Tomgang og start på dielselbil
Fra : Kjeld2

Dato : 13-10-08 15:34

Vi har lige købt en brugt Skoda Octavia fra 2005. Den går cirka 900 RPM - er
det normalt, da jeg synes det er lidt højt?

Endvidere kan den også være svær at starte, når vi lige har været ude at
køre i den. Hvis vi har kørt en tur og slukker bilen og kommer tilbage et
par minutter efter, så kan det godt tage cirka 3 sekunder at starte bilen.
Forhandleren siger at det er fordi når motoren er varm, så bruger den ikke
sine glødetråde (noget i den stil) og at det derfor var helt normalt at den
kunne være lidt længere tid om at starte. Ved koldtstart er der ikke nogen
problemer.
Er det normalt?

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 13-10-08 16:19

"Kjeld2" <6s5gg23@gmail.REMOVE.com> wrote in message
> Vi har lige købt en brugt Skoda Octavia fra 2005. Den går cirka 900 RPM -
> er det normalt, da jeg synes det er lidt højt?

Det burde ligge på ca 6-750 stykker syntes jeg.

> [...]
> sine glødetråde (noget i den stil) og at det derfor var helt normalt at
> den kunne være lidt længere tid om at starte. Ved koldtstart er der ikke

Ikke på min BMW ihvertifald, ved både kold/varmstart starter den på ca 1
sekund.

Mvh
Jacob

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 13-10-08 16:41

"Kjeld2" <6s5gg23@gmail.REMOVE.com> skrev i meddelelsen
> Vi har lige købt en brugt Skoda Octavia fra 2005. Den går cirka 900 RPM -
> er det normalt, da jeg synes det er lidt højt?

Det lyder lidt som min Golf tdi - den ligger også deromkring.

> [...]
> sine glødetråde (noget i den stil) og at det derfor var helt normalt at
> den kunne være lidt længere tid om at starte. Ved koldtstart er der ikke

Min gør det samme - mekanikeren siger at det er starteren der skal skiftes,
hvis den skal starte med det samme når den er varm. Så det er ikke noget de
skal gøre jf. ham.

--
MVH Thomas
http://www.sjovevarer.dk - cool stuff og fede gaveidéer

Fra : Leif Langgaard

Dato : 13-10-08 18:28

".°o.O Thomas O.o°." <flash4@it.invalid> skrev i en meddelelse

> Min gør det samme - mekanikeren siger at det er starteren der skal
> skiftes, hvis den skal starte med det samme når den er varm. Så det er
> ikke noget de skal gøre jf. ham.

Hej

Jeg vil sætte ? ved din mekanikker!

Kan starteren slå en kold diesel i gang, så kan den også slå en varm i gang,
den varme motor tørner lettere end en kold!

Tager jeg fejl?

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-08 18:49

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse

> Kan starteren slå en kold diesel i gang, så kan den også slå en varm i
> gang, den varme motor tørner lettere end en kold!
>
> Tager jeg fejl?

Hvis det var en benziner, så var
det nok fordi der var noget med
svømmeren, den var druknet
eller benzinen fordampet i karburatoren
og den derfor skal ha' lidt længere tid.

Men jeg tror jeg tager fejl, da ovennævnte
tilfælde ikke behøver at ha' effekt
næste morgen med kold motor,
medmindre kaburatoren har fået
tilført ny nærig i løbet af natten..

-nå et sidespring.

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 14-10-08 06:30

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i meddelelsen
> Jeg vil sætte ? ved din mekanikker!

Det gør jeg så ikke

> Kan starteren slå en kold diesel i gang, så kan den også slå en varm i
> gang, den varme motor tørner lettere end en kold!

De har oplevet problemet før hos VW og skift af starter afhjælper det. Om
det så ikke skulle være teoretisk muligt er ejerne nok ligeglade med

Jeg har ikke selv skiftet min, så jeg kan kun sige, hvad jeg har fået
fortalt.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 14-10-08 12:36

".°o.O Thomas O.o°." <flash4@it.invalid> skrev i en meddelelse
> "Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i meddelelsen
>
> Det gør jeg så ikke

Nej, ikke endnu, men lad os blive ved det konkrete spørgsmål!

> De har oplevet problemet før hos VW og skift af starter afhjælper det. Om
> det så ikke skulle være teoretisk muligt er ejerne nok ligeglade med

Jeg er nu ikke den eneste i tråden der mener at det _intet_ har med
starteren at gøre.

Der er jo også bred enighed om at det er "normalt" at en varm TDI ikke
springer så hurtigt i gang som en kold, min egen er ikke nogen undtagelse.

> Jeg har ikke selv skiftet min, så jeg kan kun sige, hvad jeg har fået
> fortalt.

Ok, Men for din egen skyld, og inden du ofre dig en anden starter, så få din
mekanikker til at forklare hvorfor man skal udskifte en starter det fint
tørner og starter en KOLD dieselmotor, hvilket nok kræver mere end dobbelt
så meget kraft som at tørne og starte en Varm.
Jeg vil gerne høre forklaringen, ring til ham!

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : alexbo

Dato : 14-10-08 13:16

"Leif Langgaard" skrev

> [...]
> dobbelt så meget kraft som at tørne og starte en Varm.
> Jeg vil gerne høre forklaringen, ring til ham!

Forklaringen kan være at selve starteren kan have ringere virkning i varm
tilstand, jeg har set startere der dårligt kunne tørne motoren når de var
varme, men intet fejlede i kold tilstand.
Kulholdere der klemmer, slidte lejer og et varmeudvidet anker kan få
starteren til at sætte sig helt fast.

Om der er noget galt med den omtalte starter ved jeg ikke, men fænomenet er
ikke ukendt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-08 18:41

"Kjeld2" <6s5gg23@gmail.REMOVE.com> skrev i en meddelelse

> par minutter efter, så kan det godt tage cirka 3 sekunder at starte bilen.

I lørdags på min tur til en anden landsdel, gjorde min ekvipage
holdt på en P-plads. Efter 3 minutter skulle jeg færdes videre,
og intet problem i dêt. Det er jo en stabil gammel Fordvogn jeg kører i.

På vej ud på landevejen igen så jeg et rødt hjerte med
teksten "Giv Dig Tid". Dette hjerte rørte min sjæl mere
end nok så mange 'drabelige' kampagner fra Rådet
For Større Trafiksikkerhed o.a.

Vi har trafikdrab, højresvingsulykker, spøgelsesbilister,
finanskriser og iøvrigt nok at ærgre sig over
i trafikken i denne tid ind under jul, så hvorfor egentlig bekymre
sig om 3 sekunder ?
Hvis du bruger bilen hver dag til og fra arbejde
kan du lavet et regnestykke i stil med:

5 dage @ 2 starter = 10 x 3 sekunder = 30 sekunder
"spildtid" om ugen. Gør det noget ?

Som hjertet sagde: "Giv Dig Tid".
Hvad skal vi nå ?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-10-08 19:53

Kjeld2 skriver:

> Vi har lige købt en brugt Skoda Octavia fra 2005. Den går cirka 900 RPM - er
> det normalt, da jeg synes det er lidt højt?

Ganske normalt (går ud fra at det er en 1,9TDI).

> [...]
> par minutter efter, så kan det godt tage cirka 3 sekunder at starte bilen.

Den er god nok, når bilen er kold, springer den i gang på 1/4 sekund,
når den er varm, tager det 1½-2.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Kjeld2

Dato : 14-10-08 09:23

> Ganske normalt (går ud fra at det er en 1,9TDI).

Ja, lige præcist.

> Den er god nok, når bilen er kold, springer den i gang på 1/4 sekund,
> når den er varm, tager det 1½-2.

Jeg vil nok nærmere mene det er 3 sekunder men i hvert fald væsentligt
længere end ved koldstart.

Men det tyder på, at det kan løses ved at skifte starteren. Kan man ødelægge
noget ved ikke at få skiftet den? Jeg antager, at der er mere slitage på
starteren?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-10-08 10:39

Kjeld2 skriver:

> Men det tyder på, at det kan løses ved at skifte starteren. Kan man ødelægge
> noget ved ikke at få skiftet den? Jeg antager, at der er mere slitage på
> starteren?

Det hjælper intet at skifte starteren. Min har opførst sig på denne måde
siden 14.000 km (og har nu snart rundet 100.000) - det har ikke ændret
sig.

Fra : Kjeld2

Dato : 14-10-08 10:43

> Det hjælper intet at skifte starteren. Min har opførst sig på denne måde
> siden 14.000 km (og har nu snart rundet 100.000) - det har ikke ændret
> sig.

Okay, det beroliger mig lidt.

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 14-10-08 12:15

> Okay, det beroliger mig lidt.

Min har rundet 400.000 og har haft fænomenet længe - nok omkring 100.000 km.
Det er ikke blevet værre tidsmæssigt og der er ikke andet der er gået i
stykker. Så tage det bare roligt

Fra : Leo Jensen

Dato : 14-10-08 21:03

"Kjeld2" <6s5gg23@gmail.REMOVE.com> skrev i meddelelsen
> Vi har lige købt en brugt Skoda Octavia fra 2005. Den går cirka 900 RPM -
> er det normalt, da jeg synes det er lidt højt?

Jeg har hørt om dem der skifter gear før de når helt op i de omdrejninger !!

> [...]
> sine glødetråde (noget i den stil) og at det derfor var helt normalt at
> den kunne være lidt længere tid om at starte. Ved koldtstart er der ikke

Det er nok bare slid. En diesel med manglende kompression skal per
definition være svær at starte.

Leo