Styrekugler til en kugle..
Fra : Søren Sømand

Dato : 15-10-08 20:31

Hej drenge. Jeg har en ældre Toyota Corolla der "tikker" når man drejer,
på det sidste er det blevet værre, så det næsten kan mærkes i rattet.
Gummimancheten på venstre forhjul er flækket og ser ud som om den har
været det længe, alt sammen noget der peger på noget med styrekuglerne.
Men .. hvordan ser sådan nogle ud og hvor længe kan man kører med sådan en
fejl?
Er det svært at skifte?

Jeg har en hel reservebil stående og vil meget gerne prøve at skifte dette
selv, men har ikke tid til det før om et par uger og har brug for bilen
dagligt. Burde jeg indtaste dansk autohjælp i mobilen?

Det havde faktisk ikke gjort mig noget hvis ikke jeg havde set en ældre
Peugeot, midt på Tagensvej, men det ene forhjul krøllet helt op i
skærmkassen. Håber ikke en Toyota er bygget på samme måde ...
Mvh.
Søren Sømand.

Fra : Martin Bak

Dato : 15-10-08 20:41

"Søren Sømand" <soren@sotoq.dk> skrev i en meddelelse
news.ui2y5rsesyc6yq@zepto-4200...
> [...]
> Men .. hvordan ser sådan nogle ud og hvor længe kan man kører med sådan en

Det peger ikke i retning af styrekuglerne. Knokkelleddet er svaret på _det_
problem.

> Jeg har en hel reservebil stående og vil meget gerne prøve at skifte dette
> selv, men har ikke tid til det før om et par uger og har brug for bilen
> dagligt. Burde jeg indtaste dansk autohjælp i mobilen?

Der er intet hastværk. Det er tvivlsomt om du vil kunne få glæde af lige
netop de dele fra din reservedelsbil. Det er sliddele, regn bare med at de
skal skiftes ud med nyt, så spilder du ikke din tid. Tjeck samtidig
hjulophønget, Styrekugler og bærekugler. Og da du ikke ved hvordan sådanne
ser ud, så allier dig med en ven der gør, og som kan indføre dig i den
hellige selvskruerloge. Ellers bliver det vist lidt svært at få projektet
til at lykkes...

> Det havde faktisk ikke gjort mig noget hvis ikke jeg havde set en ældre
> Peugeot, midt på Tagensvej, men det ene forhjul krøllet helt op i
> skærmkassen. Håber ikke en Toyota er bygget på samme måde ...

Det er nok ikke Pegøjens skyld, at ejeren ikke har udvist rettidig omhu. Et
sådant haveri har sikkert været indikeret og ignoreret længe.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : StreetFighter

Dato : 15-10-08 22:29

Det er som Martin skriver, knokkelleddene.

Tag hele trækakslen fra reservebilen, såfremt manchetterne ikke er revnet.

--
Wheelies er min passion

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-08 09:59

> Det er som Martin skriver, knokkelleddene.

Eller den rigtige betegnelse, som er kardanled.. ;)

Mvh
Morten

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 16-10-08 10:43

"Morten Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i meddelelsen

> Eller den rigtige betegnelse, som er kardanled.. ;)

Eller den rigtige betegnelse, som er Homokinetisk led (eller Constant
Velocity Joint).
http://en.wikipedia.org/wiki/Constant-velocity_joint
Et kardanled er opbygget på en anden måde.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 16-10-08 11:59

Per Beer Hansen skrev:

> Eller den rigtige betegnelse, som er Homokinetisk led

Eller homo-kinesisk led, som min onkel plejede at kalde dem
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 16-10-08 13:06

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 20-10-08 18:00

Per Beer Hansen skrev:

> Eller den rigtige betegnelse, som er Homokinetisk led (eller Constant
> Velocity Joint).
> http://en.wikipedia.org/wiki/Constant-velocity_joint
> Et kardanled er opbygget på en anden måde.

Også kaldet et Rzeppa-led. Efter dets opfinder.
Når vi nu skal fyre med mahogni.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Søren Sømand

Dato : 17-10-08 18:42

Takker for svarene .. Jeg må ringe til en ven, en selvskruer og se at
komme igang. Men .. når jeg får tid. Det glæder mig at hører at det ikke
haster at få det lavet.
/Søren

Fra : Michael

Dato : 23-10-08 19:18

det er såmænd ikke så galt når et "knokkelled" gir' op du mister bare
trækkraften på hjulene dvs. så blir du sq... holdene der hvor det sker - har
prøvet det med en gammel fnat jeg engang havde - og så lige midt i en
lyskurv - det var morsomt - der lød et skrald fra det syge led som der kunne
høres - og bilen kunne derefter kun skubbes - men jeg fik da skidtet hjem i
perlestenene og et par timer senere var det skiftet..........men det er en
god ide at tjekke bærearme - styrekugler m.m. når man nu alligevel er inde
under vognen.........det var også kun fordi jeg mente den nok ku' holde lidt
endnu - ha - det kunne den ikke............det er ikke svært at skifte -
god arbejdslyst.
michael

news.ui6jgjuisyc6yq@zepto-4200...