Database eller forms
Fra : Birgit Holme

Dato : 08-10-08 20:19

Jeg er total nybegynder med at designe databaser, kan "læse" og
forstå kode, men dette er første forsøg på at lave en database!!

Jeg har dette simple excel ark
http://happyharvestcoop.com/Dairy_and_Non_Produce.xls

som jeg vil have lavet om til enten en database eller måske bare
en form.

Meningen med arket er at de 24 brugere af dette site, skal have
mulighed for at bestille diverse varer.

Varer, pris, brugere er kendte
Antal af varer er variabel og dermed total pris variabel

Dernæst skal formen/databasen lave en "summation" således den
enkelte kunde/bruger ved at ved at bestille xx af denne vare
bliver prisen dette eller hint.

Den burde måske sættes op til at virke med PayPal, men det bliver
ikke lige nu, da alle brugere er kendte etc.

Jeg bruger DW CS3 og hurtigt kigget på det kan jeg lave databaser
med det, MEN hvis der nu allerede var en tilgængelig skabelon
eller link som en af jer kendte til, var der jo ingen grund til
at opfinde hjulet igen.

Min server er php og MySQL baseret, så løsninger skal være php
baseret.

Også postet i webdesign forum.

På forhånd mange tak for hjælp og ideer/Birgit

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Dan Storm

Dato : 09-10-08 09:38

Birgit Holme skrev:
> [...]
>
> Dernæst skal formen/databasen lave en "summation" således den
> enkelte kunde/bruger ved at ved at bestille xx af denne vare

Du bliver nød til at sætte en slags webshop op.

Jeg har ingen erfaring med nogle færdige scripts, men jeg har dog kun
_hørt_ negativt om OScommerce, hvis jeg da endelig skal smide et
tilfældigt navn ud i luften.

> Den burde måske sættes op til at virke med PayPal, men det bliver
> ikke lige nu, da alle brugere er kendte etc.

Der er ingen grund til ikke at tage højde for det med det samme. Du kan
godt forberede scriptet til at blive udvidet senere. I får vel også
ukendte kunder på et tidspunkt?

> [...]
> med det, MEN hvis der nu allerede var en tilgængelig skabelon
> eller link som en af jer kendte til, var der jo ingen grund til

Kan desværre ikke hjælpe dig der; kender ikke dreamweaver andet end af
navn...

> Også postet i webdesign forum.

Findes der ikke FUT på html.dk?

Tro ikke brugerne vil gøre noget for at undgå dit killfilter
- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 09-10-08 13:39

"Dan Storm" <shadyz@_REMOVETHIS_err0r.dk> skrev

> Findes der ikke FUT på html.dk?

Det tror jeg ikke.

Fra : Dan Storm

Dato : 09-10-08 13:42

Philip Nunnegaard skrev:

> Det tror jeg ikke.

Ellers en idé til en kommende feature... Mindes bare jeg har læst noget
om at html.dk ikke rigtig bliver vedligeholdt mere? Eller er det ren
indbildning?

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 09-10-08 14:45

"Dan Storm" <shadyz@_REMOVETHIS_err0r.dk> skrev

> Mindes bare jeg har læst noget om at html.dk ikke rigtig bliver
> vedligeholdt mere? Eller er det ren indbildning?

I så fald er vi to om den indbildning.
Det ser ud til at den har stået ret stille siden omkring 2005 med
asp.NET-tutorialen som noget af det sidste.

Fra : Dan Storm

Dato : 09-10-08 14:57

Philip Nunnegaard skrev:
> I så fald er vi to om den indbildning.
> Det ser ud til at den har stået ret stille siden omkring 2005 med
> asp.NET-tutorialen som noget af det sidste.

Hmm... De burde give driften videre i så fald... Der sidder sikkert
masser af mennesker i nyhedsgrupperne som godt kunne tænke sig at få det
drevet videre...

Fra : Birgit Holme

Dato : 09-10-08 15:08

Dan Storm wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> Ellers en idé til en kommende feature... Mindes bare jeg har læst noget
> [...]

Tak for input Dan og Phillip.

Jeg var lige et hurtigt smut omkring PayPal i går, og ja, det skal
integreres med det samme. PayPal har også nogle scripts og knapper som kan
indsættes direkte i min lille webshop.

Jeg sætter mig ned og laver et punkt for punkt dynamic website / webshop
som det er anbefalet i bogen "the missing manual DW CS3" den er skrevet af
en bruger af DW og ikke DW selv, så mon ikke det går.

Hvad er FUT?

Jeg tror ikke html bliver holdt opdateret, der er ikke noget php at finde
noget steds, pånær i diverse fora.

Flere spørgsmål senere når jeg har fået lavet skallen til min lille
webshop. Og nej det er ikke meningen at vi skal være flere end de 24 vi er
nu, men tjaa det er jo aldrig til at vide

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 09-10-08 17:41

"Birgit Holme" <mail@birgitholme.dk> skrev

> Hvad er FUT?

Det står for "Follow Up To".
Det angiver at alle svar på et givent indlæg i én nyhedsgruppe havner i en
anden gruppe.

Så er der XFUT, hvor man poster ét indlæg, men således at det havner i flere
nyhedsgrupper.

I begge tilfælde er det dog en god idé at angive at man har gjort det,
hvilket du også gjorde i dit startindlæg, selv om du ikke brugte FUT/XFUT.

Der er så nogle skrevne- eller uskrevne regler for hvornår man gør hvad. De
regler er der andre her i gruppen der kender bedre, end jeg gør.

> Jeg tror ikke html bliver holdt opdateret, der er ikke noget php at finde
> noget steds, pånær i diverse fora.

Indenfor serverside-kode beskæftiger html.dk sig kun med ASP og ASP.NET.

Selve deres tutorials omkring HTML og CSS finder jeg dog stadig gangbare.
Det er mere det stof de har under "Artikler", "Scripts" og "FAQ" som i nogle
tilfælde er forældede. Specielt deres javascripts. Dog kan man oftest se det
på datoen på artiklerne, så et stykke hen ad vejen kan de om ikke andet
tjene som en historisk dokumentation på hvordan man tænkte i 2001.

Eksempel:
http://www.html.dk/scripts/javascript/00013/

I dag anvendes der for det meste muligheder som virker mindre irriterende
end alert-bokse.
Når jeg møder alertboks her i 2008, får jeg associationer i retning af
virus, spyware eller i bedste fald en amatør der bruger "højreklik forbudt".

Til folk der skal lære HTML og CSS helt fra bunden, vil jeg stadig anbefale
siden men så tilføje at hvis de vil lære mere, kan de enten kigge på
http://hjemmesideskolen.dk, http://html-faq.dk og http://webdesign101.dk
(for at holde mig til danske sider). Og så selvfølgelig
http://www.w3schools.com .

Fra : Birgit Holme

Dato : 09-10-08 19:12

Philip Nunnegaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> [...]
> http://hjemmesideskolen.dk, http://html-faq.dk og http://webdesign101.dk
> (for at holde mig til danske sider). Og så selvfølgelig

Helt enig!

Da jeg for et par måneder siden skulle lavealle mine sider om fra det
forældede "tabel-design" til css, gik jeg på http://www.w3schools.com læste
deres css tutorial. Meget nemt og forståeligt + og med denne gruppes hjælp gik
det som smurt!

Fra : Martin

Dato : 10-10-08 06:52

Birgit Holme wrote:
> [...]
> at opfinde hjulet igen.
>
> Min server er php og MySQL baseret, så løsninger skal være php

Arrays er dejlige, og kunne måske være den nemme løsning, istedet for at
implementerer et helt shop system.

$varer = array(
array('name' => 'Produkt 1',
'description' => 'Tekst til produkt 1',
'price' => 25.50
),
array('name' => 'Produkt 2',
'description' => 'Tekst til produkt 2',
'price' => 125.00
)
);

foreach($varer AS $vare) {
echo $vare['navn']
// Noget HTML formular som der kan vælges antal varer i
}

Fra : Dan Storm

Dato : 10-10-08 07:36

Martin skrev:
> [...]
>
> foreach($varer AS $vare) {
> echo $vare['navn']
> // Noget HTML formular som der kan vælges antal varer i

Hvad så når der skal nye kunder til? Eller andre varer? Hvad med
ordrebehandlingen? Skal websitet være afhængig af at udvikleren har tid
til at foretage de ændringer?

Fra : Martin

Dato : 10-10-08 15:11

Dan Storm wrote:

> Hvad så når der skal nye kunder til? Eller andre varer? Hvad med
> ordrebehandlingen? Skal websitet være afhængig af at udvikleren har tid
> til at foretage de ændringer?

Andre varer.. smid ind i arrayet :)
Som sagt ordrebehanding, hvis det er et internt site (som jeg lige læser
det skal være) så behøver der jo ikke være nogle special ordrebehandling
på, ikke andet end lidt mail.

Andre kunder, tjaaa et nyt array med kunderne med login/kode.

Men ja, hvis man i fremtiden tænker at man skal tilbyde det
"professionelt" så skal man helt klart allerede nu tænke i egentlig
webshop, da det helt sikkert er hulens svært at importerer tidligere
ordre, kunder og produkter ind i webshoppen.

Fra : Dan Storm

Dato : 10-10-08 19:24

Martin skrev:
> [...]
> webshop, da det helt sikkert er hulens svært at importerer tidligere
> ordre, kunder og produkter ind i webshoppen.

Jeg kan slet ikke følge din logik. Om du skal lave arrays på den ene
eller på den anden måde, kan for så vidt være ligegyldigt. Det eneste
step du reelt skipper er måden ordren behandles på. Du er stadig
afhængig af udvikleren til opgaver som omfatter alle former for
opdatering...

Desuden kan jeg ikke se fordelen i at ordren sendes udelukkende med mail
- hvad hvis serveren ikke får den sendt/modtaget? Det er da helt klart
mere sikkert for køberen at vedkommende for at vide at ordren er gemt,
samt at sælger altid vil vide at oprettede ordrer altid kan findes i
backenden.

Proffesionelt brug eller ej; serveren bør stå for ordrebehandlingen -
hvadenten det er i fysiske filer eller i database.