Hvornår lukker Volvo?
Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 11-10-08 13:22

De er godt nok bekymrede henne i Sverige.

Indenfor de sidste 3 måneder er der opsagt 5000 mennesker på
Volvo-fabrikkerne. Dertil skønsmæssigt 2500 hos underleverandører.

"Generalen", som ejer SAAB bliver ved med at levere det ene
fantomunderskud efter det andet.

For at sige det mildt går det ikke særligt godt i den branche i
Sverige for tiden.

Et lidt morsomt øjeblik oplevede jeg dog, da de på svensk radio sagde,
mht. underleverandørerne, at de hårdest ramte var mindre
plastfabrikker.

Det er jo det jeg har sagt længe.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Niels Bengaard

Dato : 11-10-08 15:50

> [...]
> fantomunderskud efter det andet.
>
> For at sige det mildt går det ikke særligt godt i den branche i

Tyskerne og for den sags skyld alle bilproducerende lande har samme
problemer. Opel har lukket to fabrikker i resten af denne måned og sendt
medarbejderne hjem og Mercedes og BMW har skåret en del i deres kapacitet.
Hvis man bygger fabrikker til at klare efterspørgslen i gode tider, så har
man overkapacitet i dårlige tider, der må man så skære ned.

Mvh Niels

Fra : Martin [TMM]

Dato : 11-10-08 17:13

Hej
Niels Bengaard wrote:
> Tyskerne og for den sags skyld alle bilproducerende lande har samme
> problemer. Opel har lukket to fabrikker i resten af denne måned og
> sendt medarbejderne hjem ....

Hvad hjælper det? Folkene skal vel stadig have deres løn?

> [...]
> kapacitet. Hvis man bygger fabrikker til at klare efterspørgslen i
> gode tider, så har man overkapacitet i dårlige tider, der må man så

Det imponerende er jo bare at alle har troet på at det kunne fortsætte opad
i al evighed.

Mvh
Martin

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 11-10-08 17:17

Martin [TMM] skrev:

> Hvad hjælper det? Folkene skal vel stadig have deres løn?

Man har ikke udgifter til de materialer der sendes igennem produktionen i
dén periode så.
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Niels Bengaard

Dato : 11-10-08 19:12

"Martin [TMM]" <tmm@_CUT_trutter.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Hvad hjælper det? Folkene skal vel stadig have deres løn?

Måske ikke, det kommer an på overenskomsten.

Mvh Niels

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 13-10-08 01:10

> Hvad hjælper det? Folkene skal vel stadig have deres løn?

Sikkert ikke - det er tror jeg, ganske brugt i de andre nordiske lande at
man kan sende sine medarbejdere på tvangsferie - altså uden løn - man må så
selv klare sig ved enten at holde ferie eller gå på understøttelse.
Jeg har selv oplevet dette dengang jeg boede og arbejdede i Finland.

mvh

Andreas M. Hansen