Opvaskemaskineglas
Fra : Pia Rasmussen

Dato : 24-07-01 16:17

Kan det virkeligt passe at bare fordi man har opvaskemaskine, så skal man
have grimme glas?
Jeg synes selv, at jeg er omhyggelig med at fylde salt og afspændingsmiddel
på maskinen, men alligevel bliver mine glas mere og mere "tågede" at se på.

Sommerhilsen
Pia

Fra : Benthe og Helge

Dato : 24-07-01 20:24

Pia Rasmussen <torpe12@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Jgg77.138$aN4.22615@news.get2net.dk...
> [...]
afspændingsmiddel
> på maskinen, men alligevel bliver mine glas mere og mere "tågede" at se

Hvis dine glas er af samme slags glas, som bilruder f.eks er lavet af, måske
mærket "DURALEX"
altså hvis de splintre i en million små firkanter, hvis du er uheldig (de er
meget svære at slå istykker). Så er det derfor de bliver "tågede" at se på.
Årsagen er at den slags glas er meget blødere end normalt, og kan ikke tåle
det skrappe opvaskemiddel man bruger i opvaskemaskiner.
Venlig hilsen Benthe Bertelsen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 24-07-01 21:49

> Kan det virkeligt passe at bare fordi man har opvaskemaskine, så skal man
> have grimme glas?

Nej. prøv om du kan rense det af med citronsyre. Hvis du kan det, så er det
kalk i vandet, og du må komme salt på lidt oftere. Kan du ikke få det af, så
er det glasset, der ikke kan tåle opvaskemaskinen (eller rettere sæben).

Man kan i øvrigt få sådan et lille hæfte med gode råd om glas mv i
opvaskemaskinen.

Mvh Maria

Fra : Nicolai Lang

Dato : 24-07-01 21:48

On Tue, 24 Jul 2001 17:16:42 +0200, "Pia Rasmussen"
<torpe12@get2net.dk> wrote:

>Jeg synes selv, at jeg er omhyggelig med at fylde salt og afspændingsmiddel
>på maskinen, men alligevel bliver mine glas mere og mere "tågede" at se på.

Det er glassyge. Det er en kemisk reaktion i glasset som følge af
påvirkninger fra temperatur og opvaskemiddel.

Nogen glas for det, andre gør ikke. Og nogle får det først efter en
rum tid. Man kan ikke sige at bestemte glastyper altid får det, det
kan også veksle indenfor samme mærke.

Det kan evt. hjælpe, ikke at vaske på for høj temperatur (vores kan
stilles til 65 og 50 grader).

Se iøvrigt en post jeg skrev i april om samme emne:
<http://groups.google.com/groups?q=glassyge&hl=en&safe=off&rnum=1&selm=vj61gssgsh193s6vl55sf8h2anlcj4imb2%404ax.com>

Mvh
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Malmolin & Velschow

Dato : 25-07-01 13:43

Hej

Nedenstående sakset fra Forbrugerstyrelsens hjemmeside ww.fs.dk

PS! Vi har selv fået ødelagt diverse glas, og vasker derfor nu glas på
opvaskemaskinens glasprogram (35 gr. C & kortere programtid). Det løste
problemet. I øvrigt har vi siden stort set konsekvent underdoseret (i
forhold til anvisningerne) både opvaske- og afspændingsmiddel - opvasken
bliver såmænd skinnende ren alligevel!

(citat start)
Matte glas i opvaskemaskine
?
Hvorfor bliver mine glas matte og mælkede at se på, når de bliver vasket i
opvaskemaskine?
!
I nogle tilfælde er der tale om kalkbelægninger, og disse kan fjernes ved at
lægge glassene i varmt vand med eddikesyre (to dleddikesyre til en liter
vand).I andre tilfælde er glassene ødelagte. En medvirkende årsag hertil kan
være for høj dosering af opvaskemiddel og afspændingsmiddel, men der er også
andre årsager til, at glassene ødelægges: glasmassens sammensætning,
spændinger i glasset, vandets temperatur og fugtighed under tørringen. Det
mælkede udseende skyldes, at der dannes kiselsyre på glasset. Den stammer
dels fra opvaskemidlet, dels fra selve glasmassen. Udfældningen ses især ved
temperaturer på 60-65 grader og
derover. Den fugtige varme under tørringen er også ødelæggende.
(citat slut)

--
Venlig hilsen

Bo Velschow (Lynge)