Glasforsikring i lejebolig
Fra : Andreas Andersen

Dato : 13-10-08 03:44

Jeg har i nat fået smadret et vindue i min lejlighed af nogle idioter
med brosten. Ringede i morges til udlejer som sagde, at jeg selv er
ansvarlig for glas og må finde ud af det med min indboforsikring. Jeg
havde ikke nogensinde forestillet mig, at jeg kunne stilles til ansvar
for hærværk på udlejerens vinduer, og min indboforsikring dækker da
heller ikke, da jeg ikke har tegnet tillægsforsikring for glas.

Kan det passe, at det er lovligt at udlejer kræver jeg betaler for nyt
vindue? Hun siger det står i kontrakten, og det er sikkert rigtigt
(jeg har ikke haft tid til at kigge).

--
Andreas

Fra : Codexx

Dato : 13-10-08 11:51

On 13 Okt., 11:44, Andreas Andersen <andreas2...@gmail.com> wrote:
> [...]
> for hærværk på udlejerens vinduer, og min indboforsikring dækker da
> heller ikke, da jeg ikke har tegnet tillægsforsikring for glas.

Har du ikke læst din lejekontrakt? -dumt.

> Kan det passe, at det er lovligt at udlejer kræver jeg betaler for nyt
> vindue? Hun siger det står i kontrakten, og det er sikkert rigtigt
> (jeg har ikke haft tid til at kigge).

Det kan godt passe. Udgangspunktet er at udlejer står for
vedligeholdelsen af vinduer mv. jf. LL § 1,1 men det er muligt at
aftale andet i lejekontrakten. Hvis du kan finde hærværksmændende kan
du naturligvis kræve erstatning fra dem.

/Codexx

Fra : Andreas Andersen

Dato : 13-10-08 12:33

On 13 Okt., 19:51, Codexx <jensbac...@hotmail.com> wrote:

> Har du ikke læst din lejekontrakt? -dumt.

Helt enig, men nu var spørgsmålet ikke angående min manglende IQ, men
om hvordan jeg kan redde mig ud af den skade, jeg påfører mig selv med
den Bortset fra det, tror jeg nu jeg ville have fravalgt
glasforsikringen alligevel - det et par vinduer koster har jeg
rigeligt råd til at dække selv, selvom det da er lidt træls.

> [...]
> aftale andet i lejekontrakten. Hvis du kan finde hærværksmændende kan
> du naturligvis kræve erstatning fra dem.

Ok, tak for svaret. Jeg har ladet mig fortælle, at nogle klausuler i
lejekontrakter aldrig kan gælde, selvom man har skrevet under på dem,
så ville bare lige sikre mig, at jeg ikke bruger penge unødigt, men
åbenbart ikke.

--
Andreas

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 13-10-08 20:03

Andreas Andersen <andreas2411@gmail.com> writes:

> [...]
> lejekontrakter aldrig kan gælde, selvom man har skrevet under på dem,
> så ville bare lige sikre mig, at jeg ikke bruger penge unødigt, men

Det er også helt rigtigt. Der er bl.a. noget om opsigelse og
vedligeholdelse der ikke kan fraviges til skade for lejeren, uanset
hvad der står i lejekontrakten.

Men hvad står der helt konkret i din lejekontrakt?

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Andreas Andersen

Dato : 15-10-08 21:35

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message

> Det er også helt rigtigt. Der er bl.a. noget om opsigelse og
> vedligeholdelse der ikke kan fraviges til skade for lejeren, uanset
> hvad der står i lejekontrakten.
>
> Men hvad står der helt konkret i din lejekontrakt?

Må indrømme jeg ikke kan finde den, og nu jeg tænker over det, sendte de mig
vist egentlig bare kontrakten til gennemlæsning, og jeg sendte den tilbage
uden at tage en kopi. Fandt i stedet lejekontrakten fra min sidste
lejlighed, og der viser det sig, at jeg faktisk også var ansvarlig for glas.
Mon ikke teksten i §11 er ca. det samme som i min nuværende kontrakt:

"Ejendommen er forsikret med brand-, vandskade-, og stormskade, der dækker
skade på ejendommen og det faste inventar. Lejer må selv forsikre eget
indbo, såsom møbler, tæpper og elektriske apparater samt tegne evt. glas- og
kummeforsikring."

--
Andreas