tørret fisk
Fra : b.k

Dato : 14-10-08 05:24

jeg vil lave min egen lutefisk og skal dertil bruge tørret torsk,sej,lange
eller lign.Men hvor skaffer man tørfisk henne?
Nogen som ved hvor disse kan købes eller ved hvordan man tørrer torsk på en
hurtig måde?

Kjeldsen

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 14-10-08 07:10

"b.k" <b.kjeldsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller lign.Men hvor skaffer man tørfisk henne?
> Nogen som ved hvor disse kan købes eller ved hvordan man tørrer torsk på

Er det ikke klipfisk, du skal bruge til lutefisk? Det kan du bestille hos
fiskehandleren, hvis han ikke allerede har det.

Anders
http://spisdrik.blogspot.com (blog om mad og drikke, senest med anmeldelse
af et Chablis-hus)

Fra : b.k

Dato : 14-10-08 13:10

"Anders Halskov-Jensen" <anders@dontgetspam.dk> skrev i en meddelelse

> "b.k" <b.kjeldsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Er det ikke klipfisk, du skal bruge til lutefisk?

Klipfisk er tørret saltet fisk.Til lutefisk bruges tørret,usaltet fisk.

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 14-10-08 13:57

"b.k" <b.kjeldsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> "Anders Halskov-Jensen" <anders@dontgetspam.dk> skrev i en meddelelse

> Klipfisk er tørret saltet fisk.Til lutefisk bruges tørret,usaltet fisk.

Jeg er ret sikker på. at lutefisk også kan laves af saltet. tørret fisk. Læs
bl.a følgende, sakset fra NRK:

Kva lagar vi lutefisken av?
Det har vore god latin blant lutefiskelskarar å hevde at lutefisk skal
lagast - og blir laga - av tørka torsk, i sjeldnare tilfelle andre
fiskeslag. I boka "Lutefisk" av Jahn Otto Johansen, ein av våre fremste
lutefiskkjennarar, står det: "lutefisk lager man altså ikke av salt fisk
eller klippfisk," og "det er den rene unntagelse at lutefisk fremstilles av
klippfisk."

Det er nok ikkje så reint unntaksvis likevel. I Møre og Romsdal er det
iallfall svært vanleg, kanskje vanlegast, å lage lutefisk av klippfisk.
Heller ikkje er det uvanleg å bruke saltfisk, gjerne salta sei. Dette kjem
nok for ein stor del av at tilgangen på god tørrfisk tradisjonelt har vore
dårleg på våre kantar.

Fra : b.k

Dato : 15-10-08 17:27

> [...]
> nok for ein stor del av at tilgangen på god tørrfisk tradisjonelt har vore

Min kone er fra romsdal og efter en snak med min svigerfar er det mest
vanlig at anvende usaltet fisk.Torsk skal helst ikke saltes men andre
fisketyper som sej og lange er det ligemeget med.

Fra : Grethe Hoff

Dato : 14-10-08 15:30

> [...]
> eller lign.Men hvor skaffer man tørfisk henne?
> Nogen som ved hvor disse kan købes eller ved hvordan man tørrer torsk på

Å, lutefisk skulle jeg gjerne ha kjøpt her på Jylland! Ekte sådann! Dvs
tørket torsk, usaltet!
Tilbehør: Stekt bacon, grønn ertestuing, en god sennep (helst Savora fra
Colemans) og gode kartofler, muligvis aspargeskartofler.

Det er til å få vann i munnen!

Men, er det noen som vet hvor man kan få kjøpt lutefisk her på Jylland?

Men Kjeldsen, søk på Norges Fiskarlag, måske får du napp.....de kan måske
henvise deg til en leverandør.

Grethe
www.cegredesign.com
deilig å være norsk i DK

Fra : Max

Dato : 16-10-08 21:07

Hej b.k

> Nogen som ved hvor disse kan købes eller ved hvordan man tørrer torsk
> på en hurtig måde?

For mange år siden havde jeg en kammerat der var født og opvokset
på jomfruøerne. Han spiste bl.a. tørret torsk med managrød til, det
var mad hjemmefra sagde han. Han tørrede torsken i ovnen.

--
Mvh Max

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 17-10-08 00:34

> [...]
> på jomfruøerne. Han spiste bl.a. tørret torsk med managrød til, det
> var mad hjemmefra sagde han. Han tørrede torsken i ovnen.

Lyder lækkert, jeg elsker managrød

Fra : Max

Dato : 17-10-08 08:50

Hej Steen

> Lyder lækkert, jeg elsker managrød

Ja, managrød smager udmærket, men klumper af tørrede
fisk i den vil jeg nu godt undvære.

Grød og fisk er nok ikke så ukendt rundt omkring da grød
jo er hovedernæringskilden mange steder. Men det er
nok efterhånden gledet ud i vor del af verden. Men min
far fortalte da at lige efter krigen arbejdede et par år i
sverige og der var havregrød med tyttebærsyltetøj og
spegesild en fast ret på madplanen.

--
Mvh Max