Gulvvarme i trægulve, infrarød eller rumfø~
Fra : TJ

Dato : 12-10-08 18:18

Hej Gruppe,

Vi har gang i en tilbygning, vi bygger nemlig altid til lige midt under
finanskriser , dooooh

Nå men der er planlagt gulvvarme og nu til spørgsmålet

Det kommer et badeværelse med gulvvarme i beton, der er jeg ikke i tvivl om
at føleren skal være en infrarød der måler overfladen på gulvet.

Men i værelser bliver det trægulve og der er jeg i tvivl om det skal være en
rumføler eller en infrarød overfladeføler?

Hvad reagerer f.eks bedst ved solindfald?
En overfladeføler vil være længe om at opdage at solen skinner, altså med
mindre at den måler lige i solstrålen og den er jo svær at placere

En rumføler vil reagere på solindfald, men bliver gulvet så "koldt" at gå
på?

Lige nu hælder jeg til en rumføler, men hører gerne erfaringer

mvh TJ

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 12-10-08 13:18

On 12 Okt., 19:18, "TJ" <n...@nej.dk> wrote:

> Lige nu hælder jeg til en rumføler, men hører gerne erfaringer

Jeg har fået af vide at så længe gulvvarmen er støbt i beton kan man
alligevel ikke ændre varmen uden det tager sådan ca. 24timer før
temperaturen har ændret sig væseligt..
Men er de lagt på speciel stålkontruktion som reflektere varmen og
fordeler varmen under trægulvet reagere det hurtigt så det kan betale
sig med overfladeføler.

Fra : TJ

Dato : 12-10-08 20:36

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@hotmail.com> skrev i meddelelsen
On 12 Okt., 19:18, "TJ" <n...@nej.dk> wrote:

Men er de lagt på speciel stålkontruktion som reflektere varmen og
fordeler varmen under trægulvet reagere det hurtigt så det kan betale
sig med overfladeføler.

Det er netop vi får installeret, varmefordelingsplader under trægulv
Så det kan være, at jeg skal overveje overfladeføler

mvh TJ

Fra : Jacob Andersen

Dato : 12-10-08 20:46

> Det er netop vi får installeret, varmefordelingsplader under trægulv

Det har vi, og vi har rumføler. Det fungerer godt. Jeg har suppleret med en
føler under gulvet (ledning) i et rum. Når den er slået til er gulvet altid
varmt at gå på - den supplerer så rumføleren. Der er dog et minus, og det er
at gulvføleren kun kan stilles på min 20 grader, og det er til tider lidt
for meget, synes jeg.

Mvh
Jacob

Fra : TJ

Dato : 12-10-08 20:52

"Jacob Andersen" <i@dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> altid varmt at gå på - den supplerer så rumføleren. Der er dog et minus,
> og det er at gulvføleren kun kan stilles på min 20 grader, og det er til

Kan den styre på begge?
(hvilket system har du?, jeg har nemlig ikke bestilt endnu)

mvh TJ

Fra : Jacob Andersen

Dato : 13-10-08 19:22

"TJ" <niks@nej.dk> skrev i en meddelelse

> "Jacob Andersen" <i@dk> skrev i meddelelsen
>
> Kan den styre på begge?
> (hvilket system har du?, jeg har nemlig ikke bestilt endnu)

Wirsbo, den "billige" udgave. Den styrer på begge. Dvs den starter varmen,
hvis enten rum- eller gulv føleren kalder. Rumføleren reguleres med en alm
drejeknap. Gulvføleren skal man have dækslet af for at komme til. Der sidder
også en drejeknap, samt en kontakt med Min-max. Dvs hvis den står på min, så
starter varmen hvis temperaturen falder under det den er stillet til. Hvis
den står på max så slukkes varmen hvis temp stiger til det den er stillet
til. Der er også en natsænkningknap, men den bruger jeg ikke, for det tager
den centrale styringsbox sig af (natsænkning er næsten den bedste gevinst
ved at bruge varmefordelingplader).

Mvh
Jacob

Fra : TJ

Dato : 14-10-08 15:43

> til. Der er også en natsænkningknap, men den bruger jeg ikke, for det
> tager den centrale styringsbox sig af (natsænkning er næsten den bedste
> gevinst ved at bruge varmefordelingplader).

ok super mange tak for info.
Natsænkning / økonomi, var netop argumentetet for at vælge træ med plader
mvh TJ