Deling af skt. hansurt
Fra : Heidi

Dato : 11-10-08 07:58

Vi har en skt. hansurt som jeg gerne vil have delt, da den efterhånden
har nogle meget lange stængler, som lægger sig ned og ser mindre
dekorative ud. Og så har jeg også læst et sted, at de skulle have godt
af at blive delt hver 4-5 år - og den her har stået samme sted i 4 år
nu.
Hvis jeg deler den nu, kan/skal jeg så skære stænglerne lidt ned først,
eller er det en dårlig idé?

--
Heidi

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-10-08 08:49

On Sat, 11 Oct 2008 08:57:59 +0200, "Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> wrote:

> [...]
>nu.
>Hvis jeg deler den nu, kan/skal jeg så skære stænglerne lidt ned først,

Jeg ville vente med at dele den til sidst på vinteren eller det tidlige
forår.

Men du kan godt gøre det nu. Jeg ville i så fald enten helt fjerne
stænglerne, eller også lade dem sidde hele. Ikke noget med kun at klippe
dem halvt ned f.eks. Lader du dem sidde, visner de alligevel i løbet af
nogle uger.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Heidi

Dato : 11-10-08 17:54

Mads Lie Jensen wrote:

> Jeg ville vente med at dele den til sidst på vinteren eller det
> tidlige forår.

Tak for svaret - jeg troede egentlig det var bedst her i efteråret, men
det er måske fordi den blomstrer nu, at det er bedre at vente?

> [...]
> stænglerne, eller også lade dem sidde hele. Ikke noget med kun at
> klippe dem halvt ned f.eks. Lader du dem sidde, visner de alligevel i

Jeg tror jeg venter så - går ud fra at jorden bare skal være nogenlunde
frostfri når jeg gør det?

--
Heidi

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-10-08 19:42

On Sat, 11 Oct 2008 18:54:29 +0200, "Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> wrote:

>Tak for svaret - jeg troede egentlig det var bedst her i efteråret, men
>det er måske fordi den blomstrer nu, at det er bedre at vente?

Ja, præcis. Det vil næsten være synd at ødelægge blomsten nu.
Og det er også lidt lettere om foråret, når de nye skud er nogle få cm
høje - så kan man rigtig se hvad hver enkelt ny plante bliver til.

>Jeg tror jeg venter så - går ud fra at jorden bare skal være nogenlunde
>frostfri når jeg gør det?

Ja, sankthansurt er nem - det kan gøres hele vinteren hvis denne vinter
bliver som de forrige
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/