Fløde Yoghurt
Fra : Bjarne K.

Dato : 12-10-08 18:36

Findes der Yoghurt der er federe end 10% ?

Og kunne man eventuelt selv lave den af piskefløde ?

Bjarne K.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 12-10-08 18:41

Bjarne K. skrev:

> Findes der Yoghurt der er federe end 10% ?
>
> Og kunne man eventuelt selv lave den af piskefløde ?

Så lander man vel nærmest ovre i crème fraîche, gør man ikke?

Nuvel, yoghurt er et surmælksprodukt syrnet af en bestemt mælkesyre-
bakterie, og til crème fraîche anvendes nogle andre mælkesyrebakterier.
Men der skulle vel ikke være noget i vejen for at syrne piskefløde med
en starterkultur af yoghurt naturel. Meld gerne tilbage hvis du prøver.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Bjarne K.

Dato : 12-10-08 18:50

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> wrote in message

> [...]
> Men der skulle vel ikke være noget i vejen for at syrne piskefløde med
> en starterkultur af yoghurt naturel. Meld gerne tilbage hvis du prøver.

Kan godt være jeg bare skulle prøve at springe ud i det. Det kan vel ikke
være sværere end at lave yoghurt af mælk.

Bjarne K.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-10-08 05:08

Bjarne K. skrev:

> Kan godt være jeg bare skulle prøve at springe ud i det. Det
> kan vel ikke være sværere end at lave yoghurt af mælk.

Nemlig.

Jeg tror du skal være forberedt på at det bliver noget meget tykt
stads. Når jeg syrner piskefløde med kærnemælk for at lave smør,
bliver resultatet noget der næsten ligner mascarpone.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Bjarne K.

Dato : 13-10-08 07:34

> [...]
> stads. Når jeg syrner piskefløde med kærnemælk for at lave smør,
> bliver resultatet noget der næsten ligner mascarpone.

Mums

Vil se om jeg får tid til at prøve det i denne uge.

Bjarne K.

Fra : Linde

Dato : 13-10-08 20:38

"Bjarne K." <not@nej.ni> skrev i meddelelsen
> Findes der Yoghurt der er federe end 10% ?
>
> Og kunne man eventuelt selv lave den af piskefløde ?

Interessant ide til et produkt. Du kan sagtens syrne fløde med en lille
slant yoghurt naturel, noget ala en spiseskefuld til en liter. Dog er der
visse ting der kan gå skævt ved det: Yoghurten kan være lidt fesen, med ikke
så mange levedygtige bakterier eller overvægt af den ene eller anden type.
Du bør gå efter den friskeste yoghurt du kan finde! Desuden indeholder fløde
ikke så meget protein, hvilket kan gøre at konsistensen ikke bliver så
yoghurt-agtig som du havde håbet. Den er heller ikke homogeniseret, hvilket
man gør med yoghurt for at øge vandbindingsevnen og dermed konsistensen i
yoghurten. Fedtet vil dog modvirke det til en vis grad.
Men prøv da ad, varm fløden op til 40-45 grader, rør yoghurten godt ud i, og
stil den så tæt på de 40-45 grader du kan. Se til den efter 5-6 timer, og
lad den stå nogle timer længere hvis ikke den er helt tyk. Efter en 12-14
timer skal du ikke regne med en bedre konsistens, så der tager du den bare
og sætter på køl.

Mvh
Linde

Fra : Linde

Dato : 13-10-08 20:44

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> og lad den stå nogle timer længere hvis ikke den er helt tyk. Efter en
> 12-14 timer skal du ikke regne med en bedre konsistens, så der tager du

Regn i øvrigt med en del flødeafsætning på toppen, det bliver ikke som den
arla yoghurt naturel man køber i butikkerne, bare federe. Men spændende
produkt...lad høre hvad det bliver til!

Mvh
Linde