Hvad skal man som vidne lovpligtigt svare.
Fra : Hinton

Dato : 09-10-08 22:13

Hej gruppe,

Jeg er kommet i den situation at jeg er blevet indkaldt som vidne (der
vedrører en sag jeg ikke var part i for en god ordens skyld).

I den forbindelse har jeg fået, sammen med vidneindkaldelsen, en pampflet
der redegør for mine pligter og rettigheder.

Jeg må ikke lyve og jeg skal svare på alle spørgsmål.

Nu er jeg meget perifiært tilknyttet sagen og har ingen intægt eller hensigt
om at lyve. Men, hvad sker der egentligt hvis jeg siger "Det har jeg ikke
lyst til at udtale mig om.".

Så har jeg jo både svaret og sagt sandheden.

Eventuelle paragraffer ville være påskønnet.

Fra : Jubii

Dato : 09-10-08 22:54

"Hinton" <sdfgesger@aergaere.sdf> skrev i meddelelsen
> [...]
> pampflet der redegør for mine pligter og rettigheder.
>

> Jeg må ikke lyve og jeg skal svare på alle spørgsmål.

Står der hvilken lov de bestemmelser står i?

> [...]
> har jeg ikke lyst til at udtale mig om.".
>
> Så har jeg jo både svaret og sagt sandheden.

Jeg mener ikke du er pligtig til at svare på spørgsmål hvor svaret vil
kriminalisere dig selv.

> Eventuelle paragraffer ville være påskønnet.

Mon ikke det er "lov om rettens pleje" du skal kikke i.

Du kan jo også spørge dem der har sendt dig indkaldelse om hvor det står
det de påstår.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 09-10-08 23:06

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev i meddelelsen
> "Hinton" <sdfgesger@aergaere.sdf> skrev i meddelelsen

> Står der hvilken lov de bestemmelser står i?

Det er beskrevet i retsplejelovens kapitel 18.
Herunder bl.a.
§ 168. Enhver har med de i loven fastsatte undtagelser pligt til at afgive
forklaring for retten som vidne.

samt
§ 178. Udebliver et vidne uden lovligt forfald eller uden i tide at have
meldt sit forfald, eller forlader vidnet i strid med § 177 det sted, hvor
retsmødet holdes, eller vægrer vidnet sig uden lovlig grund ved at svare,
kan retten:

1) pålægge vidnet en bøde,

2) lade vidnet afhente ved politiet,

3) tilpligte vidnet at erstatte de udgifter, som vidnet har forårsaget,

4) pålægge vidnet en løbende bøde, i samme sag dog ikke for længere tidsrum
end 6 måneder, uafbrudt eller sammenlagt,

5) lade vidnet tage i forvaring ved politiets foranstaltning eller lade
vidnet undergive en af de i § 765 nævnte foranstaltninger, indtil
fremstilling for retten til afgivelse af vidneforklaring kan finde sted
eller vidnet indvilliger i at svare, dog ikke ud over 6 måneder i samme sag,
uafbrudt eller sammenlagt.

> Jeg mener ikke du er pligtig til at svare på spørgsmål hvor svaret vil
> kriminalisere dig selv.

Det fremgår ikke, at det er grunden til, at han ikke vil svare.
Jeg opfatter udtalelsen som om, at han vægrer sig ved at udtale sig, hvilket
vil være i strid med både § 168 og § 178 jfr. ovenfor.
Vidnefritagelsesgrunde fremgår iøvrigt også af kapitel 18, hvis man mener,
at man evt. kan høre under disse regler.

Kurt

Fra : Jubii

Dato : 09-10-08 23:42

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> skrev i meddelelsen

> Det fremgår ikke, at det er grunden til, at han ikke vil svare.

Hvis du mener spørgeren, så er det fordi han ikke kender reglen og har
spurgt om regler.

> [...]
> Vidnefritagelsesgrunde fremgår iøvrigt også af kapitel 18, hvis man
> mener, at man evt. kan høre under disse regler.

Jeg fandt i retsplejeloven et belæg for min tro om ikke at kriminalisere
sig selv når der vidnes.

§ 171. En parts nærmeste har ikke pligt til at afgive forklaring som
vidne.

Stk. 2. Pligt til at afgive forklaring foreligger ej heller, såfremt
forklaringen antages at ville
1) udsætte vidnet selv for straf eller tab af velfærd eller
2) udsætte hans nærmeste for straf eller tab af velfærd eller
3) påføre vidnet selv eller hans nærmeste anden væsentlig skade.

Altså stk.2 nr.1, er en af de undtagelser der nævnes i § 168.

Pligten bortfalder også hvis anklageren, forsvareren eller medlemmer af
retten, for eksempel dommeren eller domsmændene, tilhører din familie
eller din vennekreds.

Fra : Hinton

Dato : 10-10-08 02:59

"Jubii" <jubii@msn.com> wrote in message

> Jeg mener ikke du er pligtig til at svare på spørgsmål hvor svaret vil
> kriminalisere dig selv.

Det kommer ikke på tale, men det jeg mente var hvorvidt jeg juridisk kan
sige sandheden, at det har jeg ikke lyst til at svare på.

168 siger klart at jeg skal uanset om jeg har lyst eller ej...

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 09-10-08 23:01

On Thu, 9 Oct 2008 23:12:36 +0200, "Hinton" <sdfgesger@aergaere.sdf>
wrote:

> [...]
>om at lyve. Men, hvad sker der egentligt hvis jeg siger "Det har jeg ikke
Så bliver du nok spurgt en gang mere, + du nok også får fortalt "skal
svare på alle spørgsmål".

Men, ingen i denne verden kan tvinge dig til at huske noget du har
glemt.

/Hans

Fra : Holst

Dato : 09-10-08 23:12

Hans Kjaergaard wrote:

> Men, ingen i denne verden kan tvinge dig til at huske noget du har
> glemt.

I dele af verden har man ellers metoder til netop dette.

Fra : Jubii

Dato : 09-10-08 23:20

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i meddelelsen

> I dele af verden har man ellers metoder til netop dette.

Der skal man nok ikke vidne, men i danmark foregår det nogenlunde som
beskrevet her:
http://www.domstol.dk/saadangoerdu/tildigderer/vidne/retsmodet/Pages/default.aspx

Fra : MicJen

Dato : 15-10-08 13:05

> Men, ingen i denne verden kan tvinge dig til at huske noget du har
> glemt.

Der er i hvert fald andre som har spillet det kort... (at det så kostede ham
sin politiske karriere er en anden sag)...

"Efter sommerferien er det de konservatives ordfører Viggo Fischers tur til
at afhøres i sagen. (Det er Tamil-sagen).

Viggo Fischer må have haft en utrolig dårlig hukommelse for hele 107 gange
sagde han "Det husker jeg ikke" eller Det erindrer jeg ikke"...

Fra : Codexx

Dato : 09-10-08 16:38

On 9 Okt., 23:12, "Hinton" <sdfges...@aergaere.sdf> wrote:
> [...]
> lyst til at udtale mig om.".
>
> Så har jeg jo både svaret og sagt sandheden.

Det skal man vist være politiker for at mene. Du bliver jo /ikke/
spurgt om du har "lyst" til at afgive forklaring.

> Eventuelle paragraffer ville være påskønnet.

Retsplejelovens kapitel 18: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=116587#Kap18

§ 168 er hovedreglen -alle har pligt til at vidne!
§§ 169-172 undtagelserne. Særregler for offentligt ansatte, præster,
læger, advokater, en parts nærmeste og journalister. Kun præster og
forsvarsadvokater kan altid slippe.
§§ 173-177 div. praktiske proceduremæssige regler.
§ 178 indeholder svaret på dit spørgsmål:

[...]

Der har lige været en straffesag hvor man faktisk endte med at
frihedsberøve et vidne i 6 måneder, hvilket dog ikke hjalp på
talelysten, så opgav man. Bemærk ovenstånde sanktioner ikke kan
anvendes hvis vidnet "blot" lyver så vandet driver, så er det falsk
forklaring, der straffes med fængsel indtil 4 år, jf. STRFL § 158.
Helt slemt er det hvis du afgiver falsk forklaring med forsæt til at
en uskyldig bliver dømt, det koster op til 6 år, jf. STRFL § 164.

I praksis vil dommeren kigge surt på dig og minde dig om at du har
pligt til at svare på spørgsmålet. Får du ikke tungen på gled, vil man
så enten give dig en bøde, eller frihedsberøve dig indtil næste
retsmøde. jf. RPL § 765 kan man også sende folk på afvænning eller i
psykiatrisk behandling, meget praktisk hvis vidnet er spritstiv. Er
det en mindre sag og er du ikke et centralt vidne vil du måske slippe
med skældud.

Håber det var svar nok. Du skal ikke være bange for at blive totalt
krydsforhørt, udgangspunktet er at du får lov til at svare på
spørgsmålene i sammenhæng. Tag det som en oplevelse, særligt i
byretten er det forholdsvis uformelt. Hvis du bliver og overværer
resten af sagen, skal du huske at rejse dig op når dommeren kommer ind
i lokalet og når dommen afsiges, så kan det ikke gå helt galt.

/Codexx

Fra : Codexx

Dato : 09-10-08 17:14

On 10 Okt., 00:38, Codexx <jensbac...@hotmail.com> wrote:

> Det skal man vist være politiker for at mene. Du bliver jo /ikke/
> spurgt om du har "lyst" til at afgive forklaring.

Jeg kan måske tilføje at man juridisk set ikke har pligt til at give
den objektive sandhed. Man har derimod pligt til at fortælle den
subjektive sandhed. Altså er det ikke forbudt at vidnet forklarer
noget der objektivt set er forkert, når blot vidnet selv er af den
opfattelse, at det vidnet forklarer er korrekt.

Jeg har selv vidnet i en relativ simpel voldssag, hvor 3 uafhængige
vidner havde 3 ret forskellige forklaringer om det passerede, som
forøvrigt var sket 11 måneder før retsmødet.

/Codexx

Fra : Codexx

Dato : 09-10-08 17:22

On 10 Okt., 01:15, Jesper Lund <use...@jesperlund.com> wrote:

> Man kan vel ikke blive tilbageholdt i 6 måneder fordi man "glemmer" at
> rejse sig?

Kun i dommeres våde drømme.

/Codexx

Fra : Jubii

Dato : 10-10-08 00:23

"Codexx" <jensbacher@hotmail.com> skrev i meddelelsen

[...]

Læs lige stk. 2 i § 171. Det er kun stk. 1 der har med parts nærmeste at
gøre.

Fra : Codexx

Dato : 09-10-08 17:33

On 10 Okt., 01:22, "Jubii" <ju...@msn.com> wrote:
> "Codexx" <jensbac...@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Læs lige stk. 2 i § 171. Det er kun stk. 1 der har med parts nærmeste at
> gøre.

Det er rigtigt, dem havde jeg glemt i opremsningen.

/Codexx

Fra : Hinton

Dato : 10-10-08 02:51

--

§ 168 var nok den de glemte i de papirer jeg fik med.

Jeg takker.

Hvis jeg pludseligt bliver beskyldt for at være Sarah Palins hemmelige
elsker river jeg lige § 171 stk. 2 frem. ;)

Fra : Jubii

Dato : 10-10-08 08:29

> [...]
>

> Hvis jeg pludseligt bliver beskyldt for at være Sarah Palins hemmelige
> elsker river jeg lige § 171 stk. 2 frem. ;)

Ja, det er godt at være forberedt.
Husk lige at underrette ekstrabladet om beskyldningen.

Fra : Jesper Lund

Dato : 10-10-08 00:16