Ka de nu os pas? Chilli.
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-10-08 22:49

Hørte lige en chilliekspert sige, at basis og skillevægge i en chilli
rummede 95% af det 'stærke'. Altså kun 5% i frøene, må man så konkludere.

Jeg skulle mene at det er omvendt? Spiser selv kun frø, og de er da rigeligt
krasse....

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Rainman

Dato : 14-10-08 07:37

Preben Riis Sørensen wrote:
> [...]
>
> Jeg skulle mene at det er omvendt? Spiser selv kun frø, og de er da rigeligt

Der var lige en udsendelse på DR2 (Naturtid) hvor de var på besøg på en
specialplanteskole for chilipebere. Her sagde gartneriejeren at næsten
al styrken sidder i de hvide "ribber" og frøene, medens kun en lille del
sidder i selve kødet.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-10-08 22:11

"Rainman" <rainman@rainman.com> skrev
> [...]
> specialplanteskole for chilipebere. Her sagde gartneriejeren at næsten al
> styrken sidder i de hvide "ribber" og frøene, medens kun en lille del

Jeg har så ikke hørt ordentligt efter.

Man skal iøvrigt ikke bruge en blender til at male (tørre) frø i, det skulle
efter sigende jage folk ud af huset en times tid efter at låget er blevet
løftet af.....

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 14-10-08 09:12

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> rummede 95% af det 'stærke'. Altså kun 5% i frøene, må man så konkludere.
>
> Jeg skulle mene at det er omvendt? Spiser selv kun frø, og de er da

Du må have hørt forkert. Det stærke sidder i frøstole og frø, mest i
frøstole(skillevægge).

Steen.

Fra : Morten

Dato : 14-10-08 16:35

> [...]
> rummede 95% af det 'stærke'. Altså kun 5% i frøene, må man så konkludere.
>
> Jeg skulle mene at det er omvendt? Spiser selv kun frø, og de er da

Hej i vores hjemmedyrkede chilli sidder det stærke i toppen og det nederste
smager bare lidt som grønt peber

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 15-10-08 12:18

Det skulle være muligt at finde ud af denne problematik. Bare smag på
sagerne.
Det er noget vanskeligere for mig med mine små kuglerunde chilli's. De skal
bare tages "in toto". De, der kan se dk.binaer, kan se dem under "chilli".
Jeg forstår, at mange ikke kan se denne gruppe, og forstår ikke hvorfor. Jeg
kan bare ikke med den herskende "internet etik".
Dk. binaer har en masse fordele - så hvorfor ikke abonnere derpå.
Hvis der forresten er nogle, der er interesseret i at få frø fra min små
chilli´s, så sig til, jeg kan levere små mængder frø.
Mvh.
Aksel

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 15-10-08 13:21

Aksel Pedersen wrote:

> Jeg forstår, at mange ikke kan se denne gruppe, og forstår ikke hvorfor. Jeg
> kan bare ikke med den herskende "internet etik".
> Dk. binaer har en masse fordele - så hvorfor ikke abonnere derpå.

F.eks. fordi sunsite.dk, som er den udbyder mange bruger, ikke giver
adgang til binære grupper.

Grunden til at man bruger sunsite kan være mange. Dels er den gratis,
dels kan det være at ens ISP ikke tilbyder newgroups (Fullrate gør
f.eks. ikke).

Ebbe

Fra : Stig Johansen

Dato : 15-10-08 16:13

Ebbe Kristensen wrote:

> Grunden til at man bruger sunsite kan være mange. Dels er den gratis,
> dels kan det være at ens ISP ikke tilbyder newgroups (Fullrate gør
> f.eks. ikke).

Yeps (fullrate her).
Men dengang jeg havde TDC tror jeg også de nedlagde de binære grupper pga.
for meget 'støj'.
Jeg holdt i hvertfald op med at abonnere på dem for mange år siden, da det
flød med alt muligt lort.

Stig Johansen