Valg af firmanavn, som allerede eksisterer
Fra : Ukendt

Dato : 11-10-08 16:03

Hej.

Hvordan er det med valg af firmanavne, der eksisterer i forvejen. Er det
tilladt? (I tilfælde, hvor det ikke er et registreret varemærke som Coca
Cola selvfølgelig)

Og hvis det er begrænset, hvordan kan man så tjekke, om andre skulle have
navnet inden? (Det er vel kun i Danmark, man skal tjekke, hvis det er
tilfældet)

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 11-10-08 18:09

ak skrev:

> Hvordan er det med valg af firmanavne, der eksisterer i forvejen. Er det
> tilladt? (I tilfælde, hvor det ikke er et registreret varemærke som Coca
> Cola selvfølgelig)

Det er dumt.

> Og hvis det er begrænset, hvordan kan man så tjekke, om andre skulle have
> navnet inden? (Det er vel kun i Danmark, man skal tjekke, hvis det er
> tilfældet)

Du kan søge på cvr.dk

--
Niels

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-10-08 18:19

Niels P Sønderskov skrev:

> Det er dumt.

Ifølge hvilken paragraf?

--
Bertel

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 11-10-08 21:46

1

--
Niels

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-10-08 22:12

Niels P Sønderskov skrev:

> 1

Åh, det må du undskylde. Jeg troede at jeg befandt mig i
juragruppen. Det var derfor dit svar forekom mig irrelevant.

--
Bertel

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 11-10-08 23:07

Bertel Lund Hansen skrev:

> Åh, det må du undskylde. Jeg troede at jeg befandt mig i
> juragruppen. Det var derfor dit svar forekom mig irrelevant.

Nej da, min gode mand. Det er sandelig mig der må undskylde et
utilladeligt fejltrin - og så i en højhellig gruppe. Føj! Og på
pigespejderære: Det skal aldrig ske igen.

--
Niels

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-08 19:21

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er dumt.

Dumt og dumt. Det er vel relativt afhængig af omstændighederne.

I mit tilfælde har jeg tidligere kørt med et "navn" men det var helt
uofficielt og hobbyagtigt.

Nu er jeg så i gang igen og tænkte at navnet igen kunne bruges, idet nogle
folk allerede kender til navnet. Men har opdaget, at webstedet allerede er
optaget og firmanevnet eksisterer.

Jeg kan følge, at det er dumt, hvis det er for at kopiere andres navn osv.
men jeg kan ikke se det dumme i det, hvis man kan drage fordel af egen
fortid og historie.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 11-10-08 21:50

ak skrev:

> [...]
> folk allerede kender til navnet. Men har opdaget, at webstedet allerede er

Som du også har opdaget er der intet i vejen for at du bruger det samme
navn som et andet firma, men blot det at domænet er optaget vil jo gøre
at det er ret meget op ad bakke.

--
Niels

Fra : alexbo

Dato : 11-10-08 19:39

"ak" <nejtak> skrev

> Hvordan er det med valg af firmanavne, der eksisterer i forvejen. Er det
> tilladt?

Havnekiosken, Jernbanecafeen, Centerbageren findes allevegne.

Det afhænger af de konkrete omstændigheder om du generer et allerede
eksisterende firma.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-08 19:43

> "ak" <nejtak> skrev

> Havnekiosken, Jernbanecafeen, Centerbageren findes allevegne.
>
> Det afhænger af de konkrete omstændigheder om du generer et allerede
> eksisterende firma.

Det drejer sig om et software firma. Har intet med beliggenhed eller
personnavn at gøre.

Fra : Jesper Brock

Dato : 11-10-08 21:24

ak skrev:
> Det drejer sig om et software firma. Har intet med beliggenhed eller
> personnavn at gøre.

Du er nødt til at være mere konkret - hvad er navnet, og i hvor stort
omfang har du brugt det?

Hvis der er tale om et varemærke, som har fornødent særpræg til at kunne
registreres, så kan rettighed til varemærket være opstået enten ved brug
af navnet eller registrering.
For at du (hvsid er er tale om et mærke, der kan registreres) med
sikkerhed kan påstå at have opnået varemæreret blot ved ibrugtagning,
skal der have været tale om en vis systematisk brug - det er ikke nok,
at du har fortalt to venner, at du har startet firma under navnet XXX.

Så du er nødt til at være mere specifik, hvis du vil have et brugbart svar

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : alexbo

Dato : 11-10-08 22:41

"ak" <nejtak> skrev

> Det drejer sig om et software firma. Har intet med beliggenhed eller
> personnavn at gøre.

Med de præcise konkrete omstændigheder vil det være ulovligt at bruge
navnet.
Det vil være en overtrædelse af varemærkelove:

§ 42 Forsætlig krænkelse af en varemærkeret, der er stiftet ved
registrering eller brug, straffes med bøde. Under særlig skærpende
omstændigheder, herunder navnlig hvis der ved overtrædelsen tilsigtes en
betydelig og åbenbar retsstridig vinding, kan straffen stige til fængsel i
indtil 1 år.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-08 22:56

> [...]
> betydelig og åbenbar retsstridig vinding, kan straffen stige til fængsel i

Hej Alex

Tak for relevant svar og info.

Ovenstående er også en af 2 grunde til, at jeg har valgt ikke at nævne det
konkrete navn herinde, idet jeg vil undgå en potentiel konflikt på området.
Jeg må i tænkeboks på et andet navn

mvh
ak

Fra : Jesper Brock

Dato : 12-10-08 01:44

alexbo skrev:

> Med de præcise konkrete omstændigheder vil det være ulovligt at bruge
> navnet.
> Det vil være en overtrædelse af varemærkelove:

Det kan ikke siges med sikkerhed på grundlag af de afgivne oplysninger.

Der er kun tale om en overtrædelse af VML, såfremt der er tale om et
mærke, der rent faktisk kan registreres - og såfremt at spørgers
tidligere brug ikke har været tilstrækkeligt til at skaffe ham en
varemærkeret.
En ældre varemærkeret kan sagtens bestå ved siden af en yngre, så det
kræver mere detaljerede oplysninger fra spørger, før han kan få et
konkret svar.

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 13-10-08 17:01

"ak" <nejtak> skrev i meddelelsen
> Hvordan er det med valg af firmanavne, der eksisterer i forvejen. Er det
> tilladt? (I tilfælde, hvor det ikke er et registreret varemærke som Coca
> Cola selvfølgelig)

Det kommer an på, om det er inden for samme branche - hvis du f.eks. har en
bagerbutik og en bilforhandler bruger det navn du har tænkt på, så skulle
der ikke være noget til hindring for, at du bruger samme navn. Det kan så
praktisk være uhensigtsmæssigt, men det er en anden sag.

> Og hvis det er begrænset, hvordan kan man så tjekke, om andre skulle have
> navnet inden? (Det er vel kun i Danmark, man skal tjekke, hvis det er
> tilfældet)

Du kan få patent- og varemærkestyrelsen til at lave en undersøgelse for dig.
Det koster nogle penge, men så ved du, hvad du med at gøre. Ring evt. til
dem og høre hvad du må, og ikke må. De er vældig flinke til at rådgive dig
over telefonen, og det koster ikke noget.

--
MVH Thomas
http://www.sjovevarer.dk - cool stuff og fede gaveidéer

Fra : Rene Hansen

Dato : 16-10-08 22:24

ak <nejtak> skrev:
>Hej.

> [...]

Du kunne evt kontakte det pågældende firma og spørge om du må
bruge navnet. På den måde har du i hvert fald ikke prøvet at
stikke noget under stolen.

Ren