film/dokumentar om den russiske revolution~
Fra : Studio S

Dato : 11-10-08 18:00

Jeg leder efter en film/dokumentar om den russiske revolution. Datteren på
15 skal lave emne om den russiske revolution og jeg vil gerne bidrage med
lidt inspiration. Har I nogen forslag?. Dr. Zhivago og Anastacia er nok for
fiktionsagtige - jeg leder efter noget med lidt faktasubstans.

Kh
Bjørn

Fra : Tue Sørensen

Dato : 11-10-08 17:34

On 11 Okt., 19:00, "Studio S" <i...@smalbro.dk> wrote:
> [...]
> lidt inspiration. Har I nogen forslag?. Dr. Zhivago og Anastacia er nok for
> fiktionsagtige - jeg leder efter noget med lidt faktasubstans.

Det er helt klart filmen "Reds" (http://www.imdb.com/title/
tt0082979/), du skal have fat i. Den er dels en dramatisering og dels
en dokumentar, og er ekstremt historisk korrekt/pålidelig og yderst
informativ.

Så er der jo BBC TV-serien People's Century - http://www.imdb.com/title/tt0267204/
- den omhandler hele det tyvende århundrede, med fokus på "folkets
sag", så der er bl.a. en del om både den russiske revolution og Mao's
magtovertagelse i Kina.

Der er også All The Russias - http://www.imdb.com/title/tt0410956/ -
men den er mere overordnet, og fortæller mere om Ruslands langsigtede
historie, både før og efter revolutionen.

Dokumentarfilmen World War I (http://www.imdb.com/title/tt0495917/)
fortæller også om den russiske revolution i relation til første
verdenskrig, men denne er ikke kommet på DVD; den skal man fange når
den engang i mellem sendes på History Channel.

- Tue