rep af macbook
Fra : claus

Dato : 09-10-08 10:03

Hej.
Min datters teen-age macbook som hun slæber rundt på alle vegne, har
desværre fået vand. Hun havde taget den med på badeværelset :o|

Humac vil have 17000 for at lave den.

Jeg vil selv prøve at åbne den og har fundet nogle links, men er der
nogen der har nogle tips?
Hvordan kan jeg f.eks chekke om bundkortet duer eller ej?

Mvh Claus

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-10-08 10:15

claus <brev@linuxwaves.com> wrote:

> Hej.
> Min datters teen-age macbook som hun slæber rundt på alle vegne, har
> desværre fået vand. Hun havde taget den med på badeværelset :o|
>
> Humac vil have 17000 for at lave den.

det lyder af meget ... en ny koster jo omrking 8000 ....

> Jeg vil selv prøve at åbne den og har fundet nogle links, men er der
> nogen der har nogle tips?
> Hvordan kan jeg f.eks chekke om bundkortet duer eller ej?

Hvis den har været tændt mens den har fået vand så er bundkortet med
sikkerhed kortsluttet. Hvad sker der når du tænder for dyret ?

/thomas

Fra : claus

Dato : 09-10-08 11:16

Thomas von Hassel skrev:

> [...]
>
> Hvis den har været tændt mens den har fået vand så er bundkortet med
> sikkerhed kortsluttet. Hvad sker der når du tænder for dyret ?

Stendød, dog kan den lade.

Mvh Claus

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-10-08 11:23

claus <brev@linuxwaves.com> wrote:

> Stendød, dog kan den lade.

så er logicboard dødt ... hvis du er heldig så kan du muligvis hive
harddisken ud og få adgang til data .. men ellers er den lige til
elektronik skrald

/thomas

Fra : claus

Dato : 09-10-08 11:28

Thomas von Hassel skrev:
> claus <brev@linuxwaves.com> wrote:

Kan man ikke skifte det?
mvh Claus

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-10-08 11:35

claus <brev@linuxwaves.com> wrote:

> Kan man ikke skifte det?

jo .. men det er jo ikke sikkert det er det eneste der er brændt af ..

/thomas

Fra : claus

Dato : 09-10-08 11:38

Thomas von Hassel skrev:

> jo .. men det er jo ikke sikkert det er det eneste der er brændt af ..
>
> /thomas
Kan man måle om det er brændt af?

Mvh Claus

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-10-08 11:41

claus <brev@linuxwaves.com> wrote:

> Kan man måle om det er brændt af?

Et aut. værksted kan nok fejlsøge på det ja ... men med vædskeskade så
skifter man bare det meste ... nok også derfor Humac vil have 17k for
det ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-10-08 11:54

claus skrev den 09-10-2008 12:16:

> Stendød, dog kan den lade.

Lyder som den skal stå varmt og tørt i en længere periode...

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-08 14:19

On 2008-10-09 12:54:04 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<thunderaxiom@gmail.com> said:

> Lyder som den skal stå varmt og tørt i en længere periode...

mac er ( desværre) sådan skruet sammen at det stort set ikke kan betale
sig at "reparere" en defekt mac.
I hvert fald ikke hvis det er "de store" ting, der er gået i stykker.
en bærbar, er jo "bare
et motherboard
en skærm
HD
disk drev

Hvis motherboard er død, er det ( formodentligt) det dyreste element af skifte.
Formodentligt så dyrt at det slet ikke kan betale sig at skifte ( en ny
maskine er nærmest billigere)
Omvendt kunne du tage Harddisken ud af maskinen, og se om du kan finde data.
Kræver blot at der investeret i en lille ekstern USB eller firewire box
som disken kon monteres i.
Virker denne stiger optimismen, og du kan derefter vælge at tjekke om
DVD drev også virker.
Gør det, kan du overveje at gå på værksted med det hele.
undertegnede har netop haft en voldsomt positiv oplevelse med inforcare
der sagtens kan skifte dit motherboard ( forudsat alt andet virker) til
omkring 1/4 del af prisen.
De er nemlig ikke helt så dyre som humac..

Igen, er vurderingen herfra at det ( måske ) er omsonst hvis maskinen
var tændt da den fik vand ( så meget at både skærm og hele computer var
"under vand".
En kop the etc, burde ikke betyde andet end et defekt motherboard..

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-10-08 14:56

<ecozyz> wrote:

> mac er ( desværre) sådan skruet sammen at det stort set ikke kan betale
> sig at "reparere" en defekt mac.

Det er jo ikke bare Apple .. det er _alt_ elektronik efterhånden ... Og
nu er det ikke fordi reservedlen er så dyr ... det er tit værksteds
tiden der er den tungeste post ...

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-10-08 12:16

> [...]

> nogen der har nogle tips?
> Hvordan kan jeg f.eks chekke om bundkortet duer eller ej?

Start med at fjerne batteriet og strømforsyning, nu!

Sæt herefter computeren på en lunken radiator nogle dage, indtil den er
godt gennemvarm.

Først da kan du endeligt vurdere om den er helt kaput.

Flemming Rubini

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 12-10-08 11:48

> Start med at fjerne batteriet og strømforsyning, nu!
>
> Sæt herefter computeren på en lunken radiator nogle dage, indtil den er
> godt gennemvarm.
>
> Først da kan du endeligt vurdere om den er helt kaput.

Jeg ville skynde mig at åbne den. Det tager alt for lang tid at tørre den på
en radiator, og der kan ligge vand i mange hjørner. Hvis du VIL prøve
radiatortricket, så skal den på højkant. Du kan med fordel centrifugere en
masse vand ud ved at svinge den rundt i strakt arm: tag en
taske/rygsæk/bærepose (stof-) med solide hanke, put viskestykke eller
køkkenrulle nederst (til at opsuge vandet), Macbook ovenpå, og så er det
bare at svinge den rundt

http://www.ifixit.com/Guide/Mac/MacBook-Core-2-Duo/Logic-Board-Replacement/1
16/19/Page-1

Hvis du kan bruge en skruetrækker (en lillebitte en af høj kvalitet), er det
ikke spor svært, men det tager dobbelt så lang tid, som du tror.

Harddisk, RAM, diskdrev og måske skærm kan genbruges, hvis du er heldig.
(sælges som reservedele) Prøv lige at få præciseret, hvad der egentlig skete
på badeværelset.

- Mikael

Fra : Lyrik

Dato : 09-10-08 23:00

"claus" <brev@linuxwaves.com> skrev i meddelelsen
> Hej.
> Min datters teen-age macbook som hun slæber rundt på alle vegne, har
> desværre fået vand. Hun havde taget den med på badeværelset :o|
>
> Humac vil have 17000 for at lave den.
Det kan da ikke passe, du overdriver? Totalprisen for mit vedkommende blev
omkring 1100 som husstandsforsikringen(med den udvidelse der hedder
kortslutning-"FAIR") betalte.

Jens