Det er altsammen meget godt....
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-10-08 01:04

Hejsa...

Jeg sender det her til både den danske dk.edb.mac og den norske
no.it.os.mac.diverse, da jeg véd, at der sidder nogle 'spioner' og
lurkigger med i de grupper....

Jeg véd snart ikke, hvad jeg skal sige eller ikke sige... Jeg har hentet
den nyeste ver. 9.6.0 af det elelrs efterhånden velrenomerede
browserprogram Opera. - så vidt, så godt. Ver. 9.6.0 er lynende hurtig,
javel! - Det vidste vi allerede fra ver. 9.5.x.

Men jeg - og adskillige andre - er langt fra tilfreds... Går man til
'Indstillinger'/'Preferences' får man under div. faner og lister
mulighed for at vælge skrifttype, vælge skriftstørrelse, og endda i
adkillige tilfælde også vælge *skriftfarve* !!!

Endelig! - tænker jeg så... Nu kan vi omsider åf samme mulighed og
funktion som i de forskellige Mozilla programmer - Firefox, Thunderbird,
Camino, SeaMonkey............... - Glad og fro vælger jeg så min
foretrukne skrifttype Arial, sætter den til en minimumsstørrelse på 14p
til brødtekst og dialogtekst, vælger farven meget mørk blå.... Klikker
OK, færdiggør indstillinger og gemmer alle de nye indstillinger. -
Fremragende....! ......Men hvad nu? - Efter et klik på Reload kanppen
skulle alle tekster jo vises med de nye skrifter, størrelser og
farver.....???? - Simpelthen *INTET* sker! Tekst, skrift, fargver er et
hundrede procent som da jeg åbnede Opera 9.6.0 fra scratch.!

Det her kan da ikke passe... Afsluttede Opera igen, startede op igen, -
stadig ingen brugervalgte skrifter og farver......

Om igen... - Sletter alt Opera fra users/library/preferences og
users/library/applicationsupport... Og selvfølgelig starter Opera op i
default indstilling. Sætter igen nye indstillinger til skrifter,
størrelser og farver, gemmer igen de nye indstillinger, klikker på
Reload.... - Stadig kun default skrifter og farver...........

Der her er altså ikke særlig smart gjort af udviklergruppen bag Opera! -
Indsætter nogle valgmuligheder, og så er der ikke EN ENESTE AF DEM, DER
VIRKER! - Og det er ikke særlig smart, når vi er mange svagtseende, der
har Mac OS X sat til at arbejde i omvendt kontrast (Reverse mode) i
'Universel Adgang'/'Universal Access' - altså med hvid tekst på sort
baggrund, og som gerne vil bruge Opera. Mange af os bruger netop en
mørkeblå farve i normal (sort tekst på hvid baggrund), da det i reverse
mode (hvid tekst på sort baggrund) giver en lysegul farve istedet for
den hvide. I RGB værdier 0/0/100.

For langt de fleste svagtseende er den lysegule farve på sort baggrund
den mest behagelige kombination, når man arbejder i reverseret
indstilling...

En anden ting, der irriterer mig til vanvid, er, at man ikke kan vælge
frit i skrifter til internationalt brug, men kun de skrifter, der er
låst i systemet, hvis skrifterne ikke ligger i en af de tre skriftmapper
i systemet, men istedet styres af et skriftsstyringsprogram som fx.
Linotype Fontexplorer eller FontReserve... - Det er fx. umuligt at vælge
'ArialUnicode MS' som standardskrift til internationalt brug. -
Ligeledes er det umuligt at vælge 'Jerusalem' til hebraisk eller 'Koine'
til græsk, når disse styres af Fontexplorer eller FontReserve.

- Jeg har fx. adskillige tusinde skrifter (ca. 24.000) installeret på
Leopard, Tiger og Panther - alle styret af Fontexplorer på min MacPro
QuadCore 2,66ghz, en QuickSilver Dual G4/1,8ghz og en MDD Dual 1ghz,
mens de er styret af FontReserve på min Panther 10.3.9 disk på MDD'eren.

Selvfølgelig har jeg ikke alle skrifter aktive på én og samme gang, da
det vil belaste systemet og være fuldstændig uoverskuelig at håndtere,
så der er nogle standardsæt til hver sit formål, plus at jeg kan slå
til7fra efter ønske og behov.

Det kan da ikke være rigtig, at Opera skal være begrænset på de områder?!

Hardware & Software
MacPro QuadCore 2,66ghz/5gb RAM, OS X 10.4.11 og 10.5.5
QuickSilver Dual G471,8ghz/1,5gb RAM, OS X 10.4.11 og 10.5.5
PowerMac MDD Dual G471ghz/1gb RAM, OS X 10.3.9, 10.4.11 og 10.5.5

Opera 9.6.0 på alle systemer
LinoType Fontexplorer på 10.4.x og 10.5.x
Fontreserve på 10.3.x

mvh. Erik Richard

Fra : P.J.Berg

Dato : 12-10-08 01:44

On Sun, 12 Oct 2008 02:04:28 +0200, Erik Richard Sørensen
<NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]
> PowerMac MDD Dual G471ghz/1gb RAM, OS X 10.3.9, 10.4.11 og 10.5.5
>
> Opera 9.6.0 på alle systemer
> LinoType Fontexplorer på 10.4.x og 10.5.x

Hei Erik.

Kan jeg foreslå att du poster dette på news.opera.com til undergruppe
opera.general også?
Man kan også legge igjen komentarer her:
http://my.opera.com/desktopteam/blog/
Samt her: http://my.opera.com/community/forums/

Mest sansylig er du klar over dette, men det er bedre nevnt en gang for
mye enn en for lite.

J.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-10-08 14:17

P.J.Berg wrote:

> [...]
> Samt her: http://my.opera.com/community/forums/
>
> Mest sansylig er du klar over dette, men det er bedre nevnt en gang for

Ja, jeg er klar over det. Men jeg ville også gerne have det ud i et
bredere forum - især her i Skandinavien, da jeg jo véd, der er en hel
del 'lokale' brugere, og jeg véd fra tidligere, at vi har et par af
Operas udviklere, der lurkigger med. - så får de ihvertfald en
dansk/norsk formulering, - men jeg kan se, det meste på Opera Forums
foregår på engelsk, så jeg må hellere sætte mig ned og oversætte det...
- Suk.! - Jeg /havde/ tænkt på at skrive det på engelsk og sende det
til et par af de engelsksprogede grupper, jeg også frekventerer, - men
'i kampens hede' valgte jeg det danske..-) - Mæ hwa, a ku oss hå skrøwn
æ på jysk. - forstås vis også a en nordmand..-))

mvh. Erik Richard

Fra : Palle

Dato : 12-10-08 18:20

In article <48f1ee8c$0$11590$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>,

> Ja, jeg er klar over det. Men jeg ville også gerne have det ud i et
> bredere forum - især her i Skandinavien,

<Sarkasme on>Må jeg foreslå at du poster det til samtlige skandinaviske
grupper så?</Sarkasme off>

Synes dit indlæg er malplaceret 100%

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-10-08 19:17

Palle wrote:

> <Sarkasme on>Må jeg foreslå at du poster det til samtlige skandinaviske
> grupper så?</Sarkasme off>
>
> Synes dit indlæg er malplaceret 100%

Hvad DU synes eller ikke synes er fuldstændig ligegyldigt. Du kan bruge
Opera, eller du kan lade være. Det er helt op til dig selv! og jeg har
postet til de to absolut største Mac fora i Skandinavien, så det burde
være nok...

MEN - der er flere gode grunde til, at også sådanne ting kommer frem i
vores diskussionsgrupper - både i Danmark og Norge. - Danmark, - fordi
der er en hel del Opera brugere her på både Mac og Windows. Og Norge, -
fordi det er Operas 'hjemland', hvor den har en rimelig stor udbredelse.

Og så en absolut ikke uvæsentlig grund. Det er meget lidt software til
mac (og windows), der i det hele taget udvikles i Skandinavien og som
får bare en lidt større udbredelse end den lokale andedam. Og så er det
da rimeligt, at der bliver gjort opmærksom på fejl og mangler, så
softwaren kan blive forbedret.

Så undskyld mig, men kan du ikke lide lugten i bageriet, så gå udenfor
og træk vejret dér!

mvh. Erik Richard

Fra : Palle

Dato : 12-10-08 20:42

In article <48f234d9$0$11588$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>,

> [...]
> Opera, eller du kan lade være. Det er helt op til dig selv! og jeg har
> postet til de to absolut største Mac fora i Skandinavien, så det burde

Det lader ikke til at du helt forstår så meget af noget!

Ikke engang de særdeles meget mere relevante grupper har du besværet dig
med at ramme.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-10-08 20:48

> [...]
> 'i kampens hede' valgte jeg det danske..-) - Mæ hwa, a ku oss hå skrøwn
> æ på jysk. - forstås vis også a en nordmand..-))

Nå, så fik jeg mig taget sammen til at oversætte det hele til engelsk.
Samtidig har jeg lavet lidt mere test og derfor er resultatet nu også
udvidet en hel del. Indlægget kan ses på Operas forum sider under
Dev.Opera. Men for dem, der ikke lige følger den, får de så her den
udvidede test på engelsk i sin helhed.

mvh. Erik Richard

Testresult of Opera 9.6.0 Macintosh Edition
Hei,.....

I think this is most to the developers of Opera....

I don’t really know what to say or not... I’ve just downloaded the
latest ver. 9.6.0 of the until now well renomeed Opera browser. So far,
so good... The ver. 9.6.0 is fast as a lightning - even faster than the
ver. 9.5.x...

But neither I nor several others are far from satisfied... - If you go
to the ’Preferences’ settings, you get the possibilities in the various
panes and lists to choose fonts and font sizes - even the choice of
putting different colors to the font(s)... !!!

Great! - That was my first thoughts... Now we can get the same
possibilities and functions fully implemented like in the various
Mozilla browsers - Firefox, Thunderbird, Camino, SeaMonkey, etc....
Gladly I then chose my prefered font ’Arial’ and set the minimum size to
14p for body text and dialogs, chose a very dark blue as standard color.
Clicked the OK button. Finished the rest of the prefs settings and saved
all.

Perfect! - But what? - After a click on the reload button all changes
should be implemented and set to my new chosen font settings, font,
sizes and colors...??? - but NOTHING - simply NOTHING happens...!!! -
Fonts, sizes and colors are one hundred percent the default Opera
settings as when I opened the Opera 9.6.0 the very first time.!

This can’t be true... Exit Opera. Relaunched... Still no userdefined
fonts, sizes or colors are available...

.....All over once more... - Deleted everything Opera from the
users/library/preferences and users/library/applicationsupport... - and
of course Opera launched with a brand new and fresh set of default
preference settings... went to prefs settings and started all over again
with my specific settings - Arial 14p, dark blue color, min. size to 14p
etc.etc. - Saved settings and clicked the reload button... The exact
same happens. No new font settings, no new size settings, no new color
settings. - Everything is still default

This isn’t too smart of the developers behind Opera! - Putting in those
preference possibilities are meant to work. - NOT A SINGLE ONE OF THOSE
SETTINGS DO WORK AT ALL!

This isn’t smart, since we are quite a lot visually impaired, running
Mac OS X set to work in reversed contrast mode (Reverse Mode) using the
settings in ’Universal Access’ controlpane. - i.e. with white text on
black background. - We are also many visually impaired, who like to use
Opera, because of it’s many possibilities and yet fast and simple in use.

For many of us it is a ’must’ to work in reverse mode, because of the
type of our sight problems. Here the dark blue text color in the normal
mode will give a light yellow in reverse mode (black background), -
light yellow text on black background is one of the best combinations
for nearly all visually impaired. - The RGB value for black and white is
0/0/255, and for the dark blue it is 0/0/100*). With this yellow+black
combination your eyes won’t be ’stressed’ and won’t be that much tired
either. - Of course the color combination can be varied individually
from person to person - depending on the type of the handicap...

*) Color setting can vary from 0/0/85 to 0/0/125 depending on how yellow
you want the color shown in reverse mode.

Another thing that really do irritate me is that you can’t freely chose
_which_ font you want to use, but are limited to use the fonts that
Opera can recognize from the 3 fonts folders in the Mac oS X system.

I’m often visiting webpages with mixed languages and therefore also
different font types like Greek, Hebrew, Arabic, Chinese, Japanese, Thai
etc.. Therefore I originally wanted to use the ArialUnicode MS (UTF-8
font) instead of the normal Arial. It is impossible to chose
ArialUnicode - or any other font, - if this font isn’t installed
directly into the system’s fonts folders.

If you - like me - are using a font management application like Linotype
Fontexplorer or the older FontReserve X/Classic, none of the fonts
handled by any of these fonts management apps are recognized in Opera
9.6.x (also in 9.5.x).

I have only the system installed fonts in the system’s fonts folders,
but more than 23.800 fonts installed on my 5 computers - all managed by
Fontexplorer on OS X 10.4.x Tiger, 10.5.x Leopard and FontReserve on
10.3.x Panther as well as FontReserve on my last OS 9.2.x Macs.

To have all nearly 24.000 fonts installed in the system will be quite a
mess and nearly impossible to handle. Therefore I also have created
various sets of fonts for each purpose - as I also can enable and
disable one or more fonts temporarely for specific needs. - But i can’t
create a set of fonts for use specific with Opera, since the ver.
9.5.x/9.6.x can’t recognize any fonts outside the system’s own font
folders. - It simply can’t be true that Opera is ’locked out’ using any
font management system and therefore also is restricted to use system
installed fonts?

Hardware & Software used for the test
MacPro QuadCore 2,66ghz/5gb RAM, OS X 10.4.11 & 10.5.5
Linotype Fontexplorer X 1.2.3 on both systems.
NOTE. OS X 10.4.11 is a totally clean install except for Fontwcplorer,
Opera and SeaMonkey

QuickSilver Dual G4/1,8ghz/1,5gb RAM, OS X 10.4.11 & 10.5.5
Linotpe Fontexplorer X 1.2.3 on both systems
NOTE. OS X 10.4.11 is here the main system, and OS X 10.5.5 is a clean
install with only AppleWorks 6.2.9, Mozilla SeaMonkey 1.1.12 and Opera 9.6.0
NOTE2. On the QS there also is a non-bootable OS 9.2.2 disk with
FontReserve 2.x for font management as well when run in classic mode.

PowerMac MDD Dual G4/1ghz/1gb RAM, OS X 10.3.9, 10.4.11 & 10.5.5 + Os
9.2.2US each system on it's own harddisk.
NOTE. All systems are still clean installs except for adding fonts
handled by Fontexplorer X 1.2.3. Fontreserve 2.x not yet installed on
the OS 9.2.2 disk, - else fonts are handled by Fontexplorer X 1.2.3. No
other applications added except SeaMonkey and Opera.
NOTE2. Fonts on OS X 10.3.9 fonts are handled by Fontreserve X 2.x

PowerMac G3/1133mhzAV/768mb RAM, OS 9.2.2DK
NOTE. All font management handled by FontReserve 2.x Classic.

PowerMac 9600/350mhz/1gb RAM, Os 9.2.2DK.
NOTE. fonts here handled by FontReserve 2.x Classic Server.

NOTE. Of course Opera 9.x can’t run on any classic system, but it can’t
see any fonts either, when fonts are managed with a font management
application like Fontexplorer or FontReserve or FontReserve Server.

All computers are connected to a local gigabit network.

Rgds. Erik Richard sørensen

Fra : P.J.Berg

Dato : 13-10-08 01:07

On Sun, 12 Oct 2008 20:16:53 +0200, Erik Richard Sørensen
<NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]
> softwaren kan blive forbedret.
>
> Så undskyld mig, men kan du ikke lide lugten i bageriet, så gå udenfor

Så, hvem er denne Palle? Neppe den skarpeste kniven i skuffen..

J.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-10-08 21:21

On 2008-10-13 02:07:08 +0200, "P.J.Berg" <BergRace@invalid.invalid> said: