Thujahæk
Fra : Rainman

Dato : 11-10-08 09:07

Vi har en 10 år gammel Thujahæk hvor der nu er 4 planter lige ved siden
af hinanden som er gået ud. Plantecenterets gartner siger at det evt.
kan være rodfordærv, og at vi skal skære stammen over forneden og se om
der er råd i midten. Hvis det er rodfordærv kan man tilsyneladende ikke
plante thuja igen.

Mine spørgsmål:

1) Er planterne meget svære at grave op? De har en ret tyk stamme, og
jeg frygter lidt at skulle have maskineri ind for at få dem op. Jeg kan
evt. få en talje/spil monteret på en stor eg 5-6 meter fra de udgåede
planter og så trække derfra, men skal så ud at skaffe en talje.
2) Hvis det er rodfordærv er der så andre hækplanter der vil kunne
bruges, altså som ikke er diponerede for at blive angrebet af
rodfordærv? Det ville være skønt med en færdig hæk som kan skjule indkig
i haven året rundt og som fra dag 1 næsten lukker af.

Håber på nogle gode fif!

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-10-08 19:48

On Sat, 11 Oct 2008 10:07:21 +0200, Rainman <rainman@rainman.com> wrote:

> [...]
>evt. få en talje/spil monteret på en stor eg 5-6 meter fra de udgåede
>planter og så trække derfra, men skal så ud at skaffe en talje.

Thuja er nok nemmere at grave op end de fleste løv- og nåletræer. De har
normalt en tæt trevlerod. De plejer ikke at have nogle tykke trælse
rødder.

> [...]
>rodfordærv? Det ville være skønt med en færdig hæk som kan skjule indkig
>i haven året rundt og som fra dag 1 næsten lukker af.

Jeg læste lidt om rodfordærver i min 'Den grønne bog', der stod det var
opserveret i over 80 forskellige arter af løv- og nåletræer her i
landet. Det smidder hvis planterne har kontakt i rødderne, og ellers
kommer der normalt ind i planterne hvis de har åbne sår.
Til gengæld smittede det ikke særlig nemt via luften.
Det skulle også kunne ligge i planterne uden at være specielt synligt
for så at bryde ud efter nogle år.

Hvis det er rodfordærver, så ville jeg også fjerne den næste levende
thuja i hegnet, og sørge for de blev smidt hen et sted hvor de bliver
brændt. Dvs. endelig ikke i komposten på genbrugspladsen.

Og så ville jeg nok forsøge at plante kirsebærlaurbær i stedet. Aner
ikke om de kan få rodfordærver, det kan de formentlig, men de opfylder
dine krav og de fåes i nogle rimelige størrelser til ikke så mange
penge.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/