Holdbarhed - hårdkogt æg
Fra : Sklad

Dato : 08-10-08 18:42

Hej gruppe,

Er der nogen der ved hvor længe hårdkogte æg holder sig i køleskabet?

Tak.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 08-10-08 18:57

"Sklad" <so@skkb.dk> skrev i meddelelsen
> Hej gruppe,
>
> Er der nogen der ved hvor længe hårdkogte æg holder sig i køleskabet?

Et par måneder ca. Når de ikke duer mere kan du lugte og smage det.

Steen.

Fra : Tove Krieger

Dato : 08-10-08 19:09

In news:48ecf45f$0$15887$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Steen Jakobsen <ingen@post.dk> typed:
> "Sklad" <so@skkb.dk> skrev i meddelelsen

> Et par måneder ca. Når de ikke duer mere kan du lugte og smage det.
>
> Steen.

Jeg ved ikke om du evt. overså at det var hårdkogte æg. De kan *højst* holde
sig i 4-5 dage i køleskab, og hvis de er pillede er holdbarheden kortere.
Friske ukogte æg derimod kan holde sig temmelig længe i køleskabet.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 08-10-08 21:06

"Tove Krieger" <minimiv@privat.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> holde sig i 4-5 dage i køleskab, og hvis de er pillede er holdbarheden
> kortere. Friske ukogte æg derimod kan holde sig temmelig længe i

Nej , jeg har ikke overset noget. Jeg har spist hårdkogte æg der var flere
uger gamle og de fejlede ikke noget.

Steen.

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-10-08 01:59

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev i en meddelelse

> Nej , jeg har ikke overset noget. Jeg har spist hårdkogte æg der var
> flere uger gamle og de fejlede ikke noget.

Flere uger? Flere uger som i otte uger?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Erling Hansen

Dato : 09-10-08 05:37

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> "Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev i en meddelelse

> Flere uger? Flere uger som i otte uger?

Jeg mener at erindre mig fra min barndom (hvor køleskabe ikke fandtes i
småkårshjem) at min bedstemor hårdkogte en grydefuld æg, som derefter,
når de var tørre og afkølede, blev dyppet i vandglas, og så kunne de
holde sig i nogle måneder.
erling

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 09-10-08 06:13

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> "Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev i en meddelelse

> Flere uger? Flere uger som i otte uger?

Sikkert ikke, det var også ment lidt som en provokation. Det jag mente var
at de kan holde sig længere end man har brug for og at man kan lugte, se,
smage når de er for gamle, ligesom med det meste andet mad.

Steen.

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-10-08 09:35

> [...]
> mente var at de kan holde sig længere end man har brug for og at man
> kan lugte, se, smage når de er for gamle, ligesom med det meste andet

Det har du ret i, men lige nøjagtig æg holder sig langt bedre i rå tilstand.
Et kogt æg bliver hurtigt kedeligt, og jeg vil tro, det begynder at lugte
fælt efter et par uger i køleskab.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 09-10-08 12:57

Jens Bruun wrote:
> [...]
> tilstand. Et kogt æg bliver hurtigt kedeligt, og jeg vil tro, det
> begynder at lugte fælt efter et par uger i køleskab.

Min erfaring siger mig at 2 uger er absolut max. Jeg har prøvet at pille et
æg, der var kogt 14 dage tidligere. Det var ikke rart...
--
Mvh. Claus
www.clask.dk

Fra : jos

Dato : 10-10-08 09:42

Jens Bruun wrote:

> Det har du ret i, men lige nøjagtig æg holder sig langt bedre i rå
> tilstand. Et kogt æg bliver hurtigt kedeligt, og jeg vil tro, det
> begynder at lugte fælt efter et par uger i køleskab.
men hvis du smider dem i en saltlage i stedet, så holder de fint de 8 uger.
- en lidt anderledes smagsoplevelse, men ganske fin.

på dansk "solæg" oprindelig "saltæg"

finn

Fra : Emil

Dato : 08-10-08 23:20

"Sklad" wrote:

>Er der nogen der ved hvor længe hårdkogte æg holder sig i køleskabet?

Jo, der meget viden; noget af det er ægge-viden.
På et tidspunkt havde jeg en ernæringsekspert til at lave min mad. Da
hun observerede 5 kogte æg i mit køleskab, blev jeg belært om, at de
højest kunne holde sig i et par dage med skallen på.
Uden skal skulle de kunne holde sig friske i 3-5 dage.

Forklaringen var, at den porøse skal indeholdt fugt, som kunne blive
grobund for evt. bakterier. Uden skal, bliver den yderste hinde tør,
derfor den længere holdbarhed.

Hun havde måske ret, for ved kogningen forsvinder den beskyttende
vokshinde fra skallens overflade. Men der er stadigt nogle hinder
omkring hviden, som - selv som kogte - beskytter ret godt mod
bakterier.

Og, da jeg opbevarer de kogte æg i en tråkurv med masser af luft
omkring, kunne jeg ikke se, at det var et reelt problem.
Derfor kogte jeg efterfølgende stadigt æg til en uges forbrug af
gangen.

At opbevare kogte æg med skallen på har en anden fordel: man kan med
blyant tegne en glad smily på de smilende æg, og sur på de hårdkogte -
og så har jeg også fået for vane at skrive datoen på, bare for nu at
være sikker på, hvornår advarselslamperne skal tændes.

Så 1, højest 2 uger har aldrig været et problem på nogen måde for mig.
Gæster og børn får kun friskkogte æg. For "det kunne jo være, at
madammen havde ret".

m.v.h. Emil