Test af lambdasonde og katalysator
Fra : Boye Wildt

Dato : 08-10-08 10:16

Jeg har en RAV4 2,0 VVT som har kørt 128.000 km.
Når den "gule motorblok" begynder at lyse kan det være advarsel om at en af
de fire lambdasonder er deffekt eller at katalysatoren skal udskiftes. Når
den gule lampe har lyst, kører jeg til et autoriseret Toyota værksted, hvor
man sættet testeren til og udlæser hvad fejlen er.
samtidig nulstilles den gule lampe og jeg kører frygtløs videre indtil den
igen begynder at lyse.
Der kan nogle gange gå op til 7-10.000 km. før lampen igen begynder at lyse.
For nogle måneder siden var den gal igen. Testeren viste at den forreste
sonde var defekt. Den blev udskiftet. For et par dage siden, lyste den gule
lampe igen.
Testeren viste at katalysatoren skulle skiftes. Værkstedet gav en
overlagsspris på ca. 7000 kr. Da værkstedet kun anvendte testeren, og ikke
satte en CO 2 målesensor ind i udstødningsrøret, blev jeg i tvivl om den
udledte udstødningsgas har en for høj CO2 % end tilladeligt.
FDM testafdeling blev sat ind i sagen og foretog en CO2 måling som viste at
CO2% var langt under grænseværdien. Avensis 2,0 har samme motor. Skal man
bare få skiftet katalysator eller lambdasonde kun fordi testeren siger det,
når udstødningsgassen ligger langt under grænseværdien ?? Hvem har en seriøs
mening om denne problematik??

Med venlig hilsen
Boye M. Wildt
Odense S

Fra : NHF

Dato : 08-10-08 10:30

Hvad sagde FDM? De burde da være eksperter i denne problemstilling.

NHF, Århus

Fra : martin bjerre

Dato : 08-10-08 15:37

"Boye Wildt" <Bowitek@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det,
> når udstødningsgassen ligger langt under grænseværdien ?? Hvem har en

Mange Toyotaværksteder har skiftet lambdasonder og katalysatorer uden grund.
Problemet ligger ofte (ikke altid) i en knækket bolt til
udstødningsmanifolden, dermed kommer der en lille smule luft ind i
udstødningen, og sonden registrerer dette som mager blanding, og computeren
"skruer" derfor op for blandingen uden grund. Kontroller alle boltene til
manifolden inden du går videre.

Martin

Fra : Ego

Dato : 08-10-08 19:53

martin bjerre skrev:

> [...]
> Problemet ligger ofte (ikke altid) i en knækket bolt til
> udstødningsmanifolden, dermed kommer der en lille smule luft ind i
Og her gik jeg og troede, at der var overtryk ved udstødningsmanifolden, der skulle efter sigende
også kunne trække en turbine

Ego

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-08 16:47

On Wed, 08 Oct 2008 20:53:16 +0200, Ego wrote:

> Og her gik jeg og troede, at der var overtryk ved udstødningsmanifolden

Jup, ca. halvdelen af tiden. Trykket i en udstødningsmanifold er meget
pulserende, også så langt som undertryk.

Mangen en katalysator er "aflivet" af en revnet udstødningsmanifold :-/

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
25-8-08