MSOffice2008 12.1.3 Update
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-10-08 03:05

For en gangs skyld har MS åbenbart hørt efter alle de klager, der er
blevet sendt til dem - bl.a. fra det amerikanske blindeforbund og andre
blindeforbund i engelsktalende lande!

...Den nye MSO2008 12.1.3 opdatering indeholder FULD TEXT-TO-SPEECH &
SPEECH RECOGNITION support!!!!!!

...Opstart af Word fra scratch er blevet klart hurtigere.
...Og - samtidig er MSO2008 nu blevet fuldt ud AppleScript compatible!!!
...Der er kommet ny og forbedret PDF support med direkte 'save as' funktion.
...Der er ligeledes nu en forbedret 'save as' funktion, hvis man gemmer
en template fil i .dotx format. - Template understøtter nu alle formater
fra Word 98 til og med word 2008 - inkl. alle Windows versioner
...Support af Word 6.x/95 er droppet i .dotx template formatet.
...Forbedret styring af tabeller og rammer.
...Mulighed for pre-press layout mode!

Men det er også en opdatering på 130mb.... - I øvrigt er der også kommet
en ny opd. 11.5.2 til Office 2004...

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 16-10-08 08:52

Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> blindeforbund i engelsktalende lande!
>
> ...Den nye MSO2008 12.1.3 opdatering indeholder FULD TEXT-TO-SPEECH &

Hej Erik

Blot almindelig nysgerrighed: Du nævner ofte aspekter omkring
computerprogrammer og deres handicapfunktioner (synshjælp). Er det dig
som bruger disse funktioner eller arbejder du med brugere som gør?

Jeg ved ikke så meget om det, men hvis du er synshandicappet så må jeg
sige du gør det rigtig godt på disse sider. Stavefejl og lignende skal
man lede længe efter og du har en stor produktion af indlæg

Hilsen Jesper

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-10-08 14:59

Jesper Mehlsen wrote:

> Blot almindelig nysgerrighed: Du nævner ofte aspekter omkring
> computerprogrammer og deres handicapfunktioner (synshjælp). Er det dig
> som bruger disse funktioner eller arbejder du med brugere som gør?

Begge dele... Jeg er selv svagtseende og har været det, sålænge jeg kan
huske tilbage....

Jeg har faktisk været tilknyttet AppleDanmark som freelance konsulent på
handicapområdet især med test og udvælgelse af software, der først og
fremmest er brugervenligt over for synshandicappede. - Men nu, hvor jeg
har lukket min egen lille forretning pga. andre fysiske problemer, så er
jeg heller ikke tilknyttet AppleDanmark længere, men har da stadig gode
kontakter dér. Men bruger nu en hel del tid på udelukkende at teste
programmer og er nu i et samarbejde med hjælpemiddelkonsulenten i Dansk
Blindesamfund.

Det var faktisk ham, der henvendte sig til mig, da de var blevet klar
over, at de nye IntelMacs kunne væsentlig mere end en alm. PC, og han
havde et problem med Mac'ens talesyntese, som han ikke kunne få til at
snakke dansk..-) - Det kræver jo selvfølgelig danske stemmer, for at det
kan lade sig gøre, men det havde han ikke fået at vide. Det har så
medført, at jeg er løst tilknyttet DBS som 'Mac konsulent'.

Og selvom jeg har svært ved at klare ret meget fysisk længere - dårlig
hofte og dårlig skulder oveni synsproblemerne, så interesserer computere
og andet elektronik som foto og især klassisk HiFi udstyr - mig. og jeg
har jo tid nok, da jeg også er alene og har været det i 4 år. - Min
kone/samlever døde i 2004. - Og det er jo bedre at have noget at give
sig til end bare ligge på sofaen hele dagen...

Det eneste, jeg har beholdt fra dengang, jeg selv var prof, er, at jeg
stadig er med i udviklergruppen af Nisuswriter programmet - netop på
området omkring handicapvenligeden i både opbygning, udseende
(farvevalg/kontrast osv.) og almen brugervenlighed.

> Jeg ved ikke så meget om det, men hvis du er synshandicappet så må jeg
> sige du gør det rigtig godt på disse sider. Stavefejl og lignende skal
> man lede længe efter og du har en stor produktion af indlæg

Tak for roserne, Jesper. - Ja, jeg er som skrevet selv svagtseende. Min
synsrest er ca. 2% (synsbrøk 3/60), så det er ikke meget. - Heldigvis er
jeg langsynet - bruger briller med +20.25dpi, - så jeg kan færdes
nogenlunde uhindret. Var jeg derimod nærsynet med tilsv. brillestyrke,
ville jeg næppe kunne færdes ret meget. til gengæld ville jeg kunne læse
uden en lup, hvilket jeg ikke kan nu, hvis jeg skal læse trykte ting...

Det er også derfor, jeg altid bruger forstørrelse - ZoomView på OS X og
CloseView på Os 9.x - på alle computere, og det var faktisk det, der i
sin tid gjorde, at jeg valgte Mac, da forstørrelsessystemet allerede fra
og med System 7.0 var en fast og gratis del af systemet, hvorimod -
havde jeg valgt windows, ville det koste +38.000kr. ekstra tilbage i
1991/92. - en Mac løsning kostede dengang i alt 27.600kr., mens en
win3.1 løsning kostede 65.800kr..

At jeg så 'kastede' mig over computerverden var lidt en tilfældighed. -
Jeg er egentlig nysprglig student og har en teologisk kandidatgrad her
fra Århus Universitet, men netop pga. mit dårlige syn, ville det være
rent praktisk umulig for mig at blive præst, - jeg kan ikke læse
punktskrift, - hvilket jeg egentlig gerne ville. Men i forb. med de
sidste specialer kom jeg til at arbejde med noget teologisk software og
var i flere år eneforhandler i Danmark for Zondervan Publishing House i
USA og LaGrafix i Canada - to af de største teologiske forlag i verden,
men efterhånden som E-handel blev mere og mere udbredt, opgav jeg det og
blev så mere konsulent på området... - Udover det teologiske har jeg så
også produceret og udgivet musik - både på MC og CD, - så det er nok
også derfor, jeg ligesom har nogle bestemte 'fagområder' inden for
software, som jeg har koncentreret mig om....

mvh. Erik Richard

Fra : Jon

Dato : 16-10-08 15:46

> [...]
> havde jeg valgt windows, ville det koste +38.000kr. ekstra tilbage i
> 1991/92. - en Mac løsning kostede dengang i alt 27.600kr., mens en

Jeg så nettopp et TTV-program på NRK om det å bruke PC som synshemmet,
hvor det ble sagt at man måtte installere et program til rundt 7000 NOK
for å kunne forstørre skjermbildet. Kan det stemme at man selv i dadg
ikke har det som en del av OS'et på Win? Eller kan det ha vært for å
kunne bruke braille-list?
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-10-08 15:59

Jon wrote:

> [...]
> for å kunne forstørre skjermbildet. Kan det stemme at man selv i dadg
> ikke har det som en del av OS'et på Win? Eller kan det ha vært for å

Nej, det er korrekt. Det forstørrelsessystem, der ligger i både XP og
Vista er rent ud sagt elendigt. Det kan kun forstørrer ddiv. markører,
pile og lignende, så man fx. får en pil eller indsætningsmærke (cursor),
der er 4-8x så stor som normalt. - Og skal du have talesyntese med, så
bliver det endnu dyrere. - her er det mest brugte på windows programmet
'Jaws for Windows', og det koster næsten lige så meget som
forstørrelsesprogrammet...

Det program, du nok har set omtale, hedder ZoomText og koster her i
Danmark ca. 5500Dkr.

Og vil man have det nye integrerede program fra Zoom, der både
indeholder forstørrelsesdelen og en talesyntese, koster den i USA
$2.499Usd - ca. 11.700dkr.....

Jeg har overhovedet ingen erfaring med det nye kombinerede program, men
ud fra hvad jeg har læst på nettet, så er den ikke så god som
kombinationen af ZoomText og Jaws....

mvh. Erik Richard