tusind
kilometer i sig endnu.

PS. Det er ligegyldigt om scenariet er realistisk. Jeg ved ikke
så meget om biler. Men det viser princippet.

--
Bertel