Nedgravet olietank
Fra : TG

Dato : 14-10-08 15:44

Hej i gruppen, hvad siger i til denne situation?

Svigermor har solgt et hus for ca. 4 år siden, og nu har de nye ejere
i forbindelse med belægningsarbejde fundet en gl. olietank i
indkørslen.. tanken er af jern, og det står 8-10 cm i bunden af tanken
(om det er vand, slam eller olie vides ikke).

Olitanken burde være sløjfet for mere end 10 år siden, ifm. etablering
af fjernvarme, og da ejendomsmægleren, i sin tid, indhentede
oplysninger fra kommunen, fik han at vide at der ikke var nogen
olietank på grunden.. I forbindelse med etablering af fjermnvarme var
det aftalt at fjernvarmeselskabet skulle sørge for sløjfning af
olietank - men det har svigermor ikke nogen papirer på ;-(

Hvad er det rigitge at gøre i denne situation?

1. Suge tanken tom, og fylde den med sand?
- Hvad bør det koste at få gjort?

2. Grave tanken op, få den bortskaffet, og efterfylde med grus?
- Hvad bør det koste at få gjort?

Hvem hæfter for udgifterne, i denne situation, er det sivgermor, som
ejede huset, da tanken burde være sløjfet?
Er det fjernvarmeværket, som burde have sløjfet tanken? Og som
sandsynligvis har meldt til kommunen er tanken er nedlagt?
Eller kan det være en sag for en ejerskifteforsikring?

Er der nogen der ved noget om det?

/TG

Fra : Morten

Dato : 15-10-08 13:18

"TG" <tg4600@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

den skal ihvertfald graves op og må ikke blive liggene

Fra : Henning Lund

Dato : 15-10-08 13:53

Morten <1bladlus@get2net.dk(fjern 1)> skrev:

> den skal ihvertfald graves op og må ikke blive liggene

Hvor har du det fra? Link?

Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/
FJERNhl@lite.dk

Fra : Morten

Dato : 15-10-08 15:25

Fra : Henning Lund

Dato : 16-10-08 16:20

Morten <1bladlus@get2net.dk(fjern 1)> skrev:
>Teknisk forvaltning har selv lige

Var dette dit svar, kunne ikke rigtig tolke din måde at svare på
da det var skrevet ind i mit spørgsmål?

Fra : CC

Dato : 15-10-08 14:46

"TG" skrev i en meddelelse ...
[...]

Du starter med smutte ned på teknisk afdeling i jeres kommune, smider
kortene på bordet,
os spørge "hvad gør jeg ?". Husk at de er medspillere, ikke modspillere.

Der jo en potentiel mulighed for, at den er afmeldt og behandlet korrekt,
og det er slat skyllevand, der stor i bunden.

Der er selvfølgelig også den mulighed, at ejendomsmægleren aldrig har
undersøgt en skid,
og blot stukket svigermor en løgn.

De enkelte kommunen har hele klare retningsliner for om hvordan tanken skal
sløjfes.
Nogle gange er det nok, at suge den tom, skylle den indvendigt og lukke den
af.
Ligger tanke i kørearealer (ud over normal personvogstrafik) kan kommune
forlange,
at den behandles som før omtalt, og så bliver sandfyldt.
I andre tilfælde kan kommunen forlange at den bliver fjernet helt.

Hvis kommunen forlanger, at den skal fjernes, sandfyldes eller andet arbejde
der koster penge,
så kontakt svigermors nuværende forsikringsselskab og forhør om der skal
foretages en anmeldes til
nuværende/tidligere forsikringssleskab og/eller ejerforsikringsselskabet.

En lille trøst må da være, at der stadigvæk stor en væske i tanken. Det
viser da, at den ikke er utæt, og en evt. forureningsskade ikke kan komme på
tale. (eller har olieselskaberen en kollektiv forsikring, som kontaktes via
svigermors ejerskifteforsikring)

Fra : Mureren

Dato : 15-10-08 18:30

> [...]
> på tale. (eller har olieselskaberen en kollektiv forsikring, som kontaktes

Det er bestemt ikke altid tilfældet!
Hvis tanken ligger hvor der er grundvand, kan vandet være trængt _ind_ i
tanken gennem et hul.
Desuden kan udslip gennem hullet nemt være mindre end den mængde kondens der
dannes i en tom tank, og dermed står der vand i tanken selvom der er hul.

Det værste for en underjordisk ståltank, er vand der samler sig i bundzonen,
og dermed tærer tanken op indefra. Hvis der har været bare en lille smule
olie tilbage fra rensningen, og det nu er sluppet ud, kan du være uheldig
med jordbundsforhold (olie spreder sig lynhurtigt i sand for eksempel),
grundvand, strømningsretninger, m.m.!

Mvh.
Mureren
(der til daglig er miljøchef i et benzin- og olieselskab)

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-08 18:46

Mureren wrote:

> Det værste for en underjordisk ståltank

Stål er det nu nok ikke

Fra : Mureren

Dato : 15-10-08 22:35

> Stål er det nu nok ikke

Det står der nu ellers i den oprindelige post. (jern i hvert fald)

Mvh.
Mureren

Fra : Jacob Andersen

Dato : 15-10-08 19:49

"Mureren" <mureren_tag_det_vaek@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> være uheldig med jordbundsforhold (olie spreder sig lynhurtigt i sand for
> eksempel), grundvand, strømningsretninger, m.m.!

Ja, på den måde kan man nærmest sige at der en risiko forbundet med at grave
den op - man risikere at opdage en forurening. Det er godt for miljøet at få
forureningen, men rigtigt skidt for pengepungen. TG's svigermor burde have
fået den gravet op dengang den blev sløjfet. Hvis man opdager en forurening
i den forbindelse, er der jo en forsikring der dækker indtil et år efter at
man er holdt op med at bruge tanken.

Mvh
Jacob

Fra : CC

Dato : 15-10-08 20:16

"Mureren" skrev i en meddelelse

> Det er bestemt ikke altid tilfældet!
> Hvis tanken ligger hvor der er grundvand, kan vandet være trængt _ind_ i
> tanken gennem et hul.

Tro du ikke svigmor havde opdaget hvis der var hul i tanken, ellers kan der
jo ikke trænge vand ind !!
med mindre grundvandspejlet står højere ned påfyldningsstudse /
udluftningsstudse

> Desuden kan udslip gennem hullet nemt være mindre end den mængde kondens
> der dannes i en tom tank, og dermed står der vand i tanken selvom der er
> hul.

Der kan ikke dannes kondens med mindre der er skiftene temperatur.
Det er der meget sjældent ved en jorddækket tank

> [...]

> olie tilbage fra rensningen, og det nu er sluppet ud, kan du være uheldig
> med jordbundsforhold (olie spreder sig lynhurtigt i sand for eksempel),

Korrosionen stopper når der ikke er mere ilt i vandet. Vandmængden

Fra : CC

Dato : 15-10-08 20:19

Fra : Mureren

Dato : 15-10-08 22:47

> Tro du ikke svigmor havde opdaget hvis der var hul i tanken, ellers kan
> der jo ikke trænge vand ind !!
> med mindre grundvandspejlet står højere ned påfyldningsstudse /
> udluftningsstudse

Nej, det tror jeg ikke!
For det første er hullet (hvis et sådant findes) formentlig opstået efter
den formodede sløjfning af tanken, men ellers kan du da godt have ret.
Om der står vand højere end påfyldningsstudsens nederste punkt er i
princippet ligegyldigt. Det vil blive presset ud i tanken ved påfyldning.
Hvis der står vand op i udluftningsrøret, så er det dæleme højt grundvand,
et ret stort hul, og man ville aldrig kunne fylde olie på tanken.
Det der derimod betyder noget, for driften i hvert fald, er om der står vand
i/over sugerørets nederst punkt, ikke andet.

> Der kan ikke dannes kondens med mindre der er skiftene temperatur.
> Det er der meget sjældent ved en jorddækket tank

Og du ved så med sikkerhed at de udluftningsrør du selv nævner ovenfor, er
afproppet korrekt?
Hvis de er, kan du da godt have ret, men du ved det ikke!

> Hvis der har været bare en lille smule
>
> Korrosionen stopper når der ikke er mere ilt i vandet. Vandmængden

Ikke helt korrekt. Korrosionen _der stammer fra vand/ilt i tanken_ stopper
når der ikke er mere ilt i vandet i tankens bundzone. Men...der kan også
være tale om korrosion fra den udvendige side af tanken, og her er ilten
altid til stede. Desuden vil der være et punkt hvor vandet stopper, og det
rå stål starter (altså hvor vandet når til i tanken), og her vil korrosionen
også kunne sætte ind.

Mvh.
Mureren

Fra : CC

Dato : 16-10-08 00:15

> [...]
> altid til stede. Desuden vil der være et punkt hvor vandet stopper, og det
> rå stål starter (altså hvor vandet når til i tanken), og her vil

Øh.. Det var vidst dig, der opfandt hullet - ikke mig. Min bemærkning
omkring grundvandspejlets højde i forhold til
påfyldningsstuds/udluftningsstuds var ment som en spøg.
En alm. tank (mindre end 10.000 l ) ligger ikke mere end 1 m. under terræn i
forhol til overkant af tank.
Hvis grundvandspejlet står så højt, at det kan løbe ind i tanken, via disse
rør, var tanken blevet presset op af jorden, af grundvandet for lange siden.

Inden vi begynder at tale om forurening, er vi enige om, at der skal være et
hul i tanken.
Dette hul kan enten opstå indefra eller udefra.

Indefra:
Korrosion finder kun sted så længe der er ilt i vandet, når ilten er opbrugt
standser korrosionen.
I produktet i bundzonen olie/olieslam/etc. er der ingen vand og dermed ingen
ilt, og dermed ingen korrosion.
Altså en indvendig korrosionskade vil være begrænset til en atmofærisk
korrosion, som er forsvinde lille, og der kan ses bort fra denne.

Udvendig:
Alle jorddækket tanken er korrosionsbeskyttet via en overfladebehandling
(jf. tankbekendtgørelsen) endvidere siger gældende regler, at en jordækket
tank skal skiftes efter 20 års, altså er der en garanti på min 20 år for
gennemtæring.
Grundvandspejlet varierer med årstiden, og derfor kan grundvandspejlet stå
forskellig steder på tanken. Du har ganske ret i, at risko elementet for en
forøget koorsion ligger i overgangszonen mellem fugtig jord og ikke fugtig
jord.
Denne zonen flytter sig meget langsomt op og ned at tanksiden således, at
vandet først skal nedbryde tankens korrsionsbeskyttelse, herefter skal der
være så meget ilt i grundvandet (der er bundet i den omgiven jord/sand) at
korrosionen kan begynde. Herefter har vi samme proces som ovenstående. Det
iltfattige vand bliver meget langssomt udskiftet med iltholdigt vand,
samtidig med at zonen flytter sig op og ned af tanken. På denne baggrund vil
jeg anses, at korrosionshasigheden er så lille, at der kan ses bort fra den.

Nu ved vi ikke hvor lang tid tanken har ligget i jorden, men uanset om den
har ligge i 10, 20 eller 50 år, så mener jeg stadigvæk at den væske der står
i bunden af tanken viser, at tanken ikke har korrosionsskader, der har
medført gennemtæring.

Fra : Mureren

Dato : 16-10-08 01:29

> Øh.. Det var vidst dig, der opfandt hullet - ikke mig. Min bemærkning
> omkring grundvandspejlets højde i forhold til
> påfyldningsstuds/udluftningsstuds var ment som en spøg.

Okay, sådan opfattede jeg det ikke (der manglede en smiley i så fald
Jeg har heller ikke "opfundet" et hul, men gjort opmærksom på der er en
risiko for et.

> En alm. tank (mindre end 10.000 l ) ligger ikke mere end 1 m. under terræn
> i forhol til overkant af tank.

Enig, og det gælder i øvrigt også langt større tanke.

> Hvis grundvandspejlet står så højt, at det kan løbe ind i tanken, via
> disse rør, var tanken blevet presset op af jorden, af grundvandet for
> lange siden.

Det er da ikke givet! De fleste tankproducenter kræver først forankring hvis
jorddækket er mindre end 1 meter. Noget andet er også at selvom grundvandet
stod helt op til terræn, kommer det ikke nødvendigvis ned i tanken, hvis
rørføringen/studse/koblinger er tæt. (og udluftningen skulle da gerne være
over terræn

> Inden vi begynder at tale om forurening, er vi enige om, at der skal være
> et hul i tanken.
> Dette hul kan enten opstå indefra eller udefra.

Det er vi sjovt nok også enige om

> [...]
> opbrugt standser korrosionen.
> I produktet i bundzonen olie/olieslam/etc. er der ingen vand og dermed

Der netop stor risiko for vand i bundzonen. Vægtfylden på olie er mindre end
vand, og derfor synker vandet til bunds. Ingen af os to kan afgøre om der er
opstået korrosion, men teoretisk kan der sagtens være det.

> Altså en indvendig korrosionskade vil være begrænset til en atmofærisk
> korrosion, som er forsvinde lille, og der kan ses bort fra denne.

Det er heller ikke hele billedet. Hvis der for eksempel har stået en
pejlestok i et pejlerør, som har rørt bunden af tanken, så ses der i nogle
tilfælde allerede begyndende korrosion hvor pejlestokken har stået efter
ganske kort tid, men det afhænger af tankens indvendige belægning, hvis en
sådan findes.

> Udvendig:
> Alle jorddækket tanken er korrosionsbeskyttet via en overfladebehandling
> (jf. tankbekendtgørelsen)

Ja, efter den _gældende_ olietankbekendtgørelse! (BEK 724)
Men den bekendtgørelse har ikke altid set sådan ud, og tanke fra før 1.
april 1970 var der eksempelvis ikke de samme krav til. (og det er bare et af
flere eksempler)
Vi kender ikke alderen på tanken,og kan derfor ikke konkludere noget om
tankens opbygning, eller indvendige og udvendige belægninger. Der kan med
andre ord være tale om en tank uden nogen som helst beskyttelse, hverken
indvendigt eller udvendigt!

> endvidere siger gældende regler, at en jordækket tank skal skiftes efter
> 20 års, altså er der en garanti på min 20 år for gennemtæring.

Det er i hvert fald helt forkert! Ikke en eneste tankfabrikant har
nogensinde givet 20 års garanti for noget som helst.
Olietankbekendtgørelsens mål med at forlange udskiftning efter 20 år er at
mindske risikoen for forureninger fra gamle tærede tanke, men det er bestemt
ingen garanti, blot en øget sikkerhed.
Faktisk bliver der i gennemsnit registreret en forurening fra en privat
villatank hver anden dag!

> [...]
> samtidig med at zonen flytter sig op og ned af tanken. På denne baggrund
> vil jeg anses, at korrosionshasigheden er så lille, at der kan ses bort

Du kan ikke se bort fra det faktum (selv om det ville være rart for alle!),
at tanke alligevel korroderer, uanset hvor småt du vil gøre problemet til.
Det er heller ikke for sjov at der er brugt millioner af kroner på at
beskytte tanke og rør med anoder, for at undgå det fænomen du anser som
noget vi kan se bort fra.
(at effektiviteten så er diskutabel er en anden sag)

> [...]
> den har ligge i 10, 20 eller 50 år, så mener jeg stadigvæk at den væske
> der står i bunden af tanken viser, at tanken ikke har korrosionsskader,

Vi bliver nok ikke enige
Du KAN have ret i der ikke er et hul (eller at der er tale om rent
vand)...men hvis du ikke har, og der ikke bliver gjort mere ved sagen på
baggrund af skriblerier i en nyhedsgruppe, så er det godt nok bad luck for
ejeren!
Jeg håber da ikke mine bange anelser viser sig at være korrekte, men
muligheden foreligger bestemt, og så synes jeg god rådgivning er at
fremlægge flest mulige scenarier, og i særdeleshed de grimme!

Uanset, så er min pointe at JEG ville gøre alt hvad der stod i min magt for
at finde ud af hvem der havde ansvaret for sløjfningen, hvem der har oplyst
sandt og falskt, hvem der er forsikret eller ej, og i sidste ende om der er
forurenet eller ej. Hvis grundejer på et senere tidspunkt selv står og vil
sælge en grund, der efter salget viser sig at være forurenet, så er fanden
løs, og det kan blive DYRT hvis man ikke er forsikret!

Mvh.
Mureren