Inspiration: Kalvefilet provencale -- poch~
Fra : Kasper Bergholt

Dato : 12-10-08 15:28

Kære gruppe!

Så blev jeg færdig med den anden ret, der kom ud af kalvefileten.
Sidst var tilbhøret klassisk -- sauce bordelaise & efterårskompot med
svampe, rodfrugter og persille.

Denne gang trækker det lidt mere i sydfransk retning. Midterstykket
brugte jeg sidst, denne gang var det enderne, og de har en lidt
grovere struktur, men ikke meget. De kræver bare lidt mere arbejde med
kniven og er også lidt sværere at få til at se præsentable ud, men det
gik hæderligt synes jeg.

Saucen blev lavet på en rest af bordelaisen + lidt mere oksefond,
rødving -- og derudover provenelementer -- oliven, tomat, hvidløg +
rodfrugter og grønt (bredbladet persille & selleri-top).

Gratineret kartoffelmos til og brød. Vinforslag vil være moden
chateauneuf-du-pape af bedre producent (fx Pégau) eller en god
generisk rhône med renhed, stringens og saftighed -- fx fra Gramenon.

Deltajeret opskrift, billeder & mere om vinforslag her:

http://www.bergholt.net/kalvefilet_provencale_med_gratineret_kartoffelmos.html

---
Mvh.
Kasper Bergholt