Dyrt for danskerne at stå uden for Euroen
Fra : Bo

Dato : 08-10-08 07:34

Dyrt for danskerne at stå uden for Euroen 8. oktober 2008 kl. 15:16
Danskerne betaler nu prisen for at stå uden for eurosamarbejdet i form
af højere renter end resten af Europa. Danmark er låst fast på den
høje rente for at sikre, at landet kan tiltrække valuta på de
internationale finansmarkeder.
- Ser vi på forskellen mellem den ledende rente i euroland, der nu er
3,75 procent, og i Danmark, hvor renten er 5, er der nu en forskel
1,25 procentpoint. Forskellen er den merrente, man betaler i Danmark,
hvis man har et såkaldt prioritetslån i sin bank. Det giver en årlig
merydelse på 12.500 kr. før skat pr. lånte million eller 8.250 kr.
efter skat om året. Det er den merpris, danskerne i øjeblikket betaler
for at have en mønt med dronningen på både for og bagside!, siger
seniorøkonom i BRFkredit, Mikkel Høegh.

Læs mere her: http://www.netposten.dk/?pageid=5&articleid=1024462

Fra : Jubii

Dato : 08-10-08 14:42

"Bo" <solfranz47@gmail.com> skrev i meddelelsen

Kom med egne indlæg og ikke citater uden kommenterer til debat.
Og undlad forbrugergruppen til politiske emner.
Danmarks pengepolitik debatteres i dk.politik.
Forbrugerpolitik debatteres også i dk.politik.

Fra : alexbo

Dato : 08-10-08 17:04

"Bo" skrev

>Dyrt for danskerne at stå uden for Euroen 8. oktober 2008 kl. 15:16

Det var måske så dumt at gå uden for døren i det tidsrum.
Ud over det har Danmark den stærkeste financielle situation af alle i
Europa, så det er i virkeligheden dyrt for de andre lande at stå uden for
Kronen.

I Danmark er der stor aktivitet det presser efterspørgslen på penge og
derved renten op, i resten af Europa sker der ingenting, det presser renten
ned.

Hvad det har med rejse at gøre er lige så tåget som indlægget i helhed.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kim2000

Dato : 08-10-08 17:35

"Bo" <solfranz47@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

svar:

Naturligvis skal et par ugers, eller måneders, panik gøre at vi skal glemme
de enorme gevinster Danmark har høstet de sidste 10 år. Utrolig hvor meget
de "hysteriske kællinger" (børsmæglere) kan få ud af at en masse spekulanter
taber en masse penge. Det går op og det går ned. Sådan har det alle dage
været. Da børsen krakkede i tredverne tog det mindre end 10 år før aktierne
igen var oven vande. Tag en kop kaffe, gå ud og rod i haven og i det hele
taget, tag det roligt.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 09-10-08 22:29

In news:48ece134$0$15877$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk -
Kim2000 skrev

> [...]

> Tag en kop kaffe, gå ud og rod i haven og i det hele taget, tag det

http://borsen.dk/invester/nyhed/124420/
Fakta: Sådan så børskrakket i 1929 ud.

"Tabene i Dow Jones Industrial Average i perioden 1929-1932 blev først indhentet 25 år efter
i 1952, hvor indekset igen nåede indeks 381"

http://finance.yahoo.com/echarts?s=%5EDJI#chart3:symbol=^dji;range=my;indicator=volume;charttype=line;crosshair=on;ohlcvalues=0;logscale=on;source=undefined

Jan Rasmussen

Fra : Max

Dato : 10-10-08 14:07

Hej Jan

> "Tabene i Dow Jones Industrial Average i perioden 1929-1932 blev
> først indhentet 25 år efter i 1952, hvor indekset igen nåede indeks
> 381"

Hvis dem der har regnet det ud mener der er 25 år fra 29-32 til
52, så forstår jeg godt at det tog lang tid, der var jo også lige
en verdenskrig ind imellem.

--
Mvh Max

Fra : Kim2000

Dato : 10-10-08 19:51

> Hej Jan

> Hvis dem der har regnet det ud mener der er 25 år fra 29-32 til
> 52, så forstår jeg godt at det tog lang tid, der var jo også lige
> en verdenskrig ind imellem.

Det er sådan set en helt håbløs periode at sammenligne med ved nærmere
eftertanke pga verdenskrigen.

Fra : jos

Dato : 12-10-08 11:16

Kim2000 wrote:

> Det er sådan set en helt håbløs periode at sammenligne med ved nærmere
> eftertanke pga verdenskrigen.
Godt akademisk overblik!

onkel finn

Fra : Kim2000

Dato : 12-10-08 11:18

"jos" <jos@her.dk> skrev i en meddelelse

> Godt akademisk overblik!

Floooot debut i gruppen.

Du vælger at kommenterer et 2 dage gammelt indlæg med en fornærmelse. Godt
gået bøv.

Fra : jos

Dato : 12-10-08 11:35

> Floooot debut i gruppen.
>
> Du vælger at kommenterer et 2 dage gammelt indlæg med en fornærmelse.
> Godt gået bøv.
Det var absolut ikke meningen, jeg burde have lavet en skæv smiley

det jeg fokuserede på var Kim2000(NY?) - 8 år, og nu kone børn og bil :>)

eller er mit skud helt hen i vejret?

onkel finn

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 08-10-08 18:37

Bo wrote:
> Dyrt for danskerne at stå uden for Euroen 8. oktober 2008 kl. 15:16

Hvad har det med dk.forbruger og dk.fritid.rejse at gøre?

FUT: dk.penge

Fra : Svend

Dato : 09-10-08 09:56

"Bo" <solfranz47@gmail.com> skrev i en meddelelse

Danskerne betaler nu prisen for at stå uden for eurosamarbejdet i form
af højere renter end resten af Europa.

Det er da fedt, nu får jeg højere rente af mine penge !

Det har da altid været idioti at man i DK belønner folk der låner med et
rentefradrag og straffer dem der sparer op.

OP MED RENTEN !

Mvh Svend

Ps jeg rejser også

Fra : ecdk

Dato : 09-10-08 10:22

"Svend" <sven@jeghadernuspam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det har da altid været idioti at man i DK belønner folk der låner med et
> rentefradrag og straffer dem der sparer op.

Ja, det er jeg principielt slet ikke uenig i. Men check lige dine bankkonti
en ekstra gang. Mange banker - vist de fleste - har "glemt" at sætte renten
på indlån op, når de de seneste gange har set sig "nødsaget til" at hæve
udlånsrenten. I øvrigt er de også slemme til at "glemme" at fortælle det.

mvh/Erik Christensen

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 09-10-08 13:59

"ecdk" <ecDK@post.tele.dk> wrote in message

> [...]
> sætte renten på indlån op, når de de seneste gange har set sig "nødsaget
> til" at hæve udlånsrenten. I øvrigt er de også slemme til at "glemme" at

Uden at dette skal opfattes som forbrugeragtigt, så vil jeg da lige
indskyde, at det ud fra en samfundsøkonomisk betragtning kan være både godt
og skidt at have en høj rente.

1: Godt fordi det dæmper inflationen i tider med høj inflation og / eller
medvirker til at holde kronekursen oppe over for euro i tider, hvor kronen
er presset.

2: Skift fordi det dæmper investeringslysten og forbruget i tider, hvor der
er vigende økonomisk aktivitet.

Det er muligt, at du får en højere rente i banken, men hvis du samtidig
bliver afbejdsløs som følge af effekt nr. 2, hjælper det dig jo ikke.

Fra : Jubii

Dato : 09-10-08 14:26

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Det er muligt, at du får en højere rente i banken, men hvis du
> samtidig bliver afbejdsløs som følge af effekt nr. 2, hjælper det dig

Hold op med at x-poste til forbrugergruppen.
Emnet hører til i dk.politik.

Fra : alexbo

Dato : 09-10-08 14:34

"ecdk" skrev

> Mange banker - vist de fleste - har "glemt" at sætte renten på indlån op,
> når de de seneste gange har set sig "nødsaget til" at hæve udlånsrenten. I
> øvrigt er de også slemme til at "glemme" at fortælle det.

Du kan måske lige give nogle eksempler, det må være nemt når det vist er de
fleste.

Jeg har ikke selv ind og udlån i samme bank, så jeg kan ikke kontrollere din
påstand selv.

mvh
Alex Christensen

Fra : ecdk

Dato : 09-10-08 15:59

> [...]
> de
> fleste.
>
> Jeg har ikke selv ind og udlån i samme bank, så jeg kan ikke kontrollere

Nu ikke så inkvisitorisk. Det er da helt op til dig selv, om du vil tro på
mig.

For det første er det ikke en påstand. Det er et faktum, som kan konstateres
ved at følge med i bankens renteinformationer. Jeg svarede på et indlæg, der
tilsyneladened gik ud fra, at indlåns- og udlånsrentesateser altid fulgtes
ad. Og det gør de altså ikke. Men det var bare et godt råd, og ikke et ønske
om at hænge den ene eller anden bank ud. Og du behøver da heller ikke at
følge rådet.

I øvrigt behøver man ikke at have både indlån og udlån i samme bank for at
kunne checke om banken undlader at hæve din indlånsrente, samtidig med at
den hæver udlånsrenten. Det kan - som nævnr - læses i deres information.

mvh/Erik Christensen

Fra : alexbo

Dato : 09-10-08 16:44

"ecdk" <ecDK@post.tele.dk> skrev

> [...]

udlånsrenten. I øvrigt er de også slemme til at "glemme" at fortælle det."

For mig lyder ovenstående som at hænge de fleste banker ud, og ikke bare som
et godt råd.
Jeg putter det i skuffen til de mange andre gode råd fra dk.forbruger, der
skal lyde af at komme fra nogen der ved noget.

mvh
Alex Christensen

Fra : ecdk

Dato : 09-10-08 19:47

> [...]
> Jeg putter det i skuffen til de mange andre gode råd fra dk.forbruger, der
> skal lyde af at komme fra nogen der ved noget.

Nu føler jeg mig kun ansvarlig for, hvad jeg skriver, og - af gode grunde -
ikke for hvordan du vælger at læse det.

Udtrykket "de fleste" er ment modsat. Det er min bestemte opfattelse, at det
gælder alle banker, men det ville jeg ikke bruge tid på at cehcke, så derfor
dette lille forbehold.

Hvis din definitation af "nogen der ved noget", skal måles op mod hvad du
ved i forvejen, eller om man føler det ulejligheden værd at bruge tid og
kræfter på at overbeviuse dig, vil du nok ikke møde mange "der ved noget".
Så bliv ikke for ked af det.

Men jeg vil da godt afsløre, at jeg har arbejdet i den finansielle sektor i
42 år, så lidt har der jo nok hængt ved.

mvh/Erik Christensen

Fra : alexbo

Dato : 10-10-08 07:36

"ecdk" skrev

> Men jeg vil da godt afsløre, at jeg har arbejdet i den finansielle sektor
> i 42 år, så lidt har der jo nok hængt ved.

Ja men hvad?
Du foreslår mig at læse i bankernes information for der at finde oplysninger
om det bankerne "glemmer" at informere om.

" I øvrigt er de også slemme til at "glemme" at fortælle det."
" Det kan - som nævnt - læses i deres information."

Der bliver det nok en smule svært at finde information om manglende
information.

Din påstand er ganske klar, bankerne "glemmer" rentestigninger på indlån og
"glemmer" at informere.
Det er det du skriver, men åbenbart ikke det du mener, det er efter din
mening blot sådan jeg vælger at læse det.

At du bruger din lange karriere som argument i sig selv siger jo stort set
også det hele.

Jeg har ikke arbejdet i den finansielle sektor, så jeg er ikke forvænt med
at blive troet uanset hvor meningsløst jeg udtalte mig, det er nok derfor
jeg forventer at andre kan forklare deres udtalelser.

Jeg har arbejdet i autobranchen hvor ingen tror på hvad man siger,
så jeg går ikke på røven bare fordi nogen ikke tror mig sådan bare lige uden
videre.

mvh
Alex Christensen

Fra : Svend

Dato : 10-10-08 07:05

> [...]
> de
> fleste.
>
> Jeg har ikke selv ind og udlån i samme bank, så jeg kan ikke kontrollere

Danske bank på deres netopsparing.

Den er stadig 4.5 selvom du kan få f.eks. 4.35 hos EIK bank uden
restriktioner.

Fra : alexbo

Dato : 10-10-08 07:59

"Svend" <sven@jeghadernuspam.dk> skrev

> Danske bank på deres netopsparing.
> Den er stadig 4.5 selvom du kan få f.eks. 4.35 hos EIK bank uden
> restriktioner.

Mener du Danske Bank "glemmer" at fortælle hvad EIK bank giver i rente?

Forøvrigt er renten på netopsparing 4,75 for beløb over 40.000 kr.
EIK's Alt i Et indlån er 4,10
Men jeg ved så heller ikke hvilken kontoform i EIK du sammenligner med.

Der findes mange kontoformer og mange rentesatser, det er der vel ingen der
er i tvivl om, men spørgsmålet er om bankere bevidst "glemmer" at informere
om ændringer i egne rentesatser når det er til "egen" fordel, men informerer
når det er til kundernes fordel, at de skulle informere om andres satser er
næppe at forvente.

mvh
Alex Christensen

Fra : Brian Lund

Dato : 09-10-08 20:54

> [...]
> sætte renten på indlån op, når de de seneste gange har set sig "nødsaget
> til" at hæve udlånsrenten. I øvrigt er de også slemme til at "glemme" at

Jeg kender kun én bank der gør sådan, 0,00% indtil 25.000 kr og derefter
0.125%... Ihvertfald hvis de ikke har ændret politik siden jeg skiftede
bank.

De fleste andre banker har da vist hævet renten, min banks rente er
ihvertfald steget stille og roligt fra 2,5% da jeg skiftede, til nu 3,75% på
lønkontoen.

Brian

Fra : Kim2000

Dato : 09-10-08 22:18

"Brian Lund" <brian@-FJERN-lundfoto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> De fleste andre banker har da vist hævet renten, min banks rente er
> ihvertfald steget stille og roligt fra 2,5% da jeg skiftede, til nu 3,75%

Og min siger 6% .... med småt står der så: for indestående over 125.000
kroner. Det bliver vist ikke aktuelt for mig

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 09-10-08 22:24

Kim2000 skrev:

> Og min siger 6%

For en lønkonto?

Hvilken bank?
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : jos

Dato : 12-10-08 11:19

Kim2000 wrote:

> Og min siger 6% .... med småt står der så: for indestående over
> 125.000 kroner. Det bliver vist ikke aktuelt for mig

Og når det bliver (ikke hvis!) er konditionerne meget anderledes!
- men er vi ikke lidt langt fra topic?

onkel finn

Fra : Jubii

Dato : 09-10-08 22:28

"Brian Lund" <brian@-FJERN-lundfoto.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg kender kun én bank der gør sådan, 0,00% indtil 25.000 kr og
> derefter 0.125%... Ihvertfald hvis de ikke har ændret politik siden
> jeg skiftede bank.

Men det er den årlige rente du der citerer ik'
Det er rentesatsen i danske bank for min girokonto og budgetkonto.
Rentesatser:
Indestående i interval Rente pr. år
0,00 DKK - 3.000,00 DKK 0,750 %
3.000,00 DKK - 15.000,00 DKK 1,625 %
15.000,00 DKK - og derover 2,375 %

Nu har jeg ikke lån i banken, så jeg klarer mig fint. Jeg får ca. 7 til
14 kr. i rente hver måned.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 10-10-08 22:46

Jubii:

<snip>

> [...]
> 3.000,00 DKK - 15.000,00 DKK 1,625 %
> 15.000,00 DKK - og derover 2,375 %
>
> Nu har jeg ikke lån i banken, så jeg klarer mig fint. Jeg får ca. 7 til

Det bør du ha'.

Få en kassekredit på nogenlunde din - og din kones - månedlige
lønindbetalinger. Så sæt beløbet i lange obligationer. De gi'r i
øjeblikket 6 pct pa.

Med et nogelunde jævnt afløb i gennem måneden kommer du til at betale
renter i gennemsnit ca svarende til at du - og din kone - låner halvdelen
i banken.

Jeg troede alle havde sådan een.

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : jos

Dato : 12-10-08 11:53

> [...]
>
> Med et nogelunde jævnt afløb i gennem måneden kommer du til at betale
> renter i gennemsnit ca svarende til at du - og din kone - låner

En lille orientering:

Hvis du havde købt for 10.000 kr aktier i Roskilde Bank for et år siden
ville du have 64 kr i dag.

Hvis du havde købt for 10.000 kr aktier i Bonusbanken for et år siden ville
du have 206 kr i dag.

Hvis du havde købt for 10.000 kr aktier i Nanocover for et år siden ville du
have 791 kr i dag.

Hvis du havde købt 2.667 Dansk Pilsner for 10.000 kr i Fakta for et år siden
og drukket dem, ville du kunne få 4.666 kr for de tomme flasker og kasser
idag.

....... Det er da tankevækkende (kilde: en omkringfarende sms)

finn

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 12-10-08 12:41

"jos" <jos@her.dk> skrev :

>Hvis du havde købt 2.667 Dansk Pilsner for 10.000 kr i Fakta for et år siden
>og drukket dem, ville du kunne få 4.666 kr for de tomme flasker og kasser
>idag.

Hvor?

2.667 ølflasker er 88 kasser á 30 stk. + 27 løse.

88*42.50 = 3.740,00
27*1.00 = 27.00

Ialt 3.767.00
--
Kerim

Fra : Armand

Dato : 09-10-08 22:27

Bo skrev:
> [...]
> af højere renter end resten af Europa. Danmark er låst fast på den
> høje rente for at sikre, at landet kan tiltrække valuta på de

Euroen! Hvad er dét?
Det er da mange år siden at jeg anskaffede mig den bedst dækkende
fælles-valuta: Visa - Hvad mere skal man bruge??

--
Armand.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 09-10-08 22:42

"Armand" skrev

> Euroen! Hvad er dét?
> Det er da mange år siden at jeg anskaffede mig den bedst dækkende
> fælles-valuta: Visa - Hvad mere skal man bruge??

Det er ikke så tæt der er ned igennem Tyskland
Det er snarere reglen end undtagelsen at du skal have klingende mønt ved
hånden
I Frankrig kan det drille lidt hvis man skal køre i Taxa

I Sverige skal man bruge mønt hvis man kommer ud i de små flækker i fx
Småland :(
I Finland har jeg ikke haft problemer endnu (jeg mestendels været omkring
Helsinki)

- Peter

Fra : Lars Christensen

Dato : 09-10-08 23:05

On Thu, 9 Oct 2008 23:42:11 +0200, "Peter Lykkegaard"
<plykkegaard@gmail.com> wrote:

> [...]
>Småland :(
>I Finland har jeg ikke haft problemer endnu (jeg mestendels været omkring

Til gengæld så tager de imod både Visa og Mastercard i selv den
mindste flække i Italien, hvor der tilsyneladende ikke bor et øje men
er en lille købmand.

--
Livet er for kort til at undgå persille

Fra : Brian Lund

Dato : 15-10-08 06:57

> I Sverige skal man bruge mønt hvis man kommer ud i de små flækker i fx
> Småland :(

I Sverige siger de det samme om Danmark! Vi tager rigtigt mange steder
nemlig kun dankort og ikke VISA, men det mærker vi jo ikke selv noget til da
langt de fleste automatiskt har begge dele!

Brian

Fra : Bo

Dato : 10-10-08 09:08

On 10 Okt., 00:26, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> Euroen! Hvad er dét?
> Det er da mange år siden at jeg anskaffede mig den bedst dækkende
> fælles-valuta: Visa - Hvad mere skal man bruge??

DANSKERE kan ikke pt. bruge deres VISA kort i udlandet Island og svjv
sidder flere 100-danskere fast i Island og kan hverken få benzin eller
komme nogen steder

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 10-10-08 16:14

Bo skrev:

>DANSKERE kan ikke pt. bruge deres VISA kort i udlandet Island og svjv
>sidder flere 100-danskere fast i Island og kan hverken få benzin eller
>komme nogen steder

Så må de bygge en tømmerflåde af noget affaldstræ, så kan de bruge deres
plastic til at ro med.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Henning

Dato : 10-10-08 16:20

On Fri, 10 Oct 2008 08:08:19 -0700 (PDT), Bo <solfranz47@gmail.com>
wrote:

>DANSKERE kan ikke pt. bruge deres VISA kort i udlandet Island og svjv
>sidder flere 100-danskere fast i Island og kan hverken få benzin eller
>komme nogen steder
Læs rigtigt Man kan ikke hæve kontanter på Visa-kortet, men man kan
stadig bruge det som betalingskort alle steder.

Fra : N/A

Dato : 12-10-08 15:12

Fra : Armand

Dato : 12-10-08 19:48

Bo skrev:

> DANSKERE kan ikke pt. bruge deres VISA kort i udlandet Island og svjv
> sidder flere 100-danskere fast i Island og kan hverken få benzin eller
> komme nogen steder

Det må være rettet, for jég har lige brugt det hele weekenden under en
Køln t/r tur!

--
Armand.

Fra : jos

Dato : 12-10-08 20:02

Armand wrote:

> Det må være rettet, for jég har lige brugt det hele weekenden under en
> Køln t/r tur!

Ja Europakortet har jo gennemgået store forandringer de sidste par dekader

- og så er vi jo tilbage til gruppens tema !

finn

Fra : Rikke

Dato : 11-10-08 15:06

Kan folk ikke godt være lidt mere saglige end at sammenligne
børsmæglere med hysteriske kællinger,... det er så outdated ;)

Ja, det første indlæg hører ikke hjemme her, synes jeg. ...
Kan vi ikke bare hygge os som før? :P

Fra : Ulvir

Dato : 11-10-08 22:54

"Rikke" <RikkeFrost@gmail.com> skrev i meddelelsen

Ja, det første indlæg hører ikke hjemme her, synes jeg. ...
Kan vi ikke bare hygge os som før? :P

Ja, lad os ta ude at rejse, for helvede..

Fra : Claus U

Dato : 12-10-08 12:14

Ulvir skrev:

> Ja, det første indlæg hører ikke hjemme her, synes jeg. ...
> Kan vi ikke bare hygge os som før? :P
>
> Ja, lad os ta ude at rejse, for helvede..

Men bare ikke til Island

--
Claus U --- www.cykeltyven.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 12-10-08 12:21

"Claus U" skrev

> Men bare ikke til Island

Hvorfor ikke? Der er da billigt deroppe om ikke andet

- Peter

Fra : Armand

Dato : 12-10-08 19:51

Claus U skrev:

> Men bare ikke til Island

Ellers en god måde at få masser af kroner imellem hænderne! Kursen er
lige nu 2.44 (én ISK = 2,44øre værd!)

--
Armand.

Fra : Master Fat Bastard

Dato : 12-10-08 15:12

Rikke wrote:
> [...]
> børsmæglere med hysteriske kællinger,... det er så outdated ;)
>
> Ja, det første indlæg hører ikke hjemme her, synes jeg. ...

næææææ.

Fra : N/A

Dato : 12-10-08 15:12