Store træer og naboer
Fra : Per H

Dato : 15-10-08 18:57

hJ

Jeg har et par store græntræer, som står ca 1 - 2 meter inde på min
grund.

Grenene på det ene træ er inde på naboens grund over hans garage.

Kan han forlange at jeg fjerner grenene??

per

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-10-08 20:25

Per H wrote:

> Grenene på det ene træ er inde på naboens grund over hans garage.
>
> Kan han forlange at jeg fjerner grenene??

Han kan bede pænt eller han kan uden din tilladelse beskære dem så de ikke
generer ham og hans ejendom.

Men hvorfor skulle du have noget imod det? Det skaber da dårligt naboskab.

Erik Ginnerskov

Fra : Per H

Dato : 15-10-08 21:56

On Wed, 15 Oct 2008 21:25:17 +0200, "Erik Ginnerskov"
<erik.ginnerskov@live.dk> skrev:

>Han kan bede pænt eller han kan uden din tilladelse beskære dem så de ikke
>generer ham og hans ejendom.

Men kun det der er indehos ham, uanset hvor høje de er ?

>Men hvorfor skulle du have noget imod det? Det skaber da dårligt naboskab.

fordi det er det eneste sted med skygge.

Men jeg har nu heller ikke noget imod hvis han fjerner det der rager
ind hos ham, Bortset fra at det kommer til at se helt tosset ud, med
grene kun på den ene side.

per

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-10-08 20:33

Per H wrote:

> Men kun det der er indehos ham,

Ja

> uanset hvor høje de er ?

Nej, det skal påvises, at grenene fysisk generer hans ejendom - ikke bare
skygge eller nedfaldende blade. D.v.s. grene, der truer med at rive hans
tagkonstruktion i stykker eller spærrer for hans indkørsel, må han beskære.
Men hvad der er klart fri af hus og i indkørslen over 4½ meter opp, må han
ikke røre.

> fordi det er det eneste sted med skygge.

Hvad glæde har du af den skygge, dit træ kaster i hans have?

Jeg kan til eksempel oplyse, at min nabo mod nord har en poppel, der nok er
30 meter høj og vel en meters penge i diameter. Grenene rager adskillige
meter ind over min ejendom (i en højde fra omkring 6 meter og opad), selv om
træet står andre flere meter inde på hans grund. Træet smider - hver gang
det blæser - en hulens masse afbrækkede smågrene overalt i min have, men som
forholdene er, generer træet ikke fysisk, så jeg må finde mig i det.

Erik Ginnerskov

Fra : Per H

Dato : 16-10-08 21:53

On Thu, 16 Oct 2008 21:33:19 +0200, "Erik Ginnerskov"

>Hvad glæde har du af den skygge, dit træ kaster i hans have?
He he, Det er sikkert hos mig de kaster skygge, som jeg nyder om
sommeren når den står på 30 grader. Det er det eneste sted jeg har
skygge.

> [...]
>det blæser - en hulens masse afbrækkede smågrene overalt i min have, men som
>forholdene er, generer træet ikke fysisk, så jeg må finde mig i det.

noget af det samme som hos mig, der rager de kun ca 2 meter ind over
et garagetag. og træet er langt mindre.

per

Fra : Charlie

Dato : 17-10-08 10:13

> fordi det er det eneste sted med skygge.

Fæld skidtet og køb en parasol.

Vi har lige fældet 14 store træer i vores (vila)have (vi købte huset for 1
år siden) og det har givet en fantastisk have med masser af mulighed for
sollys - og skygge jo det elsker jeg såmænd når sommeren er for varm, men så
investerer jeg bare i en parasol eller 2

/Charlie

Fra : frank

Dato : 17-10-08 12:52

"Charlie" <computercharlie@pc.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> sollys - og skygge jo det elsker jeg såmænd når sommeren er for varm, men
> så investerer jeg bare i en parasol eller 2

Helt enig! Det er ubetænksomt og hensynsløst overfor sine naboer, at have så
store træer, at de skal belemres med både skygge og store mængder blade fra
naboens træer. Store træer hører ikke hjemme i almindelige villahaver.

Frank.

Fra : Carsten

Dato : 15-10-08 20:40

"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har et par store græntræer, som står ca 1 - 2 meter inde på min
> grund.
> Grenene på det ene træ er inde på naboens grund over hans garage.
> Kan han forlange at jeg fjerner grenene??

Jurisk svar: http://www.familieadvokaten.dk/Breve-700/b700-217.html

Personligt svar... hvad glæde har du af træerne ? står de egentlig ikke bare
og fylder og skygger (for både lys til huset og haven) ?
Ned med dem begge og plant så en eller to nye flotte træer som du selv kan
se vokse op.

Min genbo har tre store birketræer i sin (aflange) have. De står helt op mod
hans hæk som støder op til min have. Resultatet er at han har al glæden af
de flotte træer (set fra hans stue ca. 30m fra træerne). Jeg derimod ligger
for tæt på træerne til andet end at kigge ind i selve stammen og nu hvor
efteråret er over os så er det sørme også mig som har "glæden" af bladene i
tagrenden...

Carsten

Fra : Armand

Dato : 15-10-08 21:17

Carsten skrev:
> [...]
> og fylder og skygger (for både lys til huset og haven) ?
> Ned med dem begge og plant så en eller to nye flotte træer som du selv kan

Jup!
Kæmpe høje træer hører ikke hjemme i villa-kvarterer men på landet og i
skoven :-|
Enhver ting har sin tid, og når man ikke erkender dét i tide og får
nyplantet træer som er modne til at tage over når de gamle bliver for
store, står man pludselig med nogle voldsomme forvoksede træer som dels
er til gene langt væk og ovenikøbet virker uoverskuelige at få fældet!

--
Armand.

Fra : Per H

Dato : 15-10-08 22:04

On Wed, 15 Oct 2008 22:17:03 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
skrev:

>Jup!
>Kæmpe høje træer hører ikke hjemme i villa-kvarterer men på landet og i
>skoven :-|
Kæmpe og kæmpe:-/

Det er på landet. (munke bjergby)

>er til gene langt væk og ovenikøbet virker uoverskuelige at få fældet!

Ja og nye er mange år om at give skygge, og læ for vinden, herude..

per

Fra : SEJ

Dato : 19-10-08 17:49

Så flyt dog i lejlighed

Fra : Per H

Dato : 15-10-08 22:02

On Wed, 15 Oct 2008 21:39:43 +0200, "Carsten" <carsten@noexists.dk>
skrev:

> [...]
>
>Personligt svar... hvad glæde har du af træerne ? står de egentlig ikke bare
>og fylder og skygger (for både lys til huset og haven) ?

De er de eneste jeg har og det eneste sted jeg kan få skygge om
sommeren.

Det eneste der vist generer ham, er at han skal rense tagrende på sin
garage for nåle. og så ellers lidt at et brokhoved.

>Ned med dem begge og plant så en eller to nye flotte træer som du selv kan
>se vokse op.

Ideen er fin, men jeg skal nu ikke bo her i 10-20 år

per

Fra : frank

Dato : 16-10-08 08:53

Selvfølgelig skal du sørge for at få beskåret dine træer, så de ikke genere
din nabo! Det er dig som skal gøre det - din nabo skal ikke holde have for
dig. Det kan kun gå for langsomt!

v.h. Frank

Fra : charlotte

Dato : 15-10-08 23:33

Hej Per

Jeg har lige spurgt ang. det samme i forbindelse med min mormors
hegnssyn. Stort set samme problem.
Hegnssynets afgørelse var som følger. Naboen måtte skære det af der
ravede ind over hans grund. Han kunne ikke forlange dem fjernet.

Charlotte

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-10-08 19:07

"charlotte" <charlotte_boegvad@yahoo.dk> skrev
[...]

Det kan jeg næppe tro var et svar fra hegnssynet, idet man kun
undtagelsesvis må fjerne naboens grene, hvis de generer en indkørsel ell
lign., og altså ikke i haven generelt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 16-10-08 10:54

Per H wrote:

> Kan han forlange at jeg fjerner grenene??

Det har du fået svar på.....

Som jeg forstår situationen ligger din nabos grund syd eller vest for din,
så skygge på hans matrikel er ikke noget problem. Så tilbage er udsigt og
det 'affald' træerne smider på hans grund. Det må man kunne snakke sig til
rette om.....

jeg forstår til fulde dit ønske om at bevare den eneste skygge der er
tilbage på grunden, og jeg forstår også naboens irritation over at skulle
'rydde op efter dine skide træer'

Første trin må være at finde forståelse for hinandens problemer og
indvendinger....
Når nu dine bevæggrunde er den 'livgivende' skygge på en varm sommerdag,
ville jeg have inviteret naboen ind til en kold øl på en varm sommerdag, og
placere havebordet lige uden for træets skygge. Lur mig om han ikke fanger
pointen

Til gengæld har naboen netop nu, og i den kommende tid, muligheden for at
indvie dig hans oprydningsopgaver fra 'dine' træer

Min erfaring er, at de fleste 'nabokrige' skyldes for lidt samtale og for
lidt forståelse for situation/synspunkter. Noget der kan rettes op på under
indtagelse af kolde øller eller grillmad og god rødvin

I dit tilfælde ville jeg evt. foreslå en 'opstamning' af begge træer. Det
ville bevare det meste af din skygge, bevare et tåleligt udseende og måske
mindske naboens oprydningsopgaver.

Alternativt, ville jeg foreslå at 'det fælles problem' blev til fælles
'råhygge'
Hvad med en fælles tagrensningsdag, hvor mænnerne renser tagrender og ryder
op på begge matrikler, mens konerne tilbereder en frokost og måske senere et
aftensmåltid. Årstiden taget i betragtning ville frokostsild og brunkål/gule
ærter være oplagt

PS!
Måske viser 'brokkehovedet' sig at være en ganske flink fyr )

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : ShutEye

Dato : 18-10-08 11:07

<klip>
> PS!
> Måske viser 'brokkehovedet' sig at være en ganske flink fyr )

Helt enig! Godt svar :)
Sådan noget skal tages i opløbet inden det er for sent og 'alle' bare er
blevet sure.