Grund til bekymring?
Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 09-10-08 08:36

Reparerede disktilladelser med Disk Utility og fik flg.:

ACL found but not expected on "Users/Shared".

ACL found but not expected on "Users/Shared/.localized".

Warning: SUID file
"System/Library/CoreServices/Finder.app/Contents/Resources/OwnerGroupTool"
has been modified and will not be repaired.

Warning: SUID file "usr/bin/lppasswd" has been modified and will not be
repaired.

Group differs on "private/etc/cups", should be 0, group is 26.

Permissions differ on "private/var/spool/cups/cache/rss", should be
drwxr-xr-x , they are drwxrwxr-x .

Er der noget af dette, som bør bekymre?
OS 10.5.5.

- Mikael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-10-08 08:40

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Reparerede disktilladelser med Disk Utility og fik flg.:

hvorfor ?

> [...]
>
> Group differs on "private/etc/cups", should be 0, group is 26.
>
> Permissions differ on "private/var/spool/cups/cache/rss", should be

har du problemer ?

/thomas

Fra : Palle

Dato : 09-10-08 21:09

In article <1iojeuf.i4isad1etiihuN%thomas@elements.dk>,
thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> har du problemer ?

Nogle gange hjælper det at forholde sig til det der bliver spurgt om.

Hvis man ikke kan svare - fair nok - men sarkasme løser intet.

Apple selv skriver hist og her at man ofte tilråder at reparere
tilladelser efter installationer eller opdateringer af systemet. Dog
ofte uden at forklare hvorfor.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-10-08 21:13

Palle <2.0diesel@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Apple selv skriver hist og her at man ofte tilråder at reparere
> tilladelser efter installationer eller opdateringer af systemet. Dog

Det eneste Apple skriver er at man kan prøve det når man har problemer.
Der står ingen steder at man skal gøre det regelmæssigt, eller når man
opdaterer systemet .. det er myter som ikke vil dø at Repair Permissions
er en hemmelig kur mod en masse ting .. det er det ikke ...

Derfor spørger jeg hvad han har problemer med ...

/thomas

Fra : Palle

Dato : 10-10-08 18:33

In article <1iokdna.1j1ho44yajx4sN%thomas@elements.dk>,
> [...]

> opdaterer systemet .. det er myter som ikke vil dø at Repair Permissions
> er en hemmelig kur mod en masse ting .. det er det ikke ...

http://docs.info.apple.com/article.html?path=DiskUtility/10.5/en/duh17.ht
ml

"Repairing permissions may also be recommended after updating the system
or installing new software. "

> Derfor spørger jeg hvad han har problemer med ...

Jeg har dig nu mistænkt for at det var et ledende spørgsmål, som skulle
understrege at han ikke vidste hvad han foretog sig. Hvorfor det skulle
forhindre dig i at svare på hans egentlige spørgsmål ved jeg ikke.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-10-08 20:08

> [...]

> ml
>
> "Repairing permissions may also be recommended after updating the system

"may" er det vigtige ord her ..

> Jeg har dig nu mistænkt for at det var et ledende spørgsmål, som skulle
> understrege at han ikke vidste hvad han foretog sig. Hvorfor det skulle
> forhindre dig i at svare på hans egentlige spørgsmål ved jeg ikke.

Jeg vil hellere have mere information før jeg svarer ... ment som at
hvis han ellers ikke oplever problemer så er der nok ikke noget at
bekymre sig om ..

/thomas

Fra : Palle

Dato : 11-10-08 08:09

In article <1iom569.1xxh4tm1rjb7yoN%thomas@elements.dk>,
thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Jeg vil hellere have mere information før jeg svarer ... ment som at
> hvis han ellers ikke oplever problemer så er der nok ikke noget at
> bekymre sig om ..

Så er det fordi du ikke læser indenad.

Jeg synes han leverede nok information til at du kunne levere et svar.
Forudsat du havde det selvfølgelig.

Dit argument med at hvis man ikke oplever problemer så skal man ikke
tænke længere, er ikke - i min verden - validt. Apple leverer et redskab
som det står alle frit for at anvende. Man må gerne prøve hvis man vil.
At outputtet fra dette redskab så er forudsat folk der kan afkode UNIX
gåder og andet gøgl er jo så ikke brugernes skyld.

Nogle gange er man jo faktisk ikke klar over hvis man rent faktisk
oplever performance problemer (f.eks.). I forhold til hvad kan man
spørge? Selvom min bil, efter min mening, kører fremragende og
gnidningsløst, så går jeg også i ny og næ en runde om den for at se om
der er spændt et flygel fast på trækkrogen (Overdrivelse fremmer
forståelsen - jeg kunne også have sagt at jeg kører min bil til service
selvom den ikke har problemer. Hvorfor skulle jeg dog det kunne man
spørge?)

Jeg synes det er fair nok at spørge, og min simple mening er bare at du
godt kunne levere et mere sympatisk svar end retoriske og (antageligt)
bedrevidende spørgsmål.

Der findes jo ikke dumme spørgsmål... Kun dumme svar

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-10-08 08:24

> [...]

> bedrevidende spørgsmål.
>
> Der findes jo ikke dumme spørgsmål... Kun dumme svar

Fair nok :) ... "problemet" er nok at mange tror at "Repair Permissions"
kan fixe næsten alt .. og det er desværre ikke rigtigt :)

/thomas

Fra : Palle

Dato : 11-10-08 08:45

In article <1ion3eb.j4kjb81pjoxs0N%thomas@elements.dk>,
thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Fair nok :) ... "problemet" er nok at mange tror at "Repair Permissions"
> kan fixe næsten alt .. og det er desværre ikke rigtigt :)

Enig!

Et redskab som skaber mere forvirring end tryghed.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-10-08 21:17

> [...]

> Apple selv skriver hist og her at man ofte tilråder at reparere
> tilladelser efter installationer eller opdateringer af systemet. Dog

Her er lidt info om hvad Repair Permissions gør:

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-10-08 20:08

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Reparerede disktilladelser med Disk Utility og fik flg.:
>
> ACL found but not expected on "Users/Shared".
>
> ACL found but not expected on "Users/Shared/.localized".

uden betydning

> [...]
>
> Group differs on "private/etc/cups", should be 0, group is 26.
>
> Permissions differ on "private/var/spool/cups/cache/rss", should be

umiddelbart nej, det mest har noget med CUPS printer systemet at gøre og
de sidste 2 der er vigtige har den rettet.

Se også

<http://support.apple.com/kb/TS1448>

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~