Gul lampe for motor lyser ?
Fra : Ole Andersen

Dato : 09-10-08 18:53

Motorsymbolet på instrumentbrædtet lyser gult. Voltmeteret viser 13v og olie
/ vandtemperatur er som normalt. Hvad prøver bilen at fortælle mig , hvad er
det der muligvis galt ? Audi A6 2002.

Fra : Kent Glerup

Dato : 09-10-08 19:34

Ole Andersen skrev:
> Motorsymbolet på instrumentbrædtet lyser gult. Voltmeteret viser 13v og
> olie / vandtemperatur er som normalt. Hvad prøver bilen at fortælle mig
> , hvad er det der muligvis galt ? Audi A6 2002.

Motorstyringen fortæller at der er sket en fejl, og at du skal søge
værksted.
Der kan være mange ting galt... Defekt MAP-sensor/luftmængdemåler,
defekt lambdasonde, defekt sensor ved gasspjæld, defekt tændspole, osv.
Muligvis har den bare målt en værdi på en sensor (ofte lambda eller
luftmassemåler) som var udenfor tolerance.
Et autoriseret værksted kan udlæse fejlen fra motorstyringen for en
mindre bunke penge. Et godt uautoriseret værksted kan udlæse samme fejl
for en lidt mindre bunke penge :)

/Kent Glerup

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 09-10-08 20:28

"Kent Glerup" <kent@glerupYEAH-olesenRIGHT.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> bunke penge. Et godt uautoriseret værksted kan udlæse samme fejl for en

.... og en privat kan gøre det for en endnu mindre bunke penge ;)

Fra : Ole Andersen

Dato : 09-10-08 20:29

> [...]
> bunke penge. Et godt uautoriseret værksted kan udlæse samme fejl for en

Så gult lys ikke noget særlig vigtigt , så turen er 600km imorgen uden
bekymringer og derefter værksted , tror du den går ?

Fra : Kent Glerup

Dato : 09-10-08 20:46

Ole Andersen skrev:
> "Kent Glerup" <kent@glerupYEAH-olesenRIGHT.dk> skrev i meddelelsen

> Så gult lys ikke noget særlig vigtigt , så turen er 600km imorgen uden
> bekymringer og derefter værksted , tror du den går ?

Hvis motoren går som den plejer ville jeg ikke være så nervøs. Men få
læst fejlen ud hurtigst muligt. Det er ikke sikkert at et VAG/SMC
værksted kan tage bilen ind samme dag, men mange af de uautoriserede er
noget mere fleksible.
På nogle VW-maskiner kan en grundig motorrens fjerne denne slags
problemer, specielt hvis det er lambdasonde eller MAP/luftmængdemåler
der har meldt fejl. Der kan spares ret mange penge på den konto :)

/Kent Glerup

Fra : Mikker

Dato : 09-10-08 22:18

Motorstyringen har indprogrammeret flere trin af beskyttelse mod fejl. Nogen
fejl kører bilen som som normalt med, andre kan du risikere eks. max. 2000
Rp/m og eks. ingen ladetryk. & så der selvfølgelig også fejl hvor
beskyttelse mod følgefejl pga manglende input/defekt regulering medfører at
den ikke vil lade motoren snurre.

Så du ligger vel nok i den 1. kategori...kan eks. betyde at du smadrer
katalysatoren ved længere tids brug af bilen. (defekt lambdasonde) ....igen
det er kun eks. og jeg er mere på franske biler end tyske, men det burde
være det samme ;)

Hygge

M ikker

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-10-08 20:33

Ole Andersen skriver:

> Motorsymbolet på instrumentbrædtet lyser gult. Voltmeteret viser 13v og olie
> / vandtemperatur er som normalt. Hvad prøver bilen at fortælle mig , hvad er
> det der muligvis galt ? Audi A6 2002.

Motorstyringen melder fejl af en eller anden art. Fejl udlæses med
VAG-COM eller lignende udstyr (noget enhvert værksted har i dag).

Typisk en defekt sensor eller lignende.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ole Andersen

Dato : 10-10-08 22:08

"Ole Andersen" <OA@gmailfjerndette.dk> skrev i meddelelsen
> Motorsymbolet på instrumentbrædtet lyser gult. Voltmeteret viser 13v og
> olie / vandtemperatur er som normalt. Hvad prøver bilen at fortælle mig ,
> hvad er det der muligvis galt ? Audi A6 2002.

TAK for alle de gode inputs !!!

Fra : Kent Glerup

Dato : 11-10-08 19:07

Ole Andersen skrev: