Airport Extreme gigabit via kabel?
Fra : KentBM

Dato : 09-10-08 18:05

Jeg har tilsluttet en stationær XP-maskine via et kabel til min Airport
Extreme Base Station. Denne maskine har et Intel bundkort med gigabit
netstik.

En ny indkøbt Lenovo bærbar kan også køre gigabit via kabel, men da jeg
tilsluttede maskinen fandt jeg ud af, at hastigheden kun var 100mbit på
den bærbare og fandt så ud af, at den stationære også kørte 100mbit.

Jeg har været alle indstillingerne i Airport Extreme, men kan ikke finde
nogen indstilling til trådet netværk. Jeg har både brugt Google og
Apples support-side, men kan ikke finde nogen hjælp til indstillinger.

Driver er opdateret på den stationære og et Cat5-kabel udskiftet med et
Cat6-kabel.

Kan det have noget at gøre med min Airport Extreme? Eller vil den
automatisk kører korrekt hastighed i forhold til Pcen?

--

Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-10-08 18:09

KentBM <kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote:

> [...]
>
> Kan det have noget at gøre med min Airport Extreme? Eller vil den
> automatisk kører korrekt hastighed i forhold til Pcen?

og du er sikker på din extreme er med gigabit .. den første generation
var nemlig kun med 100mbit ...

/thomas

Fra : KentBM

Dato : 09-10-08 18:30

Thomas von Hassel skrev:
> og du er sikker på din extreme er med gigabit .. den første generation
> var nemlig kun med 100mbit ...
Det kan godt se ud til kun at være 100mbit. Under Ethernet WAN Port kan
vælges henholdsvis 10 og 100 mbit halv og fuld dublex. Så det er vel kun
en 100mbit ting?

Det er nu for dyrt at skifte den ud bare på grund af det.

--

Kent

Fra : KentBM

Dato : 10-10-08 16:52

KentBM skrev:
> [...]
> en 100mbit ting?
>
> Det er nu for dyrt at skifte den ud bare på grund af det.

Nu fandt jeg den ældre model af AirPort Extreme Base Station og det er
ikke min model. I følge specifikationerne fra 20 januar 2007 så er der
gigabit indgang fra internet og 3 gigabit porte til Ethernet. Så der må
være et problem et sted.

I øvrigt foreslår stavekontrollen i Thunderbird "tomhjernet" som
erstatning for Ethernet. Måske meget passende i denne situation

--

Kent

Fra : Morten Lind

Dato : 10-10-08 17:02

> [...]

> ikke min model. I følge specifikationerne fra 20 januar 2007 så er der
> gigabit indgang fra internet og 3 gigabit porte til Ethernet. Så der må

Jeg har én mage til og den fungerer - jeg har forbundet med RJ45 Gb
kabler.

M.

Fra : KentBM

Dato : 10-10-08 18:26

Morten Lind skrev:

> Jeg har én mage til og den fungerer - jeg har forbundet med RJ45 Gb
> kabler.
>
> M.
Thomas har vist alligevel ret. Beskrivelsen på Apples supportside siger
20. januar 2007, men det var først i august 2007, at der blev indført
gigabit porte. Og min er ældre end fra august 2007, så vidt jeg husker.

I øvrigt, så viser min ny Vista Pc en hastighed på 270 - 300 Mbps på det
trådløse netværk forbundet til AirPort Extreme. Den oplysning her jeg
ikke kunne finde på min Macbook.

--

Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-10-08 20:08

> [...]

> I øvrigt, så viser min ny Vista Pc en hastighed på 270 - 300 Mbps på det
> trådløse netværk forbundet til AirPort Extreme. Den oplysning her jeg

så kører din Macbook nok ikke 802.11N....

/thomas

Fra : KentBM

Dato : 16-10-08 14:29

Thomas von Hassel skrev:

> så kører din Macbook nok ikke 802.11N....
Jeg er nu ikke i tvivl om min MacBook bruger 802.11N. I øjeblikket er
min Airport Extreme sat op til udelukket at bruge 802.11N i 5 GhZ båndet
på grund af forstyrrelser fra de 20 - 25 netværk, som er i
lejlighederne omkring mig. Ærgeligt, da jeg så ikke kan komme på
netværket fra min HTC telefon.

Det er oplysningen om hastighed på forbindelsen, som jeg ikke kan finde.

Og da jeg så sidder her og starter Netværktøj finder jeg selvfølgelig
oplysningen. Og jeg har altså haft startet det værktøj en del gange.

Nogle gange er OS-X så satans nemt at bruge, at det ikke er til at finde
ud af.

--

Kent

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-10-08 09:38

On 2008-10-10 19:25:56 +0200, KentBM <kentF_JERNmagnussen@aim.com> said:

> I øvrigt, så viser min ny Vista Pc en hastighed på 270 - 300 Mbps på
> det trådløse netværk forbundet til AirPort Extreme. Den oplysning her
> jeg ikke kunne finde på min Macbook.

din PC's wireless kort har n-draft, din macbook har ikke eller mangler
en driver du skal betale for.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-10-08 23:02

> din PC's wireless kort har n-draft, din macbook har ikke eller mangler
> en driver du skal betale for.

Burde den ikke følge med, hvis man køber en AirPort Extreme base? Det
har den da gjort. Den var f.eks. med vores Time Capsule.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-10-08 20:56

> Burde den ikke følge med, hvis man køber en AirPort Extreme base? Det
> har den da gjort. Den var f.eks. med vores Time Capsule.

Det kan jeg ikke huske. Vi bruger stort set ikke ndraft da vi skal bruge
standarter som alle vores computere kanhåndtere.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-10-08 22:45

> Det kan jeg ikke huske. Vi bruger stort set ikke ndraft da vi skal bruge
> standarter som alle vores computere kanhåndtere.

Men hvis Kent vil benytte det, så skulle han måske lede efter en cd, der
fulgte med hans AirPort Express. Inden kunne han selvfølgelig
kontrollere, om hans MacBook kører b, c, g eller n trådløs. Jeg glemmer
altid, hvor det er, man ser det.
--
Henrik Münster
Esbjerg