Ingefær.
Fra : Thomas Thomassen

Dato : 10-10-08 08:05

Ingefærknold:
Skal den skrælles før brug eller er det nok at rense i rindende
vand??

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 10-10-08 01:07

On 10 Okt., 09:05, Thomas Thomassen <kyndby2...@Z5484yahoo.dk> (slet
Z5484) wrote:

> Ingefærknold:
> Skal den skrælles før brug eller er det nok at rense i rindende
> vand??

Den skal skrælles, stort set uanset, hvad du skal bruge den til.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Emil

Dato : 10-10-08 15:14

edelvang@gmail.com wrote:

>Den skal skrælles, stort set uanset, hvad du skal bruge den til.

Uanset skrællet eller ej, kan en sådan knold holdes brugbar længere,
hvis den lægges i et lille glas, og dækkes med tør sherry.

m.v.h. Emil

Fra : Ole Larsen

Dato : 10-10-08 17:57

Emil skrev:

> Uanset skrællet eller ej, kan en sådan knold holdes brugbar længere,
> hvis den lægges i et lille glas, og dækkes med tør sherry.
>

> m.v.h. Emil

Aner ikke hvorfor den skulle skrælles - har aldrig gjort det.

Og den holder fint i fryser og med en skarp kniv kan høvles af den
frosne, så resten kan kommen frossen tilbage i fryser

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Emil

Dato : 10-10-08 18:52

Ole Larsen wrote:

>Aner ikke hvorfor den skulle skrælles - har aldrig gjort det.

Jeg forsøgte at holde mig udenfor debatten om skrælning eller ej.
Det er kun når knolden anvendes i helt lyse deserter eller bagværk, at
jeg skræller knolden.

Bruges den i sammenkogte retter, eller som smagsgiver ved f.eks.
porchering af fisk, krydring af forårsruller o.lign. bliver den aldrig
skrællet.

Nogen i omgangskredsen kunne ikke drømme om at skrælle kartofter, da
den gode smag sidder i skrællen. Jeg er ikke helt enig, men delvis.

>Og den holder fint i fryser og med en skarp kniv kan høvles af den
>frosne, så resten kan kommen frossen tilbage i fryser

Problemet er nok, at den der lille knold let forsvinder dybt i
dybfryseren. Har man god orden i fryseren, er det helt fint. Der går
jo nok et år, før den er helt udtørret i fryseren; og har man
glasseret den (frys, dyp i vand, frys, dyp i vand o.s.v.) kan den
holde i årevis.

m.v.h. Emil

Fra : Ole Larsen

Dato : 10-10-08 19:04

Emil skrev:

> [...]
> jo nok et år, før den er helt udtørret i fryseren; og har man
> glasseret den (frys, dyp i vand, frys, dyp i vand o.s.v.) kan den

Plastikpose med knude-lukke virker fint

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Edward Jensen

Dato : 10-10-08 21:02

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> wrote in message
> Uanset skrællet eller ej, kan en sådan knold holdes brugbar længere,
> hvis den lægges i et lille glas, og dækkes med tør sherry.

Hvor kan man købe sådan noget sherry som pulver?

Fra : Emil

Dato : 11-10-08 01:07

"Edward Jensen" wrote:

>"Emil" wrote

>Hvor kan man købe sådan noget sherry som pulver?

Sædvanligvis hos den TØRkiske købmand I stanbul.
Ellers kan du selv inddampe en våd sherry til pulver. Men pas på, for
det opfører sig som heksemel <http://da.wikipedia.org/wiki/Heksemel>

Dampene fra indkogningen kan medføre leverskader, så sørg for at gemme
leveren godt væk i køleskabet, eller brug en næseklemme, og træk
vejret fra den anden ende.

m.v.h. Emil

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-10-08 15:29

<edelvang@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Den skal skrælles, stort set uanset, hvad du skal bruge den til.

Enig. Det nære familiemedlem galanga kan bruges efter skrubning.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-10-08 16:38

Thomas Thomassen skrev:

> Ingefærknold:
> Skal den skrælles før brug eller er det nok at rense i
> rindende vand?

Hvis jeg bruger frisk ingefær reven eller skåren til kaffe- eller
tevand plejer jeg ikke at skrælle den, men til marinader og i gryde-
retter skræller jeg roden.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup