Kastrup - hvorfor sikkerhedskontrol ved IN~
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 12-10-08 10:23

Hej gruppe,

Her i går, da jeg kom hjem fra Chicago, stod jeg endnu engang i køen ved
sikkerhedskontrollen og grublede over hvorfor man i grunden skal igennen en
fuld sikkerhedskontrol - sko og bælte af, bærbar ud af tasken og så igennem
røntgenkontrollen....
Hvad er grunden til dette ? - stoler man ikke på sikkerhedskontrollerne
rundt om i verden ? - det eneste jeg kunne forestille mig jeg kunne have
tilegnet mig siden sikkerhedskontrollen i Chicago er SAS's spisebestik fra
flyveren...
Det er lige nervepirrende hver gang, idet der kun er 45 min. fra at Chicago
flyveren lander, til dagens eneste afgang til Sønderborg på en lørdag
afgår - og der er langt nok fra Terminal 3 og så over til T1 selv uden at
man skal bruge 15-20 minutter i kø ved denne sikkerhedskontrol...

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : jos

Dato : 12-10-08 11:05

Andreas M. Hansen wrote:
> [...]
> en lørdag afgår - og der er langt nok fra Terminal 3 og så over til
> T1 selv uden at man skal bruge 15-20 minutter i kø ved denne
Er du ikke bare gået ud af den forkerte dør, og derved "kommet udenfor
sikkerhedszonen"? - er sket for os en enkelt gang!
Der er et sted hvor man med højre del af dørpoartiet, fortsætter i
sikkerhedszonen, men med venstre side lander i afgangshallen, og dermed skal
igennem sikkerhedschecket i indenrigs.

finn

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 12-10-08 21:37

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> wrote in

> [...]
> igennen en fuld sikkerhedskontrol - sko og bælte af, bærbar ud af
> tasken og så igennem røntgenkontrollen....

Schengen. Iøvrigt sker der det samme når du første gang indtræder i USA.

Altsammen fordi der (endnu) ikke er etableret et samarbejde mellem EU og
USA.

Fra : jos

Dato : 13-10-08 00:56

Kent Oldhøj wrote:
> [...]
> USA.
>
> Altsammen fordi der (endnu) ikke er etableret et samarbejde mellem EU

Jeg er helt med på at du ved bedre, men jeg er da sikker på at vi de sidste
2 gange fra hhv. Bangkok og Shanghaj er gået direkte fra udenrigsfly til
indenrigsfly uden at skulle gennem sikkerhedscheck, både ud og hjem -
(indenrigs = Aalborg) ??
østen er heller ikke i Shengen. - misforstod jeg et eller andet?
finn

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 13-10-08 10:48

"jos" <jos@her.dk> wrote in

> [...]
> både ud og hjem - (indenrigs = Aalborg) ??
> østen er heller ikke i Shengen. - misforstod jeg et eller andet?

TL har svaret, men jeg vil da tilføje at CPH i øjeblikket gennemgår en
større ombygning inkl Finger C, hvilket kan have betydning. Jeg kommer ikke
nødvendigvis dagligt i terminal området og slet ikke i Finger C (security
er hysteriske med hvem de lukker ind dér for tiden).

Fra : TL

Dato : 12-10-08 19:12

On Oct 13, 7:55 am, "jos" <j...@her.dk> wrote:

> [...]
> (indenrigs = Aalborg) ??
> østen er heller ikke i Shengen.   - misforstod jeg et eller andet?

Bare et gæt: Hvis Sønderborg, som var den oprindelige trådstarters
destination, ikke har toldbehandling og paskontrol, så skal man
igennem kontrollen i Kastrup. Og så ryger man igennem
sikkerhedskontrol. Aalborg har paskontrol og toldbehandling, så her
kan man blive sikkert transitområde i Kastrup, og sikkerhedskontrol er
ikke nødvendig.

Fra : jos

Dato : 13-10-08 09:11

> [...]
> sikkerhedskontrol. Aalborg har paskontrol og toldbehandling, så her
> kan man blive sikkert transitområde i Kastrup, og sikkerhedskontrol er

Du har uden tvivl ret, jeg har aldrig været i Sønderborg, så tænkte slet
ikke på denne situation.

finn

Fra : ks

Dato : 13-10-08 09:37

On Mon, 13 Oct 2008 10:10:40 +0200, "jos" <jos@her.dk> wrote:

>Du har uden tvivl ret, jeg har aldrig været i Sønderborg, så tænkte slet
>ikke på denne situation.
>
>finn

Men paskontrollen foregår under alle omstændigheder i København
(finger C) når du ankommer dertil fra ikke Schengen lande. Og man kan
så rejse videre indenrigs eller til andre schengen lande uden pas
kontrol. Og SAS oplyser selv at toldbehandlingen foregår i
ankomstlufthavnen når man skifter til indenrigs.
Tror snarere at du har ret i din første antagelse om at spørgeren
under den lange gåtur til Sønderborg gaten , er "drejet forkert" på
et tidspunkt og er kommet uden for det sikrede område.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 13-10-08 19:00

> [...]
>sikkerhedskontrol. Aalborg har paskontrol og toldbehandling, så her
>kan man blive sikkert transitområde i Kastrup, og sikkerhedskontrol er

Nej, sådan forholder det sig ikke - der er ingen forskel på Ålborg og
Sønderborg i den henseende - selvom det absolut hører til sjældenhederne at
der dukker en tolder op i Sønderborg..

Når man kommer til T3 i Kastrup, så har man to muligheder - enten gennem en
paskontrol ned til bagageudlevering og så ud - eller via sikkerhedskontrol
og paskontrol til "Connecting flights", hvor man har adgang til T2 og T1,
samt alle Taxfree butikkerne.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : jespero

Dato : 18-10-08 15:07

> [...]

> og paskontrol til "Connecting flights", hvor man har adgang til T2 og T1,

Du skal åbentbart ikke have din bagage udleveret men overført til
sønderborgflyet, hvorfor går du så ikke ud gennem pas ud af terminalen
tager bussen til t1 og så undgår du sikkerhedstjek i t3 men ikke i t1,
når du tjekker ind tiil dit sønderborgfly.
Det er klart når du vælger connecting fllight så skal du
sikkerhedtjekkes da du kan komme fra et ikke schengenland som ikke har
en god sikkerhedstjek. Det kunne jo være du skulle videre til USA.