Dagens ord: Musical
Fra : Holst

Dato : 13-10-08 20:13

Ja, efter nu at have fundet på nok ti rigtige gode ord - blot for at
konstatere, at de allerede stod på listen over tidligere anvendte ord -,
har jeg nu valgt et ord ad bagvejen: Jeg vil vise en sang, og så vælger
jeg et ord, der passer til den.

I går aftes, da jeg var kommet træt hjem efter en spejdertur med alle
møgungerne, streamede jeg fredagens program og blev blæst væk af en
fantastisk udgave af "And I Am Telling You I'm Not Going" fra musicalen
'Dream Girls'. Afspil det højt! Helt utroligt.

Maya - And I Am Telling You I'm Not Going
http://www.youtube.com/watch?v=yMmmt-zKsMA

Og så er det jo dejligt, at DR spiller Perfect Day i baggrunden i
introduktionen.

Dagens ord er derfor 'Musical'.

Sidst i 80'erne var min bror i London, da han var på sprogrejse, og der
så han Andrew Lloyd Webbers 'Starlight Express'. Hjem slæbte han også en
cd med musikken, og jeg var ganske begejstret for nummeret "He Wistled
At Me". Jeg var dengang ked af, at jeg aldrig fik den musical at se. Jeg
har kun kunnet finde nummeret som underlægningsmusik til en eller anden
isskøjteprinsessemontage:

He Wistled At Me:
http://www.youtube.com/watch?v=9z4_OSbXMVk

Jeg må erkende, at det i dag lyder ganske meget dårligere end dengang.
Så alt i alt er det vist meget godt, at jeg aldrig fik set den musical,
men i stedet så 'Chess':

Chess - One Night in Bangkok
http://www.youtube.com/watch?v=hlL0jB0j3YA
http://www.youtube.com/watch?v=mnqj31VPNoE

Og nu vi er ved ABBA, så udgav de i 1976 albummet 'The Album', hvorpå
der var tre numre fra minimusicalen 'The Girl With the Golden Hair':

ABBA - Thank You for the Music
http://www.youtube.com/watch?v=WauFkb4jmCI

Og også fra samme minimusical er 'Get on the Carousel', som aldrig har
eksisteret i en studiooptagelse, men kun fremført live på tour i Europa
og Australien, men til alt held kan den ses i den fabelagtige film 'ABBA
- The Movie' optaget under deres turne i Australien i 1977:

ABBA - Get on the Carousel
http://www.youtube.com/watch?v=8ByC_mU2HnI

Jeg var i Australien i 1993 og tilbragte nogle måneder på universitetet
i Brisbane. Universitetsbiografen viste 'ABBA - The Movie' så vidt jeg
husker hver onsdag aften. Det var lidt en spøjs oplevelse, for det kunne
være med dansende mennesker og hvad ved jeg! Jeg så den flere gange
dernede, og det var en ny oplevelse hver gang.

Den dvd kan stærkt anbefales. De har noget ... anderledes tøj på
dengang, når de gik på scenen ...

Ja, musical er ikke min stærke side, men nu havde jeg lyst til at vise
Maya frem, og så blev det det ord.

Brugte ord til dato:
Ace, Alone/alene, America, Animal, Arms, Army, Australien, Autumn, Away,
Bad, Beatles, Beautiful/smuk, Berlin, Bike, Bird, Birthday, Black, Blue,
Boat, Booze, Born, Boy, Bridge, Børn, California, Candy, Car, Cartoon,
Celtic, Children, Companion/følgesvend, Control, Country, Cowboy, Crazy,
Crying, Dad/Father, Dance, Dark, Daughter, Desert, Doctor, Dream, Duet,
Duo, Dylan, Dør, Earth, Education, Electricity, England, Eternal, Evil,
Explosive, Eyes/Øjne, Face, Fail, Falling, Fantasi, farver/colors, Fat,
Feelings, Fever, Fitness, Floor, Flyve, Food, Forkortelser,
Forlade/leave, Free/Fri, Friend, Fun, Funk, Garden, Genial, Girls, Gold,
Goodnight, Grand Prix, Græsk, Guitar, Gun, Hammer, Hands, Hawaii, Heart,
Heat, Heaven, Heavy, Hello, Help, Hero, Highway, Hippie, Holiday,
Hollywood, Hope, Hot, House, Human, Hurricane, Ireland, Italiensk, jack,
Jungle, Justice, Kangaroo, King, Kiss, Kitch / Kikset, Klippe, Latin,
Legs, Life, Light/lys, Live, Love, Luft/Ilt, Lyder som navn, Man, MILF.,
Milk, Mind, Mist, Monday, Money, Months, Moon, Mother, Mountain,
Musical, Nashville, Natural, Needle, New York, Night, Nobody, Nord,
Nordisk, Nothing, Nowhere, Ocean, One, Pain, Party, Peace, Pearl, Pets,
Physics, Pigenavne, Postman, Power, Pray, Queen, Quit, Radio, Rain,
Reach, Religion, Road, Robot, Rock, Rock'n Roll, Roses/rose/roser,
Royal, Run, School, Service, Sex, Sick/syg, Silver, Skov, Sky, Small,
Smile, Smoke, Snow, Sorry, Soundtrack, Speed, Sport, Spring,
Stimulanser, Stone, Storby, Straight, Summer, Sun, Surprice, Sweet,
Swing, Søndag, tal/numbers/0123456789, Teknik, Telegraph, Telephone,
Terapi, Thunder, Time, Tomorrow, Tour de France, Train, Traveller,
Tribute, Tudefilm, Twins, Tysk, Tåreperser, Unknown, Unplugged, Walk,
Water, Weak, Wedding, Weekend, West, Wheel, Whiskey, Window, Wine,
Wishful, Woman, Wood, Word, Work, World, Write, Year/årstal, Yesterday, You

Fra : schlafen

Dato : 13-10-08 21:13

Pet Shop Boys - for all of us (fra musical 'Closer to heaven' af Jonathan
Harvey go PSB)
http://www.youtube.com/watch?v=iZNRewaOc1k

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 13-10-08 21:44

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i meddelelsen

Elton John med "Pinball Wizzard" fra musicalen "Tommy":
http://www.youtube.com/watch?v=RHxpy7O004s

Og så er der jo "Jesus Christ Superstar":
http://www.youtube.com/watch?v=9YPDXmEsQtQ

Pink Floyd med "Another Brick In The Wall" fra "The Wall":
http://www.youtube.com/watch?v=M_bvT-DGcWw

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Lars Kyndi Laursen

Dato : 13-10-08 22:16

Holst <newsfeb08@shelter.dk> enriched usenet with:

> Dagens ord er derfor 'Musical'.

Moulin Rouge kan vel godt kaldes en musical, så her er Ewan McGregor med
Your Song
http://www.youtube.com/watch?v=wEKXPi6y6ao

Fra The Sound Of Music:
The Hills Are Alive
http://www.youtube.com/watch?v=xnnCkRiJXbU
So Long, Farewell
http://www.youtube.com/watch?v=QSIuUnIdBiU

De aktuelle bandeproblemer ville noget mere overskuelige, hvis de kæmpende
skulle opføre koreograferede danserutiner, før de kunne slås:
http://www.youtube.com/watch?v=exGJsv6ZNlo

--
Lars Kyndi Laursen, representatum nixi
Quidquid latine dictum sit altum viditur

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-08 00:08

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Dagens ord er derfor 'Musical'.

Som helt ny i denne lille leg vil jeg bidrage med:

For de modne:
Victor Borge og Dean Martin - Musical Phonetic Punctuation:
http://www.youtube.com/watch?v=N7L02tCNi0I

For os der var unge i 80'erne:
Flashdance What a feeling (det var vel en filmmusical):
http://www.youtube.com/watch?v=Jcp7v0uoybc

For de unge:
High School Musical - Something New
http://www.youtube.com/watch?v=pqJkc2xidGw

Og så klassikeren:
Willkommen to Cabaret:
http://www.youtube.com/watch?v=_D7AebhY4qg

- Patrick

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 14-10-08 08:45

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Dagens ord er derfor 'Musical'.

Et af mine yndlings ord
Selvom jeg nok kommer til at nævne samme musicals, som andre allerede har
nævnt, er det forhåbentlig andre sange:

West Side Story-Officer Krupke
http://www.youtube.com/watch?v=pq28qCklEHc

JESUS CHRIST SUPERSTAR - King Herod's Song
http://www.youtube.com/watch?v=kK4VImbHxAc

Annie Get Your Gun - Anything You Can Do
http://www.youtube.com/watch?v=JY7Hh5PzELo

VH Pernille

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 14-10-08 08:51

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Dagens ord er derfor 'Musical'.

I 1986 var jeg i London og så Chess. Meget stor oplevelse:
Endgame from Chess the musical by Tommy Korberg
http://www.youtube.com/watch?v=20dPYiAErU0

Tommy Körberg - Anthem
http://www.youtube.com/watch?v=cN5Z2TNLlEU

Uh, Tommy Körberg har en stor stor stemme.

VH Pernille

Fra : Holst

Dato : 15-10-08 16:27

Pernille Højgaard wrote:

> [...]
>
> Tommy Körberg - Anthem
> http://www.youtube.com/watch?v=cN5Z2TNLlEU
>
> Uh, Tommy Körberg har en stor stor stemme.

Selvom Flashdance er min yndlingsdansefilm, får du nu alligevel lov til
at overtage stafetten - mest fordi du se Chess samme år som jeg! Det var
fedt at være på sprogrejse dengang.

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 16-10-08 15:03

> , får du nu alligevel lov til at overtage stafetten - mest fordi du se
> Chess samme år som jeg!
Tak for stafetten......... jeg går i tænkeboksen

VH Pernille

Fra : Holst

Dato : 16-10-08 15:06

Pernille Højgaard wrote:

> Tak for stafetten......... jeg går i tænkeboksen

Jeg synes, det snart er blevet svært at finde nye ord. Jeg tror, jeg var
igennem ti ord blot for at konstatere, at de allerede var brugt tidligere.

Måske var det tid til snart at finde på en ny leg

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 14-10-08 09:10

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Dagens ord er derfor 'Musical'.

Fra een af mine yndlingsfilm, fra min svunden ungdom:

I AM THE PIRATE KING!!!!!!
http://www.youtube.com/watch?v=Es1K0jNrkj4

The Pirate Movie: First Love
http://www.youtube.com/watch?v=TvUDcLNA6Dg

The Pirate Movie - Pumpin' Blowin'
http://www.youtube.com/watch?v=fdlKXRReqNA

Moggy is a Modern Major General
http://www.youtube.com/watch?v=MV8FXsw4svU

Tarantara!
http://www.youtube.com/watch?v=ZuDjTJnJujM&NR=1

The Pirate Movie: How can I live without her
http://www.youtube.com/watch?v=92GkU7icOGU

The Pirate Movie - Happy Ending
http://www.youtube.com/watch?v=llI2dtLL9Kk

VH Pernille

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 14-10-08 09:32

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Dagens ord er derfor 'Musical'.

Cats Musical - Memory
http://www.youtube.com/watch?v=4-L6rEm0rnY

The lion king
Elton John - Can You Feel The Love Tonight?
http://www.youtube.com/watch?v=6QnRYI9AORs

Beauty & the Beast
http://www.youtube.com/watch?v=oeoPtz0F2Ck

Aladdin (Disney) - A Whole New World
http://www.youtube.com/watch?v=YRi20cWMYOM

Phil Collins - You'll be in my heart
http://www.youtube.com/watch?v=05MykSuOxP0

VH Pernille

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 14-10-08 12:52

On Mon, 13 Oct 2008 21:13:04 +0200, Holst <newsfeb08@shelter.dk>
wrote:

> [...]
>http://www.youtube.com/watch?v=yMmmt-zKsMA
>
>Og så er det jo dejligt, at DR spiller Perfect Day i baggrunden i

Så skal jeg altså have Elaine Paige - "Don't Cry For Me Argentina" med
http://www.youtube.com/watch?v=BY4Wu7GmJYk&fmt=18

Freddie Mercury - "Time"
http://www.youtube.com/watch?v=tGR4nn1_ZQQ&fmt=18

Murray Head - "One Night in Bangkok"
http://www.youtube.com/watch?v=mnqj31VPNoE&fmt=18

--
Slet transportmidlet før eu
__o

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 15-10-08 09:30

En af mine favoritter har slet ikke været nævnt: Elizabeth.

Her er Ich gehör nur mir: http://www.youtube.com/watch?v=SFaQPdZ_SYA

Og Alle Fragen sind gestellt:
http://www.youtube.com/watch?v=VTH-PepCMgo

Der letzten Tanz: http://www.youtube.com/watch?v=kyeLAEHHRF0

Eine Kaiserin muss glänzen: http://www.youtube.com/watch?v=CYBsh8Si1Mg

Faktisk er det en musical der er værd at se, hvis man skulle falde
over den.

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Thomas

Dato : 18-10-08 13:56

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i meddelelsen

> Dagens ord er derfor 'Musical'.

Jamen så vil jeg da lige nævne et par favoritter

Jeg er blevet ret glad for musical stjernen Colm Wilkinson.
Her er et par sange med ham :

'Bring Him Home', fra Les Miserables 10th anniversary Concert :
http://www.youtube.com/watch?v=CFbsZu7ZN7A

'Gethsemane', fra Jesus Christ Superstar, men optagelsen er
fra et af Colm Wilkinsons soloshows :
http://www.youtube.com/watch?v=4omWMMibRuE

'Phantom Of The Opera' og 'Music Of The Night' - Begge naturligvis
fra Phantom Of The Opera musical'en... Sammen med en sangerinde
jeg desværre ikke ved hvad hedder :
http://www.youtube.com/watch?v=ktLJYxv6vSA&feature=related

Og så lige et par andre, fra min favorit Musical 'Les Miserables'.
Her fra 10th anniversary koncerten:

'One Day More'. Med Colm Wilkinson og mange mange andre:
http://www.youtube.com/watch?v=odrZ6NtPR2M

'One My Own'. Med sangerinden Lea Salonga
http://www.youtube.com/watch?v=cuS1cCnG8xc&feature=related

'Stars'. Med Philip Quast - En fantastisk sanger
http://www.youtube.com/watch?v=ROr4vdRZxpU

'The Confrontation'. Med Colm Wilkinson og Phillip Quast... Det
bliver ikke meget bedre end det her
http://www.youtube.com/watch?v=2WdoAnlQ30U&feature=related

Og sidst, men ikke mindst :

'Do You Hear The People Sing?' - Med hele castet.
http://www.youtube.com/watch?v=1VR1bOha40U

Vil da gerne høre hvad i andre syntes om nogen af mine favoritter

Mvh. Thomas

Fra : Thomas

Dato : 18-10-08 13:58

"Thomas" <thomas.elbo@REMOVEmail.dk> skrev i meddelelsen

> Og sidst, men ikke mindst :
>
> 'Do You Hear The People Sing?' - Med hele castet.
> http://www.youtube.com/watch?v=1VR1bOha40U
>

> Vil da gerne høre hvad i andre syntes om nogen af mine favoritter

Glemte lige dette 'ekstra nummer' fra koncerten, hvor et
par hundrede mennesker synger den... GÅSEHUD

http://www.youtube.com/watch?v=VCYr8TWAGn0&feature=related