thai-mad
Fra : Betona

Dato : 13-10-08 15:46

Hej med jer.
Jeg skal holde fødselsdag for den nærmeste familie - svigeren - og
forældrene - og vil rigtigt gerne lave en thai-hovedret, da jeg elsker
thai-mad. Men jeg har aldrig forsøgt mig selv i det thailandske køkken, så
jeg søger jeres bedste opskrift på en ret med kylling, cashewnødder og gerne
kokosmælk.
Forslag?

Bettina.

Fra : Jens Bruun

Dato : 13-10-08 19:48

"Betona" <sletbettinabjergiversen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Men jeg har aldrig forsøgt mig selv i det thailandske
> køkken, så jeg søger jeres bedste opskrift på en ret med kylling,
> cashewnødder og gerne kokosmælk.
> Forslag?

Ja. Skift kyllingen ud med and, og lav and i rød karry:

- Køb nogle ferske berberiandebryster.
- Rids skindsiden på kryds og tværs, og steg dem brysterne. Giv dem 10 min.
med skindsiden nedad og maks. fem min. med kødsiden nedad. De må IKKE
gennemsteges.
- Salt og peber på skindsiden, og stil til side under staniol.
- Smid en ordentlig portion rød karry i wokken med brandvarm olie, og brænd
karryen lidt af.
- Skru lidt ned for wokken.
- Smid et passende antal dåser god kokosmælk i (Chaokoh).
- Smid en håndfulde optøede Kaffir-lime blade i (groft hakket og uden
stilk), eller pluk dem fra dit eget kaffir-lime-træ, hvis du har et sådan
(www.samen-und-pflanzen.de).
- Smid en håndfuld cashewnødder i (som du har ristet i fedtet fra
andestegningen).
- Smag til med palmesukker, MNG, fiskesovs, og massevis af frisk limesaft
(den skal være stærk, sød og syrlig på samme tid).
- Skiv andebrysterne og smid dem i wokken.
- Smid en håndfuld frisk annanas i, som du har skåret i passende firkanter.
- Smid en håndfuld blå druer i (evt. halve og udstenede).
- Smid en håndfuld cocktailtomater i.
- Lige inden servering smider du en håndfuld sød (thai) basilikum i.
- Server med jasmin-ris, og drik øl til.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Michael 'Silver'

Dato : 14-10-08 23:06

> - Lige inden servering smider du en håndfuld sød (thai) basilikum i.
> - Server med jasmin-ris, og drik øl til.

For houlen da den lyder spændende :D....sidder og bliver helt natsulten
nu.... :).

Mvh
Silver.

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 14-10-08 07:18

> [...]
> thai-mad. Men jeg har aldrig forsøgt mig selv i det thailandske køkken, så
> jeg søger jeres bedste opskrift på en ret med kylling, cashewnødder og

Jeg har ikke en opskrift som sådan, men jeg plejer at bruge:

- Kyllingebryst
- Nudler
- Porrer
- Gulerødder
- Champignon
- Ananas
- Brocolli
- Cashew-nødder
- Karry
- Østerssauce
- Kokosmælk

Skær kyllingen i tern, og steg det. Snit alle grøntsagerne, og steg dem så
de bliver bløde. Kog nudler ganske kort (2 minutter), så de lige skilder sig
ad. Op i wok'en med dem sammen med grøntsager og kylling. Steg det hele
sammen, og tilføj noget kokosmælk, østerssauce og krydderier (bruger gerne
karry og chili). Brocolli skal koges lidt før det tilføjes (ikke helt
færdigt, det skal stege færdigt sammen med alt det andet). Cashew-nødder og
ananas tilføjes først hen mod slutningen, så det bare lige bliver varmet
med.

Dertil supplerer du med den mængde hvidløg du finder passende (som tilføjes
helt i starten). Kom i øvrigt gerne noget karry på mens du steger kyllingen
så det trækker ind.

--
Jeppe Vestergaard, Roskilde