Strejfende hund, dyremishandling
Fra : thomas.greenleaf@gma~

Dato : 10-10-08 01:41

Jeg ser i en folder kaldet "lovgivning vedrørende hunde" fra dyrenes
beskyttelse, at
det er ejerens pligt at forhindre sin hun i at strejfe og at hvis man
får en strejfende hund ind på sin grund, så kan man tilbageholde den
og så give ejeren besked. Hentes den ikke indenfor 24 timer så kan man
åbenbart beholde den.

Vi har problemer med en hund som mange gange har været inde hos os.
Den kan ikke sendes hjem på egen hånd så den skal slæbes tilbage. Vi
har ofte gjort ejeren opmærksom på problemet og han beklager sig over
at den jo strejfer og at han ikke lige kan gøre noget.

Problemet er nu at vi fornyligt opdager at den får grundige tæv som
opdragelsesform. Det forklarer nok strejferiet, men vi kan ikke bevise
det da det trods alt ikke er på film. Detgør os dog mere bekymrede.
Dels er det synd for hunden, og dels bliver den hen ad vejen skør i
hovedet og potentielt farlig. Vi har børn i huset og på besøg som vi
skal passe på.

Hvad gør man så? Ejeren styrer ikke hunden. Reglerne, som jeg læser
dem, siger ikke at politiet tager sig af sagen, hvis man selv kender
ejeren. Vi må tilsyneladende gerne skyde den, hvis det var det vi
ville, men det er det ikke og vi har ikke jagttegn som man skal have.

Dyremishandling som ikke er umiddeltbar synlig kan vanskeligt bevises
så en anmeldelse på det område fører næppe til noget.

Ok, måske rodet post. Jeg prøvede bare at forklare hvorfor det er et
problem for os at den kommer her og hvad vi har gjort tidligere.

Hvad lader reglerne os gøre herfra?

Fra : Henning

Dato : 10-10-08 12:59

>Hvad gør man så? Ejeren styrer ikke hunden. Reglerne, som jeg læser
>dem, siger ikke at politiet tager sig af sagen, hvis man selv kender
>ejeren. Vi må tilsyneladende gerne skyde den, hvis det var det vi

Aflever den til politet, de ved ikke at du kender ejeren?

Fra : Frøken Jensen

Dato : 10-10-08 14:09

On 10/10/08 13:59, in article trgue4tp2voommbasmlkpc3gdaq8al8ess@4ax.com,
"Henning" <no.mail@all.invalid> wrote:

> Aflever den til politet, de ved ikke at du kender ejeren?

Politiet vil givetvis spørge om de kender/har en idé om hvem ejer er, og det
er aldrig en god idé, at lyve overfor politiet.

Fra : Frøken Jensen

Dato : 10-10-08 14:10

On 10/10/08 15:08, in article C5152075.2F027%ask@me.com, "Frøken Jensen"
<ask@me.com> wrote:

> Politiet vil givetvis spørge om de kender/har en idé om hvem ejer er, og det
> er aldrig en god idé, at lyve overfor politiet.

Ok, det modererer jeg lige selv: Det er SJÆLDENT en god idé at lyve overfor
politiet ;)

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 10-10-08 16:54

"Fr ø ken Jensen" <ask@me.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Politiet vil givetvis spørge om de kender/har en idé om hvem
> ejer er, og det
> er aldrig en god idé, at lyve overfor politiet.

Det afhænger af om man er sigtet eller ej. Er man sigtet, har
man lov til at lyve over for politiet.

Fra : blue

Dato : 10-10-08 17:59

"Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> Er man sigtet, har man lov til at lyve over for politiet.

Det har man da også lov til, selvom man ikke er sigtet.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 11-10-08 09:44

"blue" <x@ywzx.dk> skrev i meddelelsen
> "Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> Det har man da også lov til, selvom man ikke er sigtet.

Muligvis, men det afhænger af hvad man lyver om. Man må fx
ikke lyve om sit navn eller sin adresse eller fødselsdato.

Fra : thomas.greenleaf@gma~

Dato : 10-10-08 13:32

Frit forum indeed, men et fjollet forslag, som naturligvis ikke
fungerer i praksis, har da vidst afsporet tråden?

Der må da være nogle her som kender konkrete regler eller måske bare
praksis på området?

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 10-10-08 22:24

<thomas.greenleaf@gmail.com> skrev i meddelelsen
Frit forum indeed, men et fjollet forslag, som naturligvis ikke
fungerer i praksis, har da vidst afsporet tråden?

Der må da være nogle her som kender konkrete regler eller måske bare
praksis på området?

Du skal se i hundeloven:

Se i § 3, hvor det er beskrevet, at det er forbudt at lade hunde strejfe,
samt at politiet kan optage dem osv.
Politiet skal tage sig af sagen, uanset om ejeren er kendt eller ej. Så selv
om du kender ejeren er det som sådan ikke dit problem at få den hjem igen.
Gør dem bekendt med, at det er noget som ofte sker, således at de evt.
vælger at sigte pgl. og give en bøde. Når det så sker tilstrækkeligt ofte,
så kan ejeren få et pålæg om at holde den inde osv.
Jeg ved ikke lige hvorfor, du når frem til, at I evt. har ret til at beholde
den, hvis den ikke er afhentet inden for 24 timer, for det er ikke korrekt.
Derudover må I ikke skyde den. Der findes nogle regler om mark- og vejfred,
som omtaler muligheden for at aflive omstrejfende hunde, hvis de jagter
vildt m.m., men det vil kræve at der forinden er indrykket en annonce i
avisen om, at man har i sinde at gøre det hvis man ser kræet igen.
Noget helt andet er, hvis den er til umiddelbar fare osv., men det fremgår
ikke af din post.

Kurt

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 10-10-08 22:05

>Hvad lader reglerne os gøre herfra?

Få en nabo eller andet til at indlevere den som herreløs.

Mvh Maria

Fra : cc

Dato : 10-10-08 22:16

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> Få en nabo eller andet til at indlevere den som herreløs.
>
> Mvh Maria

... eller tag fat på en kredsformand i Dyrenes beskyttelse og prøv at
diskutere sagen med ham/hende. Jeg har haft erfaring med, at de tager sager
om dyremishandling meget seriøst og følger op på det.

vh
Claus