youtube.com hvad må man ?
Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 11-10-08 00:24

youtube.com hvad må man ?

jeg mener man må bruge 10 % af hvad der er udgivet ....(?/!) ?

men f.eks her :

http://www.youtube.com/watch?v=gbVt1pX2Hbo der er jo 100 % af hele sangen
det her er enten et uddrag eller lavet til lejligheden :
http://www.youtube.com/watch?v=Iz9yef636hw

jeg har nogen whs bånd ... er der så noget problem i at jeg ligger 6
minutter op af hver 1 times tv udsendelse ?

Mv.
Bo M Mogensen

Fra : Per

Dato : 11-10-08 11:58

Bo Mørch Mogensen wrote:
> youtube.com hvad må man ?

Det er de sædvanlige regler for lov om ophavsret.

Har du tilladelse fra rettighedshaveren må du udgive det du vil.

> jeg mener man må bruge 10 % af hvad der er udgivet ....(?/!) ?

Det har jeg aldrig hørt om - så det ved jeg ikke ?

> [...]
> sangen ...
> det her er enten et uddrag eller lavet til lejligheden :

Ovennævnte er ikke tilladt og der kan kræves erstatning fra rettighedshaver.

> jeg har nogen whs bånd ... er der så noget problem i at jeg ligger 6
> minutter op af hver 1 times tv udsendelse ?

Det må du ikke -med mindre du har tilladelse.

Til gengæld sker der intet ved at du gør det. Stort set alt der ligger på
youtube er en overtrædelse af opretsloven. Youtube fjerner selv links hvis
der klages fra rettighedshaver.

Du kan fx. se udsendelser fra DR, TV2 se hele musikvideoer osv. osv.

Det er nok blevet så normalt at man har opgivet at køre sag.

Det kan måske endda være at det i fremtiden bliver lovligt fordi der er så
mange der konsekvent overtræder denne lov og det er så svært at gøre noget
ved.

Det er åbenbart massernes krav at denne lov ikke skal overholdes !

mvh. Per

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 11-10-08 14:22

> [...]
> der klages fra rettighedshaver.
>
> Du kan fx. se udsendelser fra DR, TV2 se hele musikvideoer osv. osv.

ja jeg går ud fra at det regulere de selv har lige smidt en del bider op (
ikke hele show )
det gik meget godt på nær en som fox fjernede og fred være med det

Fra : Jesper Brock

Dato : 12-10-08 17:24

Bo Mørch Mogensen skrev:

> jeg mener man må bruge 10 % af hvad der er udgivet ....(?/!) ?

Forket - det er en meget udbredt skrøne på nettet, men det bliver den
ikke rigtig af...

Tjek lov om ophavsret. Rettighedshaver har (med nogle få begrænsninger
som Youtube ikke falder ind under) eneret på eksemplarfremstilling.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Bo Braendstrup

Dato : 12-10-08 22:51

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> wrote in
message

> [...]
>
> Tjek lov om ophavsret. Rettighedshaver har (med nogle få
> begrænsninger som Youtube ikke falder ind under) eneret på

Tør jeg spørge:

Hvilke andre begrænsninger? Hvor rettighedshaver ikke har
eneret på
eksemplarfremstilling?
Ja, jeg er bekendt med de generelle regler, men vil da gerne
vide mere.
Findes der undtagelser for ophavsretsindehavers eneret på
eksemplarfremstilling?

Endnu mere er jeg interesseret i at finde ud af om der skal
opnåes tilladelse/licens
fra NCB for at lave eksemplarfremstilling der ikke sælges på
alm. medier
(cd/dvd/bånd/plade), men alene benyttes til offentlig
fremførelse på et enkelt spillested.
Er der nogen der kan hjælpe mig der?
Jeg har spurgt kulturministeriet. De siger jeg skal have
tilladelse til eksemplarfremstillingen,
men de vil ikke tage stilling til "kopierings"-spørgsmålet.

/Bo.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-10-08 23:10

Bo Braendstrup skrev:

> Tør jeg spørge:
>
> Hvilke andre begrænsninger? Hvor rettighedshaver ikke har eneret på
> eksemplarfremstilling?

Kopiering til personlig brug, citatret m.m. Tjek
Ophavsretsloven §§ 11 - 53:

> Jeg har spurgt kulturministeriet. De siger jeg skal have tilladelse til
> eksemplarfremstillingen,
> men de vil ikke tage stilling til "kopierings"-spørgsmålet.

Hvilket kopieringsspørgsmål? Jeg forstår ikke, hvorfor
du/Kulturministeriet skelner mellem eksemplarfremstilling og
kopiering.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lyt til og optag fra netradioer med Screamer Radio.

Fra : Jesper Brock

Dato : 14-10-08 16:56

Bo Braendstrup skrev:
> Jeg har spurgt kulturministeriet. De siger jeg skal have tilladelse til
> eksemplarfremstillingen,
> men de vil ikke tage stilling til "kopierings"-spørgsmålet.

Endnu et eksempel på, at jurister skal lade være med at tale et sprog,
som menigmand ikke forstår

Kopiering og eksemplarfremstilling er i bund og grund to udtryk for
samme handling.