Lidt mere lidt i en slavediesel
Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 09-10-08 23:19

Hej

Fruens 106'er har lige fået fripas indkaldelse til syn 2 år mere, med
udemærkelse Så skiftet af bagbroen var en succes. Nå men det er sådan en
1,5D slavediesel motor der ligger i og hun klager over at den døjer med at
komme op i fart på motorstien, den har overrumblende 58 hk og et moment der
mest af alt minder om en trehjulet cykel med en 2 årig på. Derfor er ? om
der er en måde at få lidt mere effekt ud af motoren, uden at skife den,
montere en mølle, skifte bilen eller lave en "Golf2" på den. Det er ikke
meget vi snakker om måske 10 hk så overhalinger kan klares uden 10 km's
tilløb.

Stef

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-08 00:15

"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> montere en mølle, skifte bilen eller lave en "Golf2" på den. Det er ikke
> meget vi snakker om måske 10 hk så overhalinger kan klares uden 10 km's

Kan hun ikke bare følge trafikken og glæde
sig over den måske fornemme økonomi ?
Gi' fruen et godt anlæg så hun kan nyde turen istedet
for at ærgre sig *S*.

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 10-10-08 19:58

> Kan hun ikke bare følge trafikken og glæde
> sig over den måske fornemme økonomi ?
> Gi' fruen et godt anlæg så hun kan nyde turen istedet
> for at ærgre sig *S*.
Der er skam masser at musik i og 2 gb blandet på kortet

Stef

Fra : p.jarnbak

Dato : 10-10-08 00:59

"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> wrote in message
> [...]
> montere en mølle, skifte bilen eller lave en "Golf2" på den. Det er ikke
> meget vi snakker om måske 10 hk så overhalinger kan klares uden 10 km's

Hvornår fik i sidst justeret ventilerne?Det er ikke et service punkt,så når
de trænger,taber motoren effekt
og kan få problemer med at starte.En anden ting er koks i
indsugningsmanifoldet da udstødningsgas bliver
tilbageført til indsugningen( P.g.a. miljø) via egr ventilen.Sammen med
oliedampe giver det koks der lukker
indsugningen til efterhånden.
M.v.h. Palle.

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 10-10-08 19:59

"p.jarnbak" <jarnbak@> Hvornår fik i sidst justeret ventilerne?Det er ikke
> [...]
> indsugningsmanifoldet da udstødningsgas bliver
> tilbageført til indsugningen( P.g.a. miljø) via egr ventilen.Sammen med

Vil da formode ventilerne er stillet da den fik skiftet tandrem for lidt
over et år siden. Men koksen er noget jeg lige vil checke.

Stef

Fra : Mikker

Dato : 10-10-08 06:00

Hmm...hvornår har i;) sidst skiftet luft/brændstoffilter på den.....har ret
stor betyning på sån gammel oliefyr :)

Hygge

Mikker

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 10-10-08 20:00

"Mikker" <nejhej@glemdetsaadog.dk> skrev i en meddelelse
> Hmm...hvornår har i;) sidst skiftet luft/brændstoffilter på den.....har
> ret stor betyning på sån gammel oliefyr :)

Ca 15.000 km side dvs. ½ år, så det burde ikke være det. Ikke at det ændrede
noget synderligt i acc.

Stef

Fra : Mikker

Dato : 10-10-08 21:08

Ok så det ikke der vi skal kigge :(, gir i den nogensinde
tæv....dieselmotorer der bliver kørt sløvt bliver mere & mere tilkokset med
tiden...biltema har fineste dyserens til 25 kr. for en dunk, kørt tanken
næsten helt tør (5-10 ltr tilbage), hæld en HEL dunk i & lad motoren blive
varm, kør så en tur & lad den få lov til at tro den er en F1-bil....når du
så holder & tanker, ja så starter du lige med at hælde dunk nr. 2 i, fyld
tanken op & kør som normalt.

Jeg kan ikke huske hvor "mekanisk" indsprøjtningspumpen er på så´n 106´er,
men de fleste har en skrue foran på pumpen (gemt bag plastik-plombering) som
kan skrues på...dette giver flere Hk, men kan/vil også give mere (for
meget!) røg/dårlig økonomi....Her skal du altså helst vide ret meget om
motorer (populært sagt;)) for at skrue....søg evt på google

Hygge

Mikker

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 10-10-08 22:34

> [...]
> F1-bil....når du så holder & tanker, ja så starter du lige med at hælde
> dunk nr. 2 i, fyld tanken op & kør som normalt.

Den blir brændt igennem hver dag på motorvejen og skal helst helt ud i
gearene inden man skifter Men en gang rens var da ikke at foragte!

> [...]
> meget!) røg/dårlig økonomi....Her skal du altså helst vide ret meget om
> motorer (populært sagt;)) for at skrue....søg evt på google

Som skrevet i org. indlægget, vil jeg helst undgå en "Golf2" på den, been
there, done that... and lost

Stef

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 11-10-08 02:25

Stefan Jacobsen wrote:
> [...]
> mest af alt minder om en trehjulet cykel med en 2 årig på. Derfor er ? om
> der er en måde at få lidt mere effekt ud af motoren, uden at skife den

Bland lidt acetone i tanken, i forholdet 1:700, ikke mere end det.
Start evt. med 1:1000, dvs. 45 mL i en 45 Liter tank.
1:700 er ca. 64 mL acetone i 45 Liter.

Det giver en anelse mere kraft, fordi dieselen bliver forstøvet lidt
bedre ved indsprøjtning.

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 11-10-08 20:19

> [...]
> 1:700 er ca. 64 mL acetone i 45 Liter.
>
> Det giver en anelse mere kraft, fordi dieselen bliver forstøvet lidt bedre

Du tar gas på mig?

Stef

Fra : Ivan Madsen

Dato : 11-10-08 20:27

On Sat, 11 Oct 2008 21:19:05 +0200, "Stefan Jacobsen"
<stefware@email.dk> wrote:

>Du tar gas på mig?

Jeg ved ikke, hvad jeg skal mene om dette - har set acetone og
dieselbiler nævnt både i forbindelse med at rense udstødning og få en
brøk mere effekt. Måske virker det, måske er det religion.

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 11-10-08 20:28

Stefan Jacobsen wrote:

> Du tar gas på mig?

Nej, det er skam helt alvorligt ment.
Hvis jeg ellers kunne finde linket igen, er der også en anden med en
splinterny Toyota Yaris diesel som har prøvet med det.

Uden acetone gav den lidt sort røg ved bundgas.

Med acetone gav den ikke sort røg.

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 11-10-08 20:34

> Uden acetone gav den lidt sort røg ved bundgas.
>
> Med acetone gav den ikke sort røg.

Hmm tjaa så små mængder kan det jo ikke skade, selv den nu aldrig har lave
røg

Stef