Regler for 5 års eftersyn af byggeri
Fra : Jan Viegand

Dato : 10-10-08 23:17

Hvad er reglerne for 5 års eftersyn, og hvor er reglerne? På retsinfo.dk kan
jeg kun finde for statsligt byggeri. Men jeg kan se at der er noget i AB 92.

Baggrunden er at vi bor i en ejerlejlighed i en ejendom fra december 2003,
hvor vi flyttede ind sidste år. Vi har opdaget nogle fejl, fx knirkende
gulve og lidt andet, som vi mener falder ind under byggefejl.

En person i ejendommen siger at ved 5 års eftersynet kan der ikke komme nye
fejl med og det er kun fejl i fællesarealerne der kan komme med.

Så kan I hjælpe og gerne med referencer til paragrafferne?

Mange tak.

--
Mvh. Jan
http://almeria.dk/lejlighed-tagterrasse.htm

Fra : Jesper Lund

Dato : 12-10-08 11:22

Jan Viegand wrote:

> Baggrunden er at vi bor i en ejerlejlighed i en ejendom fra december
> 2003, hvor vi flyttede ind sidste år. Vi har opdaget nogle fejl, fx
> knirkende gulve og lidt andet, som vi mener falder ind under byggefejl.

Det betyder at du ikke har købt en nybygget ejerlejlighed, og eventuelle
krav vedr. mangler skal derfor som udgangspunkt rettes mod sælgeren af
lejligheden. Hvis sælger har købt af entreprenøren, kan du muligvis
aftale med (din) sælger at du indtræder i hans rettigheder overfor
entreprenøren.

> En person i ejendommen siger at ved 5 års eftersynet kan der ikke komme
> nye fejl med og det er kun fejl i fællesarealerne der kan komme med.

Når det er en ejerlejlighed skal der skelnes mellem fællesejendom og din
lejlighed (særejendom).

Fællesejendom: ejerforeningen skal gøre indsigelse for mangler ved
byggeriet, og efter normale AB92 regler indestår entreprenøren for
arbejdet i 5 år.

Særejendom, aka din lejlighed: her gælder som udgangspunkt den normale 20
årige forældelsesfrist for mangler. Køber skal rette krav mod sælger. Den
oprindelige køber vil have entreprenøren som sælger, ligeledes med 20 års
forældelsesfrist.

Hvorvidt knirkende gulve er en mangel har jeg ingen mening om. Hvis du
vil forfølge sagen, kan du lige så godt starte med at tale med en
advokat. Der ender du alligevel ret hurtigt hvis du prøver selv..

--
Jesper Lund

Fra : Jan Viegand

Dato : 12-10-08 12:28

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> wrote in message
> [...]
> oprindelige køber vil have entreprenøren som sælger, ligeledes med 20 års

Hej Jesper

Tak for svar. Dvs. at alt der vedfører fællesdele af ejendommen er omfattet,
og så de lejligheder hvor ejeren stadig er den samme som fra starten af?

Men du skriver entreprenøren? Alt er vel købt af udvikleren, som har hyret
en entreprenør til at bygge? Vores mellemværende er vel med udvikleren?

Mvh.

Jan