Inspiration: Kalvefilet, helstegt, med eft~
Fra : Kasper Bergholt

Dato : 08-10-08 10:54

Kære gruppe!

Kalvefileten er nok en af de møreste udskæringer -- på linje med
oksemørbrad -- man kan forestille sig. Det betaler sig derfor at være
omhyggelig med temperaturstyringen, så det fine kød ikke ender med at
blive tørt. En god metode er at kombinere bruning, intervalstegning og
pochering. Jeg havde fået fingrene i en hel kalvefilet med sener og
inderfilet. Det ukurante kød røg i suppegryden sammen med urter og en
god sjat oksefond (kogt på okseskank).

Detaljeret opskrift & billeder her:
http://www.bergholt.net/kalvefilet_sauce_bordelaise_kompot.html

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter -- illustrerede
opskrifter & vine, der matcher opskrifterne)

Fra : Emil

Dato : 09-10-08 22:40

Kasper Bergholt wrote:

> [...]
>oksemørbrad -- man kan forestille sig. Det betaler sig derfor at være
>omhyggelig med temperaturstyringen, så det fine kød ikke ender med at

Nu véd jeg ikke, hvorledes _du_ styrer temperaturen.
Det er _helt_ sikkert, at mange slet ikke er klar over, hvordan en
termostatstyret kogeplade/ovn reagerer.

Kort fortalt, starter temperaturen med at være væsenligt højere, end
den indstillede, for så efterhånden at svinge sig ind, tæt på den
ønskede temperatur.
Men allerede her, kan kødet, yderst, være langt over den ønskede
temperatur, så uoprettelige skader er sket.
Jo højere effekt (watt) varmekilden har, desto højere udsving.

>En god metode er at kombinere bruning, intervalstegning og
>pochering.

Selv om jeg er modstander af intervalstegning, må jeg medgive dig, at
det faktisk virker fremragende.
Metoden blev meget populær sidst i 1960érne og årene derefter. Men den
har været brugt i årtier før da (dengang alle ovne var gasovne).
Min avertion skyldes, at metoden er meget arbejdskrævende, og en
moderne ovn burde gøre arbejdet nemmere.

>Jeg havde fået fingrene i en hel kalvefilet med sener og
>inderfilet. Det ukurante kød røg i suppegryden sammen med urter og en
>god sjat oksefond (kogt på okseskank).

Her synes jeg, at du snyder dig selv for god smag og saftighed.
Den øverste trediedel (den nærmest hovedet på dyret, med bi-filéter og
hele svineriet, herunder Rib-eyes) brunes, gourmetsaltes svagt (0,5%
salt), varmebehandles ved max 55 grader i et døgn, og skæres i 3 cm
tykke bøffer.
Lige før servering, brunes bøfferne kort på hed pande med rigeligt
fedtstof, det ukurante kød skæres fra til suppegryden.

Det sker det, at godt nok forsvinder der en del kødsaft. Men det
opvejes rigeligt af, at bindevævet bliver gelé-agtigt, hvorfor hele
serveringen bliver oplevet som extrem saftig og mør.

Midterst trediedel behandles som en hel steg efter samme principper.
Her vil en porchering være et rigtigt valg. Din sammenligning med
oksemørbraden er god nok; men fileén har mere smag, og er, efter min
smag, det bedste valg.

Den bagerste trediedel har de største bøffer og det mindste spild, så
en udskæringen hertil bør nok kun være 2,5 cm. tykke.
Men igen: Tilbered kødet, og skær det overflødige bort til
suppegryden, umiddelbart før serveringen.

>Detaljeret opskrift & billeder her:

Nu har du igen glemt at vaske dine tallerkner med Gimp, Ajax
eller Photoshop Undskyld mig, at jeg driller.

Men efter en tur i min egen maskine, ser det lækkert ud.

Bedøm selv her:
http://www.bergholt.net/kalvefilet_sauce_bordelaise_kompot.html

m.v.h. Emil

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 12-10-08 20:47

On Thu, 09 Oct 2008 23:39:33 +0200, Emil <emilsen@nowhere.invalid>
wrote:

> [...]
>temperatur, så uoprettelige skader er sket.
>Jo højere effekt (watt) varmekilden har, desto højere udsving.

Jeg plejer at sætte ovnen på for eksempel 60 grader vel
intervalstegning. Der står den så en halv times tid, mens jeg bruner
kød og laver andet køkkenarbejde. Jeg er kommet til at stole
nogenlunde på min ovn, men bruger ofte stegetermometer (som viser
korrekt temperatur) i selve ovnen (ikke i kødet).

> [...]
>Min avertion skyldes, at metoden er meget arbejdskrævende, og en
>moderne ovn burde gøre arbejdet nemmere.

Ja, det er min foretrukkende metode. Og jo, det er mere
arbejdskrævende tidsmæssigt -- og det giver nok også et højere
energiforbrug, men jeg synes, jeg ser mindre stegesvind & kødet bliver
saftigere.

I går & forgårs lavede jeg en langtidsstegning ved 70 grader af en
okseklumpsteg, og den tabte godt nok megen saft. Fødevarestyrelsens
publikation Stegning -- Myter & Fakta er enig i den konklusion.

> [...]
>Lige før servering, brunes bøfferne kort på hed pande med rigeligt
>fedtstof, det ukurante kød skæres fra til suppegryden.

Jeg formulerede mig uheldigt. Jeg smed ikke alt andet end den miderste
del i suppegryden, blot ekstremt senet kød og afpuds. Der blev en
lille hel steg og to små gode bøffer -- ud over chateaubriand-stykket.
Det blev til en omgang kalvefilet provencale. Opskrift her:

http://www.bergholt.net/kalvefilet_provencale_med_gratineret_kartoffelmos.html

Men tak for godt bud på tilberedning!

> [...]
>Her vil en porchering være et rigtigt valg. Din sammenligning med
>oksemørbraden er god nok; men fileén har mere smag, og er, efter min

Enig -- smagsmæssigt.

>Nu har du igen glemt at vaske dine tallerkner med Gimp, Ajax
>eller Photoshop Undskyld mig, at jeg driller.

Du har ret. Billedet er uredigeret & jeg synes faktisk, at det holder,
selv om det kunne være tydligere & lysere, men jeg ved, det er en
smagssag.

>Men efter en tur i min egen maskine, ser det lækkert ud.
>
>Bedøm selv her:
>http://www.bergholt.net/kalvefilet_sauce_bordelaise_kompot.html

Har du lagt en version ud? Så er linket forkert... for det er da
originalversionen -- el. misforstår jeg?

>m.v.h. Emil

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter -- senest smagenote på
Cornas 2001 fra Tardieu-Laurent)

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 10-10-08 01:10

On 8 Okt., 11:54, Kasper Bergholt <mxn...@tiscali.dk> wrote:

> Detaljeret opskrift & billeder her:http://www.bergholt.net/kalvefilet_sauce_bordelaise_kompot.html

Det ser svinegodt ud, Kasper, du overgår dig selv. Men ok, det er også
absolut i mit livretsspektrum, det du har lavet denne gang :)

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 12-10-08 20:49

On Fri, 10 Oct 2008 00:10:25 -0700 (PDT), edelvang@gmail.com wrote:

>Det ser svinegodt ud, Kasper, du overgår dig selv. Men ok, det er også
>absolut i mit livretsspektrum, det du har lavet denne gang :)

Jeg siger tak! Det var svinegodt. Klart den bedste & mest velsmagende
ret, jeg har lavet længe. Jeg fornmmede det undervejs, så den sidste
flaske 1996 (Gambert de Loche, Hermitage) måtte knappes op.

Livretsspektrum -- ja, det er vist et nyt ord -- men godt!

Af og til kan man blive høj -- ikke alkoholhøj -- af koncentration,
saft og kraft -- og samspillet mellem mad, vin (og mennesker). Det var
en god aften.

---
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (På vej -- 30-timers okseklump med mos)