LED Cinema Display
Fra : Henrik Münster

Dato : 14-10-08 23:32

Har I set det nye LED Cinema Display? Er det ikke bare svaret på alle
vores bønner? Altså vi, der bruger bærbare computer som hovedcomputer.
Indbygget oplader til den bærbare, indbygget iSight og indbygget
USB-hub. Hvad mere kan man forlange?
Desværre er det ikke på markedet endnu. Jeg tror også næsten, at
de andre skærme bliver skiftet ud. De er rykket lidt tilbage i rækkerne
på Apples hjemmeside. Trykker man f.eks. på knappen Mac, dukker de ikke
op. Der er kun det nye LED Cinema Display.

<http://www.apple.com/dk/displays/>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-10-08 06:01

> [...]
> på Apples hjemmeside. Trykker man f.eks. på knappen Mac, dukker de ikke
> op. Der er kun det nye LED Cinema Display.

2 store minus: glossy overflade .. og ingen std. DVI connector .. jeg
kan simpelthen ikke forstå vi skal igennem endnu en ADC era ... *suk*

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-10-08 14:15

> 2 store minus: glossy overflade .. og ingen std. DVI connector .. jeg
> kan simpelthen ikke forstå vi skal igennem endnu en ADC era ... *suk*

Den nye connector er jo netop den store fordel. Det er f.eks. skønt, at
der er indbygget oplader til den bærbare. Skærmen er jo specifikt lavet
til Apples nye bærbare. Ellers skal man ikke købe den. Jeg kan godt
forstå din bekymring for en ny ADC, men Mini DisplayPort er en udgave af
DisplayPort, som ser ud til at være en ny standard. Med lidt held, vil
andre fabrikanter også begynde at bruge den.

<http://en.wikipedia.org/wiki/DisplayPort>
<http://en.wikipedia.org/wiki/Mini_DisplayPort>

Hvad glossy skærme angår, så har jeg læst lidt om det, og efterhånden
har jeg mest lyst til at sige: Lær at leve med det. Det er jo det, folk
vil have og den vej, det går. Jeg synes ikke, de er så ringe. Bevares,
der er reflekser i, men det er der også i matte skærme. Reflekserne er
bare matte og uskarpe. Sætter jeg mig et sted med kraftig lys, så kan
jeg heller ikke se en dyt på en mat skærm. Det kan man f.eks. opleve i
toget, hvor solen skinner ind på skærmen. Spørgsmålet er, om det ikke i
virkeligheden er en vanesag at have en mat skærm. OK, jeg er ikke
grafiker, og jeg ved ikke noget om den slags, men man skulle næsten tro,
at computerfabrikanterne havde eksperter ansat. De tør åbenbart godt
lave blanke skærme.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-10-08 14:25

> [...]
> DisplayPort, som ser ud til at være en ny standard. Med lidt held, vil
> andre fabrikanter også begynde at bruge den.

jep, har læst om det før ... og det lyder som en spændende standard som
hvis den får fat kan være rigtig god. Problemet er netop at den er ny,
og der kun er få skærme som understøtter det :) (men ok, når giganter
som Dell og HP laver skærme med DisplayPort så er der da måske et chance
for at det slår igennem)

Faktisk er det lidt sjovt med apple som på den ene side støtter en helt
ny og ubrugt teknologi som DisplayPort, men ikke vil støtte f.eks.
BluRay ... lidt at filosoferer over.

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-10-08 23:38

> Faktisk er det lidt sjovt med apple som på den ene side støtter en helt
> ny og ubrugt teknologi som DisplayPort, men ikke vil støtte f.eks.
> BluRay ... lidt at filosoferer over.

Dels er der jo prisen. En DisplayPort er næppe dyrere end et DVI-I stik.
Der er i hvert fald ingen, der skal betales for rettighederne, for
DisplayPort er "open source". Dels mener det vel, at det er det,
kunderne har brug for. Det passer i hvert fald fint på mit brug. Jeg
bruger en skærm, men jeg aner ikke, hvad jeg skal med BluRay. Men det er
jo bare mig. Som vi ofte har diskuteret, har vi alle forskellige måder
at bruge vores computere på.
Det mest irriterende for mig er, hvis man har sin bærbare med ud
for at holde foredrag et sted. Det er mere teoretisk, for personligt gør
jeg det ikke ret meget. Man skal efterhånden have adskillige adaptere
med. Med min nuværende MacBook Pro er der indbygget almindeligt
DVI-stik, og man kan have en VGA-adapter med. Så skulle man være dækket
ind. Med de nye skal man vel både have en DVI- og en VGA-adapter med. Og
hvad så, når DisplayPort bliver mere almindeligt? Så kan man jo støde på
hele tre stiktyper ude i byen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-10-08 08:06

men jeg aner ikke, hvad jeg skal med BluRay. Men det er
> jo bare mig. Som vi ofte har diskuteret, har vi alle forskellige måder
> at bruge vores computere på.

BluRay som datamedie er potentielt smart .. der kan være meget data på
en disk, men optiske medier som backup er på vej ud ...

BluRay som HD film medie er mere interessant, men der ryger du i
licenser og DRM .. 2 ting som Apple altid har været kede af ..

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-10-08 20:17

> 2 store minus: glossy overflade .. og ingen std. DVI connector .. jeg
> kan simpelthen ikke forstå vi skal igennem endnu en ADC era ... *suk*

Display port da en VESA st. Jeg er sikker på at det nok skal blive
tandart på computere inden for et år eller to.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-10-08 06:06

> [...]
> på Apples hjemmeside. Trykker man f.eks. på knappen Mac, dukker de ikke
> op. Der er kun det nye LED Cinema Display.

du skal kigge godt efter:

<http://www.apple.com/dk/displays/cinema/> men de er der endnu ..

/thomas

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 16-10-08 14:58

Jeg har fundet stik der omformer Mini Displayport til DVI - mon der også
kommer nogen der går den anden vej, så man kan forbinde f.eks. en Mac
Mini med en af de nye skærme?

Mvh.

--
"I always liked songs with parentheses in the title." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-10-08 00:32

Adam Sjøgren <asjo@koldfront.dk> wrote:

> Jeg har fundet stik der omformer Mini Displayport til DVI - mon der også
> kommer nogen der går den anden vej, så man kan forbinde f.eks. en Mac
> Mini med en af de nye skærme?

Lad os nu lige se, hvilke tilslutninger de nye skærme får. Jeg vil gætte
på, at den nye LED Cinema Display er en forløber for en hel serie skærme
med det nye design og LED-baggrundslys. Måske får de også iSight og
højttalere indbygget. Til gengæld får de næppe oplader til en bærbar.
Hvis Apples stationære computere fremover skal have DisplayPort,
så bliver det næppe den Mini DisplayPort, som de nye bærbare har, men
den almindelige store DisplayPort. Alene det viser, at den nye LED
Cinema Display er målrettet til de bærbare. Det vil de andre skærme ikke
være.
Det er lidt svært at se ud fra de tekniske data, men mon ikke
LED Cinema Display har det tredelte kabel monteret i et specialstik? De
kommende skærme vil sikkert få mere standardiserede stik. Der vil
åbenbart være en DisplayPort, men det vil da undre mig, om der ikke også
kommer et DVI-stik. Hvis ikke, kommer der sikkert en omformer.
--
Henrik Münster
Esbjerg