Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ekstern flash
Fra : Thomas Voller

Dato : 08-10-08 06:50

Hej alle sammen.

Jeg har for et stykke tid siden købt mig et Canon 450D, som jeg hygger mig
gevaldigt med.

Jeg har bemærket, at man kan købe en ekstern blitz som f.eks. en Speedlight
430EX til kameraet. Jeg er lidt forvirret over, hvad man ville opnå ved at
købe sådan en sag? Der er jo trods alt en blitz i kameraet fra starten af.

Så hvad er der at vinde ved en Speedlight, frem for kameraets indbyggede
blitz?

Mvh. Thomas.

Fra : BRSF-DK

Dato : 08-10-08 06:55

"Thomas Voller" <voller@nospam-voller.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> starten af.
>
> Så hvad er der at vinde ved en Speedlight, frem for kameraets indbyggede

Godmorgen Thomas

Jeg har samlet en del vejledninger og link til brug af flash, hvor du kan
finde mange forskellige fordele ved ekstern flash.

Du kan downloade dem her:

http://fotohobby.dk/filer/Bjarne_foto-download.htm#Flash_-_studioudstyr_og_brug_af_dette

Bjarne Fahnøe
6855 Outrup
www.fahnoe.dk - www.fotohobby.dk - www.news.fotohobby.dk

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 08-10-08 16:44

> Så hvad er der at vinde ved en Speedlight, frem for kameraets indbyggede
> blitz?

Den vigtigste fordel er at du kan dreje hovedet på flashen og anvende
"bounce flash", dvs. du kan fotografere i "blødt lys" som er reflekteret fx.
på et hvidt loft, i stedet for at fotografere i "hårdt lys" som du får når
flashen peger frem imod motivet.

Fx. kan du pege den op i et hvidt loft, eller ind i en paraply (kræver et
forlænger kabel), eller imod en hvid væg og så videre. Den eksterne flash
har så "grotesk" meget power at du endda kan pege den baglæs imod en hvid
væg bag ved fotografen og alligevel kan du lyse et mindre lokale helt op via
indirekte flash. (men ikke store lokaler).

Dette giver et meget lækkert og blødt lys i forhold hvad du er vant til fra
den indbyggede flash.

Eksempler på fantastiske billeder taget med ekstern flash (som via et kabel
eller en radio controller) er placeret et andet sted end oven på kameraet.

Her er linken:
http://www.flickr.com/groups/strobist/pool/

Bemærk at man slet ikke opfatter billederne som om de er taget med flash.
Desuden er fotograferne som bidrager til denne gruppe ofte sindsygt dygtige.

Mvh
Anja

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 08-10-08 17:02

Jeg vil lige supplere med en ting mere hvis du synes det lyder svært med
"bounce flash".

Der er en måde man kan eksperimentere med det på selv med kameraets
indbyggede flash:

Prøv at sætte dit kamera på "M" og indstil til 1/200 og F5.6 og ISO 400
eller ISO 800. Aktiver den indbyggede flash og tag nogen forskellige
billeder (indendørs om aftenen). Bemærk at alle billederne er korrekt
eksponeret selv om kameraet står på "M" og værdierne for blænde og lukketid
er helt vanvittige i forhold til belysningen i rummet. Men lyset er "hårdt"
og personerne har røde øjne og huden ser ikke blød ud.

Prøv nu at reflektere lyset fra flashen op i loftet ved hjælp af et lille
hånd-spejl eller evt. et hvidt stykke blank karton. Dette virker kun hvis
loftet er hvidt eller gråt. Du skulle nu stadig kunne konstatere at
billederne er korrekt belyste og "silke bløde". Hvis billederne bliver for
mørke så gå til F4.0 og ISO 1600. Du kan også bruge en hvid eller grå væg
hvis du ikke har et hvidt loft ved hånden.

TTL lysmåleren i kameraet er nærmest magisk og billederne bliver altid
eksponeret korrekt uanset hvilken retning flash lyset sendes hen.

Mvh.
Anja