Sprængt sporvogn
Fra : Per Vadmand

Dato : 12-10-08 23:06

I filmen "Flammen og Citronen" omtales en tysk terrorhandling, hvor der
skulle være blevet smidt en eller flere håndgranater ind i en sporvogt, og
28 mennesker blev dræbt eller såret.

Det har jeg aldrig hørt om før - er det fri fantasi eller hvad? Google har
intet om det, og jeg har heller ikke læst noget om det i de gængse
opslagsværker om besættelsen eller i min omfattende samling af
sporvognslitteratur.

Er dette endnu et eksempel på denne films vilde overdrivelser og
uhistoriskhed?

Per V

--
Det er i orden at være en krukke, hvis krukken ikke er tom.

Fra : Peter Heide

Dato : 12-10-08 23:45

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> sporvognslitteratur.
>
> Er dette endnu et eksempel på denne films vilde overdrivelser og

Hvis det kun skulle være sket i danmark er det helt sikkert at det ikke er
sket. Kunne godt forstille mig at sådan en handling kunne være foregået i
polen eller rusland, hvor tyskerne og deres medløbere overgik alt i svineri.

Fra : thl

Dato : 12-10-08 17:24

On 13 Okt., 00:06, "Per Vadmand" <pe...@post.tele.dk> wrote:
> [...]
> sporvognslitteratur.
>
> Er dette endnu et eksempel på denne films vilde overdrivelser og

Jeg mener at have læst om noget lignende, men kan ikke finde
selve teksten, kun Googles overskrift:

I Aftes blev der 2 Gange kastet en Haandgranat eller et lignende
Sprængstof ind i en Linie 2-Bivogn. Det første Attentat skete Kl.
ca. ...
www.kobenhavnshistorie.dk/bog/dbbtb/dbbtb_4-3.html - 626k -
Jeg leder videre.
Mvh
Thorbjørn

Fra : Ulvir

Dato : 13-10-08 12:24

"thl" <lykkebo47@hotmail.com> skrev i meddelelsen

On 13 Okt., 00:06, "Per Vadmand" <pe...@post.tele.dk> wrote:
www.kobenhavnshistorie.dk/bog/dbbtb/dbbtb_4-3.html - 626k -

Samme sted læser jeg-

Taaregasbomber i Nørrebros Teater. Under Forestillingen i Nørrebros Teater
Søndag Eftermiddag blev der fra Balkonen kastet nogle Taaregasbomber ud over
Publikum. Folk flygtede ud, og Jerntæppet gik ned. En halv Times Tid senere
kunde Forestillingen genoptages efter en Udluftningsproces.

Så Churchill var ikke alene om at bruge betegnelsen 'jerntæppet'..

Fra : Per Vadmand

Dato : 13-10-08 12:29

Ulvir wrote:
> "thl" <lykkebo47@hotmail.com> skrev i meddelelsen
>
> On 13 Okt., 00:06, "Per Vadmand" <pe...@post.tele.dk> wrote:
> www.kobenhavnshistorie.dk/bog/dbbtb/dbbtb_4-3.html - 626k -

I det nævnte klip er der tale om en enkelt lettere tilskadekommet, ikke -
som i filmen - om "28 dræbte eller sårede".

Per V
--
Det er i orden at være en krukke, hvis krukken ikke er tom.

Fra : Per Vadmand

Dato : 13-10-08 13:00

Per Vadmand wrote:

> I det nævnte klip er der tale om en enkelt lettere tilskadekommet,
> ikke - som i filmen - om "28 dræbte eller sårede".

Hvilket sættes yderligere i relief af, at det i filmen var denne - altså
ikke stedfundne - massakre, der skulle motivere Flammen og Citronen til at
ville likvidere Hofmann.

Per V

--
Det er i orden at være en krukke, hvis krukken ikke er tom.

Fra : Holst

Dato : 13-10-08 14:11

Per Vadmand wrote:

> I det nævnte klip er der tale om en enkelt lettere tilskadekommet, ikke -
> som i filmen - om "28 dræbte eller sårede".

På siden:

<http://www.aage-staffe.dk/III%20Livet%201943-45%20041007%20Web/III%20Livet%20kapitel%204%201943-45%20041007.pdf>

står der anført: "Marts og april 1944 foretages 8 Schalburgtager, heraf
mod overfyldte sporvogne i Kbh. [...]"

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-08 13:10

Ulvir wrote:

> Folk flygtede ud, og Jerntæppet gik
> ned. En halv Times Tid senere kunde Forestillingen genoptages efter
> en Udluftningsproces.
>
> Så Churchill var ikke alene om at bruge betegnelsen 'jerntæppet'..

Jerntæppet er en almindelig brandhæmmende foranstaltning i teaterrum. Hvis
det ikke var der ville teaterrummet fungere som skorsten under en brand.
Det er en jernplade der sænkes ned i stedet for tæppet foran scenerummet.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Ulvir

Dato : 13-10-08 13:16

"Stig Bang-Mortensen" <sbmsnabelamortensen.mail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Det er en jernplade der sænkes ned i stedet for tæppet foran scenerummet.

Bliver jern også brugt nu om dage? Der findes vel lettere alternativer?

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-08 14:47

Ulvir wrote:
> [...]
> meddelelsen news:48f33acd$0$15875$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Bliver jern også brugt nu om dage? Der findes vel lettere

Jeg så det på Kalmar Teater for et par år siden. Når det først er bygget er
der ingen grund til at bygge det om.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Per Vadmand

Dato : 13-10-08 15:06

Nej, Churchills fortjeneste var at bruge det allerede bekendte begreb
jerntæppe om "Jerntæppet".

Per V

--
Det er i orden at være en krukke, hvis krukken ikke er tom.

Fra : MSS

Dato : 12-10-08 19:50

Den er desværre god nok.

Indtast f.eks søgeordene "schalburgtage sporvogn" i Google, her
fremkommer diverse resultater.
Det skete i øvrigt i marts/april 1943.

Mvh
MSS

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 13-10-08 14:14

"Per Vadmand" skrev

> [...]
> intet om det, og jeg har heller ikke læst noget om det i de gængse
> opslagsværker om besættelsen eller i min omfattende samling af

Petergruppen (Brøndumgruppen) sprængte en sporvogn på Vesterbrogade i april
'44
http://da.wikipedia.org/wiki/Peter-gruppen

"Fra den 31. december 1943 til 4. maj 1945 udførte gruppen 94 drab, 25
drabsforsøg, 8 togattentater der kostede 26 menneskeliv, 157 sprængninger af
bygninger etc. med skader for cirka 100.000.000 kroner. I alt cirka 160
dræbte, et stort antal sårede og mange invaliditeter til følge."

> Er dette endnu et eksempel på denne films vilde overdrivelser og
> uhistoriskhed?

Filmen har aldrig været tænkt som autentisk billede ...

- Peter

Fra : Per Vadmand

Dato : 13-10-08 15:05

Peter Lykkegaard wrote:

> Filmen har aldrig været tænkt som autentisk billede ...

Det da ved gud den har. Prøv at læse foromtalerne. Når man laver en film med
virkelige personer som hovedpersoner, tilstræber man selvfølgelig
auteticitet. At det ikke lykkes så gådt, er en anden sag.

Og et håndgranatattentat mod en sporvogn med 28 dræbte og sårede er altså
opdigtning. De nævnte schalburgtager havde stort set kun materielle skader
til følge - og blev ikke som påstået i filmen foretaget af Gestapo.

Per V
--
Det er i orden at være en krukke, hvis krukken ikke er tom.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-10-08 15:19

Per Vadmand skriver:

> Det da ved gud den har. Prøv at læse foromtalerne. Når man laver en film med
> virkelige personer som hovedpersoner, tilstræber man selvfølgelig
> auteticitet.

http://www.bt.dk/article/20080414/underholdning/704140004/

"Instruktøren af filmen, Ole Christian Madsen, ønsker ikke at deltage i
en krig på ord. Han understreger dog, at filmen aldrig har foregivet at
være den endegyldige sandhed om Flammen og Citronen."

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Per Vadmand

Dato : 13-10-08 17:44

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> [...]
> i en krig på ord. Han understreger dog, at filmen aldrig har
> foregivet at være den endegyldige sandhed om Flammen og Citronen."

Det er vist det man kalder at gøre en dyd ud af nødvendigheden. Når filmen
ender med en tekst om, hvad der siden hændte personerne og deres familier,
må man gå ud fra, det hævder at være historisk troværdig.

Det er den ikke.

Per V

--
Det er i orden at være en krukke, hvis krukken ikke er tom.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-10-08 19:47

Per Vadmand skriver:

> Det er vist det man kalder at gøre en dyd ud af nødvendigheden. Når filmen
> ender med en tekst om, hvad der siden hændte personerne og deres familier,
> må man gå ud fra, det hævder at være historisk troværdig.

Det er der mange andre spilefilm frit bygget over historiske
begivenheder/personer der også gør.

Det hedder fri fortolkning.

Klasu
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-10-08 20:13

> Det er der mange andre spilefilm frit bygget over historiske
> begivenheder/personer der også gør.
> Det hedder fri fortolkning.

Det kan grundlæggende ikke anbefales at basere for meget af sin historiske
viden (eller jernbaneviden for den sags skyld) på spillefilm...

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/ - Lidt af hvert

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 13-10-08 16:01

"Per Vadmand" skrev

> Det da ved gud den har. Prøv at læse foromtalerne.

Og foromtalerne er forfattet af?

Fra http://www.flammenogcitronen.dk/
"Filmen er inspireret af virkelige hændelser og øjenvidneberetninger"

- Peter

Fra : Morten Egeskov Storg~

Dato : 13-10-08 15:45

Hej!

> [...]
> intet om det, og jeg har heller ikke læst noget om det i de gængse
> opslagsværker om besættelsen eller i min omfattende samling af

Der var - som nævnt længere nede i tråden - faktisk en episode, hvor tyske
håndlangere kastede en håndgranat ind i en bivogn.
Granaten forårsagede et "brud" i sporvognens sideplade og denne plade blev
efterfølgende skåret ud og gemt. Først af KS selv og senere via HT til HT's
Museum. Ved nedlæggelsen af dette i 2003 blev den, sammen med alle øvrige
arkivalier og vogne, overdraget til Sporvejshistorisk Selskab/Sporvejsmuseet
Skjoldenæsholm. Pladen (beviset, hvis man kan kalde det sådan) findes
således stadigvæk, men om den er udstillet pt. husker jeg ikke.

Mvh
Morten

Fra : MSS

Dato : 13-10-08 09:04

On 13 Okt., 15:10, Holst <newsfe...@shelter.dk> wrote:

> [...]
>
> står der anført: "Marts og april 1944 foretages 8 Schalburgtager, heraf

Ups -ja det var selvfølgelig i 44, ikke 43. Beklager...

Mvh
MSS

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 13-10-08 16:25

On Mon, 13 Oct 2008 00:06:08 +0200, Per Vadmand wrote:

> [...]
> sporvognslitteratur.
>
> Er dette endnu et eksempel på denne films vilde overdrivelser og

28 er mange og jeg mindes ikke et sådant attentat. Den 10. oktober 1944
sprængte Henning Brøndum og Ib Nedermark Hansen et eksprestog ved Hobro,
hvorved 10 mennesker blev dræbt og 40 såret.

Der sker altid en vis dramatisk tilretning og tages kunstneriske friheder,
når man vil skildre rigtige begivenheder i en film. Forfatteren og
instruktøren har en hensigt - et mål - om det bestemte budskab man ønsker
tilskueren bibragt og dertil krydres ofte med virkemidler der bidrager til
dette.

Man kan altid diskutere detaljer, men stort set synes jeg at historien er
fortalt, så den giver et dækkende indtryk af forholdene.
--
/ Mikkel

Fra : Per Vadmand

Dato : 13-10-08 17:46

Mikkel Mikkelsen wrote:

> [...]
> Forfatteren og instruktøren har en hensigt - et mål - om det bestemte
> budskab man ønsker tilskueren bibragt og dertil krydres ofte med

Problemet er jo, at denne vilde overdrivelse af sporvognsattentatet er et
væsentligt omdrejningspunkt i handlingen, da det angiveligt skullevære på
grund af "sporvognsmassakren", de ville likvidere Hoffmann.

Per V
--
Det er i orden at være en krukke, hvis krukken ikke er tom.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 13-10-08 19:04

"Per Vadmand" skrev

> Problemet er jo, at denne vilde overdrivelse af sporvognsattentatet er et
> væsentligt omdrejningspunkt i handlingen, da det angiveligt skullevære på
> grund af "sporvognsmassakren", de ville likvidere Hoffmann.

Tjo, men nu var det ikke slet ikke Hoffmann de var ude efter da drengen blev
dødeligt såret

- Peter

Fra : Lyrik

Dato : 28-10-08 00:49

> Problemet er jo, at denne vilde overdrivelse af sporvognsattentatet er et
> væsentligt omdrejningspunkt i handlingen, da det angiveligt skullevære på
> grund af "sporvognsmassakren", de ville likvidere Hoffmann.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Hvis du ser det timelange ekstramateriale til filmen så kommer de rundt om
hele forarbejdet. De ønsker at lave en spillefilm på baggrund af et stort
materiale de indsamler fra stadig levende pårørende, sammenbragt med
arkivalier både her og i England.

De siger at der kunne laves flere film om Danmarks besættelse, men at der er
en sørgelig mangel på dem "Fordi danskerne har en puritansk holdning til
sådanne film" I andre lande laves en strøm af den slags film. "Har der været
en eneste film der har gengivet den "historiske sandhed?" Nope!
Billedet flyder ud simpelt hen fordi folk har flere udgaver af forklaringen
på den samme begivenhed. Filmmagerne beskriver hvordan de bliver stukket den
flotte forklaring ud med dannebrogsflaget vajende! Så når de kommer ind på
folk, så får de en anden og knap så fejende flot forklaring!
Så er der en del der ikke vil citeres og så videre. Historisk sandhed er
ikke "sandhed." Det er individuelle beretninger farvet af det enkelte
individ.
Vi kan sagtens lave en broget samling af film om besættelsen og den ene og
den anden bande på kryds og tværs af spektret om
angriber-modstandsmand-politikere-samarbejdsregering-og så videre. Det er
synd at danskerne er blevet sådan en samling "Jehovas Vidner" der vil have
og forlanger "Sandheden!"

Det er det vi er blevet! Den kultur der har smittet mest af på os danskere
er ikke andet ennd Jehovas Vidner og deres ubønhørlige "Sandhedskrav" Det
bremser den kulørte strøm af film der kunne sætte lidt farve på Sankt
Gertrud!))

Se på noget af det mest bevidnede historiemateriale om Jesu liv og død.
Berettet af fire mennesker Mat. mark. Luk. Joh.
4 vidt forskellige historier med vægt på helt forskellige detaljer.
Unøjagtige i antal af personer og hvad der helt nøjagtigt skete!

Sådan er også historien om Flammen og Citronen. Der er mange evangelister
med hver deres forklaring. Det hele spænder en elektrisk bue ud med en
holografisk fremstilling af noget som vil blive betvivlet og andet som vil
blive fastholdt. Se den diskussion det allerede har medført her!

Vi skal have flere af den slags film. Og så slæk lidt på sandhedskravene.

Hilsen
Jens

Fra : Bo Warming

Dato : 28-10-08 05:36

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> fastholdt. Se den diskussion det allerede har medført her!
>
> Vi skal have flere af den slags film. Og så slæk lidt på

DA jeg så Flammen og Citronen skrev jeg noter imens (selvom en
biografkonrollør engang har truet med at udvise pga minilommelampe) der
tændtes ti gange ti sekunder og kun lyste ned i mit skød) og havde tænkt i
usenetindlæg at dissekere de 8-12 grove fejl.

Men så indså jeg at de opvejer hinanden så det overordnede billede blev en
fremragende analogi til sandheden - som så meget kunst

Så jeg mener at der i det store billede IKKE SLÆKKEDES PÅ SANDHEDSKRAVENE -
tidsbilledet og vibrationerne og stemningen af forvirring hos de misbrugte
kanonføde-stikker-likviderende voldsmænd var lige i øjet

Fra : Bo Warming

Dato : 29-10-08 04:14

> [...]
> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Hvis du ser det timelange ekstramateriale til filmen så kommer de rundt om

Hvis de ville rundt om emnet så skrev de blot følgende

Da Odense-borgere kvajede sig og angreb SS-officer sommeren 1943 og pryglede
ham slemt nær banegården, var Best klog og pålagde Odense kommune en bod på
én milion kroner og derfor var vort modstandspjattet så uvæsentligt , for
ellers var danskere kommet til at sulte, som hollænderne gjorde, og det gad
ingen her på "Flødeskumsfronten"

Derfor er det vanvid at Flammecitron-fiktionsfilmen opdigter
sporvogns-sprængning eller forsøg på at slå Hoffmann ihjel

Selvom såkaldte stikkerlikvideringer ramte civile i flæng og gjorde Holger
Danske til klassiske terrorister - nu og da - så bibeholdtes væsentlige dele
af Staunings og kongens 9.5.50 løfte til Hitler om at håndhæve en
FREDSBESÆTTELSE , hvorved vi beskyttedes totalt mod al anden verdenskrig og
beholdt regering (med Scavenius som chef) alle dage fra 29.8.43 til 5.5.45.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-10-08 08:14

Bo Warming skriver:

> Derfor er det vanvid at Flammecitron-fiktionsfilmen opdigter
> sporvogns-sprængning eller forsøg på at slå Hoffmann ihjel

Filmen er en spilelfilm og ikke en dokumentar.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 29-10-08 08:43

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Bo Warming skriver:
>
> Filmen er en spilelfilm og ikke en dokumentar.

Sandheden er ikke så nem, da det ikke er sikkert at folk
kendte sandheden underkrigen, ønskede at kende sandheden. Ofte
så skaber folk deres egen sandhed, som passer ind i deres
verdensbillede.

Fra : Bo Warming

Dato : 29-10-08 09:46

"Peter Ole Kvint" <haabet@danbbs.dk> skrev i meddelelsen

> Sandheden er ikke så nem, da det ikke er sikkert at folk kendte sandheden
> underkrigen, ønskede at kende sandheden. Ofte så skaber folk deres egen
> sandhed, som passer ind i deres verdensbillede.

Sandhed er MEGET MEGET NEM vedr at ingen sporvogn sprængtes

Idag er sandhed på film et minimalkrav hvis du ikke hader menneskeheden og
vil gøre kunst til pornografi

Medierne jhar indbildt vor ungdom at filmen er dokujmentarisk fordi et par
tøjstykker er autentiske

Hvorfor skabe en falsk virkelighed om tyske mord på civile danskere og 6 mio
jøder , når sandheden er så FJERN FJERN FJERN FJERN fra socialpornoens?
Fordi vi skal overgå "Schindlers listes "mange løgne? Det er i tråd med at
vi kæmper med USA i Mellemøsten.

Er det kunst at multiplicere med et stort tal for at forlyste med SEJ SPLAT

Hvem ved noget om sporvognsterror under krigen.
Jo, en studerende stjal en pistol fra en tysk soldat i en sporvogn.Anholdtes
og dødsdømtes,naturligt nok.
Da vi var befriet festede folk på sporvogns tag.
Måske man under folkestrejken har søgt at vælte en sporvogn til en totalt
værdiløs barikade. HVAD ELLERS ?

Hvorfor lyve at nogen søgte at skyde nazitopfolkene fx Hoffmann -
- chefen dr.Werner von Best sad uden bodyguard i Dagmar Bio ugentlig men vi
vidste at det var DUMT, DUMT,DUMT at skyde ham så det var især danske
sabotagevagter vi skød - indtil ugerne før befrielsen hvor vore snigmord på
tilfældige menige soldater var op mod 50 trods pral om at sabotage var
målet. Vore illegale blade løj at kun efter retssag dødsdømtes stikkere, men
sandhed kendte vore kulturradikale heller ikke til dengang
Best underskrev hundrede kloge dødsdomme og var bedre attentatoffer end
KarlHeinrich Hoffmann - kan nogen forklare historeiforvanskningens formål i
denne propagandafilm?
Dokumentarisme kan være kunst og er nem at opnå, når man har andet i
hovedet end at lefle for drengerøve med lemlestelses-smag som lever på
autonom eller rocker idealisering - som skabes af lortefilm som denne

Når vi eksporterer filmen for at tilsværte tyskerne, så er der sluttekster
om hvad der skete med hovedpersonerne

Hvorfor ikke starttekster om at filmen viser HUNDREDER AF gange flere drab
end der skete i de bydele I VIRKELIGHEDEN?

Er sandhed noget der aldrig kan sælge billetter ? ? ?
- tværtimod - ærlighed varer længst og giver publikumstække og
folkeoplysning SAMTIDIG OG PÅ LANGT SIGT

Uden de kloge SS-dødsdomme mod den tids autonomfjolser, ville de have skudt
hinanden og tilfældige og smadret vort produktionsapparat, så tyskerne var
vore bedstge venner mht at holde sådant nede

Digteren Morten Nielsen omkom af vådeskud = er en af de hundreder som
frihedskæmperne dræbte i EGNE RÆKKER fordi de ikke havde nosser til at
angribe tyskerne, som var dem for intelligente og krigserfarne.
Ingen har været så onde til friendly fire som os i maj 45 - hundred døde
unødvendigt

Scavenius mødte i retten som forsvar for stikkermordene at DET VAR JO KRIG
og han svarede lunt

"Hvis det var krig så var vi heldige at tyskerne aldrig opdagede dett""

Vi havde fredsbesættelse som kun blev afbrudt af pjat-optrin a la
Christiania igår
Vi havde lovet tyskerne fred og efter konventioenrne kunne de folkemyrde løs
hvis vi brød løftet
Men de overgik alle nobelprisbelønnede humanister

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-10-08 10:06

Bo Warming skriver:

> [...]
> Da vi var befriet festede folk på sporvogns tag.
> Måske man under folkestrejken har søgt at vælte en sporvogn til en totalt

Måske du skulle pløje tråden igennem i dk.fritid.jernbaner, så ville du
finde følgende:

"Episoden, du hentyder til, fandt sted i krydset Vesterbrogade/Pile
Allé den 19. april 1944 kl. 22.55. Medlemmer af Peter-gruppen kastede
bomber mod en linje 6 og 15, netop som de passerede hinanden i
krydset. Bomben mod linje 6 eksploderede uden for vognen, mens bomben
mod linje 15 sårede 28-30 personer. Ingen blev dræbt. Der findes et
foto af beskadigelserne på linje 6.

Attentatet skete som hævn for en likvidering tidligere på dagen samme
sted, hvor modstandsbevægelsen dræbte Werner Bests danske chauffør
Tage Lerche i en tysk tjenestevogn. Lerches lille søn blev også ramt
og døde et par dage efter.

(Kilde: Peter-Gruppen, Tysk terror i Danmark, af Frank Bøgh, forlaget
Documentas, 2006, side 86)"

Så sæt dig lige lidt ind i sagerne.

Men det er åbenbart lidt svært for dig at se virkeligheden i øjnene...

fut:dk.snak, da det ikke har hjemme her, alle de ting du ikke kan finde
ud af.

Fra : Bo Warming

Dato : 30-10-08 04:26

> [...]
> underkrigen, ønskede at kende sandheden. Ofte så skaber folk deres egen
> sandhed, som passer ind i deres verdensbillede.

Der er 2+2=4 sandheder og syre+base=>salt+vand sandheder og de bør være
iorden i en film som den statsstøttede FlammeCitron-splatter

og der er subjektive og handle sandheder, som vi kan diskutere - i
nedenstående fyndord gøres det godt

Viha I have always thought the actions of men the best interpreters of
their thoughts John A. Locke
Viha Den, som er klog, lærer meget uden bog. (Ordsprog)
viha Essensen af viden er at besidde den, at anvende den. Konfucius
viha He that will not apply new remedies must expect new evils, for time is
the greatest innovator. Francis Bacon
viha Hver gang der fremkommer noget betydningfuldt nyt, spørger mængden,
hvad nytte det er til, og ikke med urette; for den kan kun blive klar over
en tings værdi gennem dens nytte. Goethe
Viha Ikke at passe på er værre end ikke at forstå. (Ordsprog)
Viha Intet vil blive gjort, hvis alle mulige indvendinger først skal
gennemgås. Samuel Johnson
Viha Lettere sagt end gjort. (Ordsprog)
viha Man has been reared by his errors. Nietzsche
Viha Mellem sige og gøre er en lang vej. (Ordsprog)
viha Ord er ofte kun ligkister for tankerne, det rette udtryk for tanken er
handlingen. Nietzsche
VIha Our plans miscarry because they have no aim. When a man does not know
what harbour he is making for, no wind is the right wind. Lucillius Seneca
(B.C. 3-65 A.D)
viha Reason deserves to be called a prophet, for in showing us the
consequence and effect of our actions in the present,
does it not tell us what the future will be?Schopenhauer
viha Sandheden har ingen kraft, men må tiltrække magten til sin side og vil
ellers forsvinde igen og igen Nietzsche
VIHA Sorrow is knowledge. Lord ByronBrændt barn skyr ilden
Viha The great end of life is not knowledge, but action. Thomas Fuller
1618 - 1661
Viha Undersøg ikke fakta i lyset af argumenter, men argumenter i lyset af
fakta. (Ordsprog)
Vihand Action is the proper fruit of knowledge. Thomas Fuller, M.D.
vihand Man is not weak - knowledge is more than equivalent to force.The
master of mechanics laughs at strength.Samuel Johnson
Vihand Sandheden ligger i det konkrete. Nietzsche
Vihand+ Truth is not road to fortune. Rousseau
Vihasa Scien ce is the great antidote to the poison of enthusiasm and
superstition. Adam Smith
Vihasaa Beviser er modgiften mod vidneudsagnenes gift. Francis Bacon

Fra : Bo Warming

Dato : 29-10-08 09:07

> Bo Warming skriver:

> Filmen er en spilelfilm og ikke en dokumentar.

At en fyldt sporvogn sprænges er utilgivelig tilsværtning af vort broderfolk
i Syd, som var eksemplariske i humanisme da de besatte os

Filmens sluttekster foregøgler respekt for den historiske sandhed, men regn
med at alt der skattestøttes er socialist-propaganda og hader sandhed - er
godt til en spiller, som du siger men dokumentalisme er TOMT PRAL når det
antydes

Medierne har rost at filmen er gennemdokumentarisk vedr ALT - så at du
skaber ridser i deres løgneapparat gør dig til en kætter der burde få sine
ruder smadret - eller blive brændt

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-10-08 09:16

Bo Warming skriver:

> At en fyldt sporvogn sprænges er utilgivelig tilsværtning af vort broderfolk
> i Syd, som var eksemplariske i humanisme da de besatte os

Det er film - ikke andet.

Fra : Per Vadmand

Dato : 29-10-08 09:46

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Bo Warming skriver:

> Det er film - ikke andet.

Hvis man laver en film, hvor historiske personer optræder, er det et
rimeligt krav, at disse personer optræder så tæt på virkeligheden som muligt
(hvis det da ike er ren Monty Python, hvad "F&C" jo ikke er).

Per V
--
Det er i orden at være en krukke, hvis krukken ikke er tom.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 29-10-08 20:37

Per Vadmand skrev:

> Hvis man laver en film, hvor historiske personer optræder, er det et
> rimeligt krav, at disse personer optræder så tæt på virkeligheden som muligt
> (hvis det da ike er ren Monty Python, hvad "F&C" jo ikke er).

Og hvad hvis det er historisk korrekt at folk ikke opføre sig
historisk korrekt? Det var en tid med løgne og forvrængninger.

Fra : Per Vadmand

Dato : 29-10-08 23:20

Peter Ole Kvint wrote:

> Og hvad hvis det er historisk korrekt at folk ikke opføre sig
> historisk korrekt? Det var en tid med løgne og forvrængninger.

Det er for nemt. Den pågældende film gør i flere tilfælde vold på historien.
Jeg forstår ikke, hvorfor man ikke bare lavede den samme historie med
fiktive personer, når det nu var fiktion, man ville lave.

Per v
--
Det er i orden at være en krukke, hvis krukken ikke er tom.

Fra : Holst

Dato : 29-10-08 23:29

Per Vadmand wrote:

> Det er for nemt. Den pågældende film gør i flere tilfælde vold på historien.
> Jeg forstår ikke, hvorfor man ikke bare lavede den samme historie med
> fiktive personer, når det nu var fiktion, man ville lave.

Det er da ikke så svært at forstår.

Det drejer sig jo i virkeligheden blot om at få så mange seere som
muligt, og ved at forankre den godt i den sande historie giver man den
jo en autenticitet, som får folk til at tro mere på personene, idet det
jo er "rigtige mennesker", den handler om. Men ofte er livet jo lidt
kedeligere i virkeligheden, selv dengang, og det kan man jo rette op på
ved at pynte lidt på historien hist og her - det får altsammen seerne
til at interessere sig mere for udsendelsen.

Og langt de fleste bemærker jo ikke disse unøjagtigheder. Det gør blot
nogle få gamle mænd og nogle forskere, men 99 % af seerne er sikkert
rigtig godt underholdt, og det er jo det vigtigste.

Fra : Bo Warming

Dato : 30-10-08 00:21

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> nogle få gamle mænd og nogle forskere, men 99 % af seerne er sikkert
> rigtig godt underholdt, og det er jo det vigtigste.

Virkeligheden havde under en tyvendedel af de skud og af de drab som ses på
filmen

Men ellers var virkeligheden fuldt så spændende som filmen, så det havde
været en bedre film, hvis man havde kunne lære historie af den

Tyskerne var gentlemen og afholdt begravelser med militærmusik når danske
helte døde,
og de vidste at de var ikke selv mål for Flamme og Citron projektiler

Derfor er scenen hvor soldater gør nar af Flammens lig
HELT UTÆNKELIG - og usmagelig

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 01-11-08 03:54

On Thu, 30 Oct 2008 00:21:13 +0100, "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote:

>Derfor er scenen hvor soldater gør nar af Flammens lig
>HELT UTÆNKELIG - og usmagelig

er det noget du ved og kan dokumentere ?

Når det er sagt så fremgård det ag Bonus dvd en at Citroenen faktisk
fik en begravelse af tyskerne og jeg synes det var lidt ringe at lave
en alternativ begravelse

MvH Bo M Mogensen
--
some wish beer was rain , but i aint !!! ( Stephen King )
Holly Marie Combs http://www.hollymariecombs.dk/

Fra : Per Vadmand

Dato : 30-10-08 09:28

Holst wrote:

> Og langt de fleste bemærker jo ikke disse unøjagtigheder. Det gør blot
> nogle få gamle mænd og nogle forskere, men 99 % af seerne er sikkert
> rigtig godt underholdt, og det er jo det vigtigste.

Tænk, jeg synes, det er sørgeligt, hvis det er sandt (hvad jeg ikke tror det
er) at kun "nogle få gamle mænd" er interesserede i at ubndgå
historieforfalskning.

Som sagt er det jo ikke i denne (og mange andre) film et spørgsmål om at
digte til og pynte, men om at forvanske.

Per V
--
Det er i orden at være en krukke, hvis krukken ikke er tom.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 30-10-08 09:42

"Per Vadmand" skrev

> Som sagt er det jo ikke i denne (og mange andre) film et spørgsmål om at
> digte til og pynte, men om at forvanske.

Hvad er forskellen?
Pynter man eller digter til så forvansker man i forhold hvad der skete i de
år
Allerede før krigen sluttede så var der bygget en myte om de to
modstandsfolk der ikke holdt i virkeligheden

- Peter

Fra : Bo Warming

Dato : 30-10-08 11:06

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> de år
> Allerede før krigen sluttede så var der bygget en myte om de to
> modstandsfolk der ikke holdt i virkeligheden

De gjordes til opofrende hele

Nu ved vi om urimeligheder ved såkaldte stikkerlikvideringer

Man viste tyveri

Man kunne have vist meget mere realisisk og filmen var blevet bedre

Fra : Bo Warming

Dato : 31-10-08 04:25

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> de år
> Allerede før krigen sluttede så var der bygget en myte om de to
> modstandsfolk der ikke holdt i virkeligheden

Nu og da kommer en sand bog om frihedskæmperne fx BOPA hvis
arbejder-arbejdsløse brugte de nedkastede våben som vi ser på filmen ved
rydning af købmandsbutik for luksusvarer

De stjal importeret klæde så de kunne få syet sexet tøj og Folkestrejken var
især ran mod tobaksbutikker og når man stadig ikke kunne skore piger trods
kriminalietsgoderne så pralede man af forberedelsen til
Riffelsyndikatssprængningen så hele kammeratnetværket blev trevlet op uden
brug af stikkere - Hoffman i Gestapo fik alt forærende af die dumme dänen

En Bopa gangster lagde an på min mor og der var kun i den fattigste og mest
kommunistiske del af gangsterverdenen lidt respekt for de unyttige voldsmænd

Autonome minder om Istedgade-overgiver-sig-aldrig kollektivet der dræbte
danskere mens tyskerne skød op i luften
og Københavns Fæstning som Estrup opførte har kun gjort gavn een gang,
nemlig da Best rettede kanonerne INDAD MOD BROKVARTERERNE og straks stoppede
strejken - selvom mangel på el og vand kun havde varet få timer

Mine forældre havde på Frederiksberg badekarret fuldt af vand og køkkenet
fuldt af knækbrød der jo kunne holde sig, men naboer hentede vand i den
andemad og rotteinficerede Ladegårdså (nu under bispeeng-motorvej:
Åboulevarden)

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 01-11-08 03:08

On Thu, 30 Oct 2008 09:42:18 +0100, "Peter Lykkegaard"
<plykkegaard@gmail.com> wrote:

> [...]
>år
>Allerede før krigen sluttede så var der bygget en myte om de to
>modstandsfolk der ikke holdt i virkeligheden

i modgangs tider har man brug for helte og det blev de

MvH Bo M Mogensen

Fra : Holst

Dato : 30-10-08 09:45

Per Vadmand wrote:

> Tænk, jeg synes, det er sørgeligt, hvis det er sandt (hvad jeg ikke tror det
> er) at kun "nogle få gamle mænd" er interesserede i at ubndgå
> historieforfalskning.

Du sidder og ser fiktion. Ikke en dokumentarfilm.

Og lad venligst være med at dreje mine ord. Jeg siger, at kun nogle få
gamle mænd og nogle forskere vil bemærke unøjagtigheder. Jeg taler intet
om at kun disse skulle være interesserede i at undgå historieforfalskning.

Fra : Bo Warming

Dato : 30-10-08 11:13

> [...]
> om at kun disse skulle være interesserede i at undgå historieforfalskning.

Filmen bliver ikke mindre spændende af at være historisk korrekt - udover
færre drab

De steder hvor der dræbtes i filmen blev måske kun 8 dræbt og i filmen
enorme antal

At Holger Danske og BOPA medlemmer begik mange indbrudstyverier er fortiet
- men filmen viste lidt - desværre uden at gøre det logisk forståeligt

De to københavner-mafiaer holdt ikke fester som det vistes

Fra : Bo Warming

Dato : 30-10-08 14:41

> [...]
> om at kun disse skulle være interesserede i at undgå historieforfalskning.

At jeg er 62 år og mand, betyder altså ikke at bolde der ryger ind i min
have bliver punkteret før de smides retur

Jeg har endnu ikke hørt et argument for at tidoble antallet af drab i
CitronFlamme filmen i forhold til virkelighedens

Jo sandere jo bedre og hvis drengerøvspublikummet ikke gider en film uden
konstant splat, så husk at DETTE ER PUBLIC SERVICE FOR STATEN BETALER ALT
VEDR DANSK FILM

Hvis vi havde talt sandt om stikkerlikviderende ROVMORDERE havde autonome
ikke blevet opeklameret som helte og de ville ikke være så infame
skadevoldere som de er nu
Der var hele blandt sabotørerne og skiderikker blandt Flamme
Ciron-atentatmændene
Vore frihedskæmpere forkortede ikke krigen et sekundt og Italien kom så
hurtigt i Nato og FN som os selvom de direkte kæmpede på Hitlers side i
starten

Fra : Bo Warming

Dato : 31-10-08 04:10

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> om at kun disse skulle være interesserede i at undgå historieforfalskning.

Hvis du bifalder at de fleste lyves til at tro at vi havde en heroisk og
gavnlig modstandsbevægelse, så må du også bifalde al propaganda som Stalin
og Goebbels producerede

Har statstøttede film ikke højere mål end porno der blot skal underholde?

Har man involveret historikere med i filmens research

med andet formål end at lyve socialporno til dokumentarfilm

Historikernes bøger giver også underskud og lyver i samme grad

Fra : Bo Warming

Dato : 31-10-08 04:33

> [...]
>
> Som sagt er det jo ikke i denne (og mange andre) film et spørgsmål om at
> digte til og pynte, men om at forvanske.

Historikeren Esben Kjeldberg har skrevet om BOPA berigelseskriminalitet vedr
luksusvarer.

det er sensationelt t det har ført til at Citronen pyntes op som
købmandsbutik-indbrudstyv

Måske netop Citronen og Flammen var for idealistiske til rovmord.

Men hvormange øjenvidner er der tilbage og hvor få af dem har været
inviteret til høring hvor revisionist-modparter kunne spørge frit?

Den senese live TV udsendelse om vor skadelige jernbanesabotage var ca 1984
hvor man kunne mistænkeliggøre nedkastningschef Toldstrup ved at han var i
besttyrelsen for Den Danske Forening

Fra : Bo Warming

Dato : 31-10-08 04:50

> Det er for nemt. Den pågældende film gør i flere tilfælde vold på
> historien. Jeg forstår ikke, hvorfor man ikke bare lavede den samme
> historie med fiktive personer, når det nu var fiktion, man ville lave.

Let at forstå. Filmen skal sælges til udenlandsk TV og derved skal millioner
indbildes at Danmark kæmpede mod tyskerne med en anelse saglighed

Afslutningstekster vil få alle ikke-danskere til at tro at dette er
dokumentar og næsten autentisk - at kun tidobling af drabstal er føjet til
for det splatkrævende drengerøvspublikum
Der er mange lag af løgne i den film - men da jeg så den begejstredes jeg
over at disse løgne flettede sig ind i et netværk af forvirring så ingen
vidste om de gavnede de allierede ved at melde sig - og den forvirring fik
min far til at adlyde min mor og kun levere materialer til sabotagen
Vedr forvirringen er det mit indtryk at filmen rammer plet.

Der vides intet om at Flammen havde kærestesorg som i filmen - men det var
nok typisk at Holger Danske og BOPA ulykkesfuglene lå under for Søren
Kierkegaards ord

"MAngen mand blev helt, blev filosof, blev digter, blev sindsyg ved den pige
han aldrig fik"

Gå på bogmesse i Forum om en 1½ uge og se hvor mange autonomtyper der bliver
digtere -- og som med film, kan intet sælges på det fri marked

Leif Panduro, hvis far blev fejlagtigt likvideret som stikker, er blandt de
sidste forfattere der kunne få overskud på sine bøger - og det delvis fordi
TV(DRmonopol) viste hans TV-spil og han skrev fremragende erotisk porno i
bl.a. "Sengeheste"

Dette kunne Rifbjerg ikke have skrevet

"Moral er noget, vi påtager os for at be-grænse os, for ikke at
blive alene, for ikke at blive skyldige. Moral er destruk-tiv. Leif
Panduro

Men et par år senere blev han overgået af Bob Dylan

" Oh God said to Abraham "Kill me a son", Abe says, "Man,
you must be puttin' me on". Song: Highway 61
Revisited

Begik Panduro selvmord ?

Oplyses i halvdelen af tilfældene sandt når berømtheder begår selvmord?

Fra : Bo Warming

Dato : 30-10-08 00:07

> Og hvad hvis det er historisk korrekt at folk ikke opføre sig historisk
> korrekt? Det var en tid med løgne og forvrængninger.

Bests souuchef vedr efterretning var den geniale Hoffmann og han blev aldrig
skudt på.
Hvorfor leger filmen KUNST=LØGN ved at lade ham blive skudt på?
De ved film research indvolverede historikere og de fleste danskere, ved at
beskydning af tyske topfolk var helt utænkelig.
Vil man råbe "Vi er utroværdige".

I en vild terrortid nær befrielsen iværksatte en tyskvenlig Petergruppe,
især danskere, bombeangreb mod sporvogn uden at nogen døde.
I den mere rolige tid sept-okt 1944, hvor tyskerne fik udryddet
Flamme-Citrontyperne havde sporvognssprængning været utænkelig .Ingen havde
interesse i at civile kvæstedes eller dræbtes.

Mange modstandsfolk benyttede bevæbning -
- og alibi til indtrængning - .
til at berige sig personligt , og det er fint at filmen viser, at Flammen
bryder ind i købmandsbutik og forsyner sig med lækkerier.
Der var mange grunde til at vore terrorister var meget upopulære i
befolkningen

Folkestrejken prægedes meget af lyster til at tømme tobaksforretninger.

Når Flammmen havde fået nyt nedkastet våben, skød han ænder i HC
Ørstedsparken - ikke smart.

Fra : Bo Warming

Dato : 31-10-08 04:53

> Hvis man laver en film, hvor historiske personer optræder, er det et
> rimeligt krav, at disse personer optræder så tæt på virkeligheden som
> muligt (hvis det da ike er ren Monty Python, hvad "F&C" jo ikke er).

Vadmand har oversat en Geisha-bog der er filmatiseret - så afstand til
virkelighed overgår Monty Python

Japan-bashing kaldes fænomenet

Fra : Bo Warming

Dato : 29-10-08 11:29

> Bo Warming skriver:

> Det er film - ikke andet.

Autencitet belyver de os med bl.a. eftertekster

Det er film, ja, med samme sandhedsværdi som ANDERS AND FILM

hvorfor prale i alle aviser at tøjet er helt som dengang, hvis filmens
handlinger er 200 gange mere morderiske end de var i virkeligheden???

Fra : Leif Jørgensen

Dato : 13-10-08 11:12

> [...]
> sporvognslitteratur.
>
> Er dette endnu et eksempel på denne films vilde overdrivelser og

Hvem Hvad Hvor 1945 skriver:
Hvad der hændte, 19. April 1944: "Bomber mod Københavnsk Sporvogn, 29
Personer Saaret."

Hændelsen har altså fundet sted men heldigvis uden dræbte.

Med venlige sporvognshilsner
Leif Jørgensen

Fra : tgpedersen@hotmail.c~

Dato : 13-10-08 12:39

On 13 Okt., 16:06, "Per Vadmand" <pe...@post.tele.dk> wrote:

> Nej, Churchills fortjeneste var at bruge det allerede bekendte begreb
> jerntæppe om "Jerntæppet".

Faktisk var det Goebbels der først brugte det i den betydning
http://en.wikipedia.org/wiki/Iron_Curtain
http://en.wikipedia.org/wiki/Iron_Curtain#Earlier_uses_of_the_term
http://de.wikipedia.org/wiki/Eiserner_Vorhang_(Politik)#Entstehung_des_Begriffs

Torsten

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 13-10-08 19:47

tgpedersen skrev

> Faktisk var det Goebbels der først brugte det i den betydning
> http://en.wikipedia.org/wiki/Iron_Curtain

Hmm ifølge wikipedia så blev det brugt første gang i "Through Bolshevik
Russia" fra 1920

- Peter

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-08 15:25

"Sprængt sporvogn". Er det noget man serverer på Skjoldnæsholm i stil med
den hedengangne "Ledvogterbøf"?

Stig Bang-Mortensen

Fra : Per Vadmand

Dato : 30-10-08 16:56

Stig Bang-Mortensen wrote:
> "Sprængt sporvogn". Er det noget man serverer på Skjoldnæsholm i stil
> med den hedengangne "Ledvogterbøf"?

Ja, med kaneltrolleystang til kaffen.

Per V

--
Det er i orden at være en krukke, hvis krukken ikke er tom.