Melatin og marmelade
Fra : Jakob Griffel

Dato : 08-10-08 20:58

Hej med jer

I går lavede jeg 2 1/2 glas hindbærmarmelade af en enkelt bakke jeg købte
ude ved vejen - han havde ikke flere. Men jeg havde lige ikke noget Melatin,
så den er lidt flydende. Nu har jeg så fået fat i en pose, kan jeg bare koge
marmeladen op igen og tilsætte det? Eller har marmeladen ikke godt af det?
Der er kun sukker (forhold 750g sukker/kg bær) og lidt Atamon i.

--
Hilsen Jakob

Fra : Tove Krieger

Dato : 08-10-08 21:42

In news:48ed1078$0$90262$14726298@news.sunsite.dk,
Jakob Griffel <NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> typed:
> [...]
> pose, kan jeg bare koge marmeladen op igen og tilsætte det? Eller har
> marmeladen ikke godt af det? Der er kun sukker (forhold 750g

Det er almindeligt kendt at noget af konserveringsevnen i Atamon forsvinder
hvis det koges med. Derfor skal det altid tilsættes når gryden er taget af
komfuret.

Du kan sagtens koge marmeladen op igen og tilsætte Melamin, men så er du nok
nødt til at tilsætte yderligere en smule Atamon når det er færdigt .

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 09-10-08 14:13

Tove Krieger wrote:

> Du kan sagtens koge marmeladen op igen og tilsætte Melamin,

Ligesom de gør i Kina

Ebbe

Fra : Tove Krieger

Dato : 09-10-08 14:57

In news:48ee034e$0$90264$14726298@news.sunsite.dk,
Ebbe Kristensen <ebbe@ekologic.dk> typed:

> Ligesom de gør i Kina
>
> Ebbe

Uha, det er simpelthen forfærdeligt med alle de små børn der er blevet
forgiftet.

Der var du godt nok kvik. Jeg skulle da selvfølgelig have skrevet Melatin,
tak for rettelsen.

Fra : Emil

Dato : 08-10-08 22:32

"Jakob Griffel" wrote:

> [...]
>marmeladen op igen og tilsætte det? Eller har marmeladen ikke godt af det?
>Der er kun sukker (forhold 750g sukker/kg bær) og lidt Atamon i.

Du tager 1,5 - 2 tesk Rød Melatin pr. kg. marmelade og blander det med
et par spsk sukker.
Blandingen drysses i den kogende marmelade og koger med i 2 minutter,
hvorefter marmeladen hurtigst muligt hældes i små glas, så de afkøles
hurtigt, for at bevare mest muligt af frugtsmagen (lukkes straks).

Gul Melatin er ellers velegnet til gele af pektinfattige frugter som
hindbær. Du kan også bruge Blå Melatin eller Grøn Melatin; men disse
tre egner sig ikke helt så godt til dit formål, og skal doseres
anderledes.

Der findes vejledninger på alle poserne, så kig lige hvad der skives
der.

Rød Melatin findes i en speciel udgave uden konserveringsmiddel,
ellers er de alle tilsat konserveringsmiddel, også den alm. røde.
Det er kun glassene og lågene, som skal skylles i Atamon eller Cognac.

m.v.h. Emil