Hvad er en php framework?
Fra : Stig Sørensen

Dato : 11-10-08 14:35

Hej gruppe.

Jeg har udemærket begynder-kendskab til php/mySQL. Jeg kan skrive
mindre virkende php-koder, dog ikke helt uden hjælp fra dokumentation
i ny og næ, og koden er næppe den mest optimerende måde at udføre
slutresultet på. Men lidt forståelse af php har jeg.

Mit spørgsmål går på, hvad er php framework for noget? Er faldet over
det mange gange, men er først nu blevet interesseret i at finde ud af
hvad det er. Har Googlet løs med "What is php framework" og ligende
men ingen har helt kunne hjælpe mig.

Er det lidt som at bruge Frontpage / Dreamweaver til HTML delen - blot
for php?

Vil det kunne hjælpe mig som novice inden for php til at blive bedre,
eller skal jeg bare fortsætte i samme stil ved at "skrive i hånden"?

Ja, håber nogen kan gøre mig klogere

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-10-08 21:58

Fra : Stig Sørensen

Dato : 14-10-08 10:05

> Et framework er oftest et abstraktionslag over noget, der enten er
> kompliceret, eller har til formål at forenkle portabilitet. Et eksempel
> på sidste kunne være PDO ->http://dk2.php.net/manual/en/intro.pdo.php
>
> Og jo, anvendelsen af frameworks er et udviklingstrin på vejen til at
> blive professionel programmør. Frameworks betyder, at du skriver
> portabel kode, der anvender veldokumenterede og gennemtestede
> komponenter, der betyder, at du som programmør kan anvende mere tid på
> at løse de centrale problemer i en given opgave.

> [...]

Tak for forklaringen. Jeg prøvede mig med CakePHP, men kom ikke meget
længere end til installationen af CakePHP.
Fulgte deres online dokumentation, men pludselig sprang den fra
opsætningen til database til alt muligt andet. Ikke just step-by-step
anvisning som jeg er vant til.

Jeg er åbenbart ikke erfaren nok endnu til at arbejde med framework ;o(