Madpriser i Sverige
Fra : Nina

Dato : 07-10-08 16:14

Hej NG.

Da efterårsferien står på hyttetur til Sverige overvejede jeg, hvordan
madpriserne så ud derovre ? Man skulle jo gerne bruge fridagene på at
lave lækker mad, men vil det være en fordel at købe noget hjemmefra eller ?

Vin bliver selvfølgelig indkøbt i Danmark.

- Nina

Fra : ShutEye

Dato : 07-10-08 16:27

> Da efterårsferien står på hyttetur til Sverige overvejede jeg, hvordan
> madpriserne så ud derovre ? Man skulle jo gerne bruge fridagene på at lave
> lækker mad, men vil det være en fordel at købe noget hjemmefra eller ?

Tja. Hvis du skal længere nordpå i Sverige stiger priserne for grønt en del.
Men ikke noget vildt.
Mine erfaringer siger mig at hvis jeg køber alt derovre, så koster det stort
set det samme som herhjemme.
Nogle tin er dyrere andre billigere.

> Vin bliver selvfølgelig indkøbt i Danmark.

Nu er Systembolaget ikke så slemt dyrt længere.
Selv sprut er til at betale sig fra og ifølge en fætter jeg har, der ejer
sommerhus i Sverige, er mikrobryg endda billigere der.

En helt anden ting er at jeg bedst kan li' at købe alle de ting
(drikke/fødevarer) jeg bruger, i det land jeg rejser i.
Det hører sig bare til synes jeg :)

> - Nina

mvh

Ole

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 07-10-08 16:46

ShutEye wrote:

> Nu er Systembolaget ikke så slemt dyrt længere.
> Selv sprut er til at betale sig fra og ifølge en fætter jeg har, der ejer
> sommerhus i Sverige, er mikrobryg endda billigere der.

Det er nemlig rigtigt. Mit favoriteksempel er en en Weihenstephan
Weissbier. Den kan jeg finde til 17-18 kroner her i landet. Det koster
den osse i Sverige - men i svenske kroner

Så det med at 'Systemet' er dyrt og dårligt er en gammel udtrådt skrøne

Ebbe - der osse har fritidshus i Sverige

Fra : ShutEye

Dato : 07-10-08 19:27

> Det er nemlig rigtigt. Mit favoriteksempel er en en Weihenstephan
> Weissbier. Den kan jeg finde til 17-18 kroner her i landet. Det koster den
> osse i Sverige - men i svenske kroner

Mærket noteret :P

> Så det med at 'Systemet' er dyrt og dårligt er en gammel udtrådt skrøne

Yep!

> Ebbe - der osse har fritidshus i Sverige

Skiderik :þ

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 08-10-08 08:57

ShutEye wrote:

> Skiderik :þ

Misundelse er en grim ting

Ebbe

Fra : ShutEye

Dato : 08-10-08 09:11

> Misundelse er en grim ting

Meget :)

Hvorhenne (altså sådan ca, ikke adressen hehe) ligger dit hus?

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 08-10-08 09:29

ShutEye wrote:

> Hvorhenne (altså sådan ca, ikke adressen hehe) ligger dit hus?

5 mil (= 50 km ) ret øst for Halmstad. Lige syd for Bolmen (en
større sø).

Ebbe

Fra : ShutEye

Dato : 08-10-08 09:55

> 5 mil (= 50 km ) ret øst for Halmstad. Lige syd for Bolmen (en større
> sø).

Ser nemt ud - E4 lige til døren :)

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 07-10-08 20:44

On Tue, 07 Oct 2008 17:45:59 +0200, Ebbe Kristensen <ebbe@ekologic.dk>
wrote:

>Det er nemlig rigtigt. Mit favoriteksempel er en en Weihenstephan
>Weissbier.

-- og det er vel en af de bedste bayerske hvedeøl, man kan få. Hvad
har Systembolaget ellers på programmet, hvad angår hevedeøl?

Schneiderweisse?

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter-- på vej: Kalvefilet,
efterårskompot, sauce bordelaise)

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 08-10-08 09:01

Kasper Bergholt wrote:

> -- og det er vel en af de bedste bayerske hvedeøl, man kan få. Hvad
> har Systembolaget ellers på programmet, hvad angår hevedeøl?
>
> Schneiderweisse?

Sikkert.

Der er jo det ved 'Systemet' at de har monopol på salg af drikkevarer
med en alkoholprocent på mere end 3,5. Det betyder så at de er
forpligtet til at kunne *skaffe* stort set hvadsomhelst på bestilling.
Men det er langtfra alt, der er hyldevare, specielt når man er udenfor
de helt store byer.

Ebbe

Fra : Lars

Dato : 07-10-08 21:47

wrote:

>Det er nemlig rigtigt. Mit favoriteksempel er en en Weihenstephan
>Weissbier. Den kan jeg finde til 17-18 kroner her i landet. Det koster
>den osse i Sverige - men i svenske kroner

Ja øl er tit samme pris eller billigere, mest når det ikke er dansk øl
altså. Vin er til gengæld generelt noget dyrere end i Danmark,
specielt hvis du køber ting på tilbud i Danmark er der en del at
spare. Udbudet på systembolaget er tilgengæld uovertruffent.

>Så det med at 'Systemet' er dyrt og dårligt er en gammel udtrådt skrøne

Mja... Det ER dyrere end i Danmark når det drejer sig om vin. Også
spiritus der normalt ville koste under 200 dkk flasken i Danmark tror
jeg bestemt ikke man med fordel køber i Sverige.

Og så er det bare bøvlet at skulle i endnu en butik for at handle
indtil aftensmaden

>Ebbe - der osse har fritidshus i Sverige

** Lars - der bor i Sverige.

Fra : Ralph

Dato : 07-10-08 16:29

http://www.netto.se/internet/nettos/menu/main.nsf

http://coop.ecbook.se/coop/nara/?store=036961

http://www.spar.se/showdoc.asp?docid=482

> Vin bliver selvfølgelig indkøbt i Danmark.

Også øl, ser det ud til

--
Ralph

Fra : Max

Dato : 07-10-08 17:25

Hej Nina

> lave lækker mad, men vil det være en fordel at købe noget hjemmefra

Var 14 dage i sverige i sommerferien og fandt faktisk intet der skulle
være med hjemmefra, tværtimod. Måske noget ordentlig rubrød
hvis man er glad for den slags, det findes nemlig ikke deroppe.

Men jeg laver heller ikke mad når jeg er på ferie :)

--
Mvh Max

Fra : Nina

Dato : 07-10-08 18:40

Tak for de gode råd!

Komisk at Netto findes i Sverige, selvom det nu nok er sjovere at handle
et nyt sted

Fra : Max

Dato : 07-10-08 19:12

Hej Nina

> Komisk at Netto findes i Sverige, selvom det nu nok er sjovere at
> handle et nyt sted

Netto er stedet hvis du er til vej-selv slik, koster under 5 Skr/100g :)

--
Mvh Max

Fra : Jakob Griffel

Dato : 08-10-08 08:16

> Komisk at Netto findes i Sverige, selvom det nu nok er sjovere at handle
> et nyt sted

Ja, det er nemlig sjovere at handle et nyt sted, men faktisk er rigtig mange
ting på hylderne efterhånden de samme rundtomkring. Jeg synes det er sjovest
at finde en af de der små butikker ude på landet (som heldigves stadig
findes). For i ICA, Netto eller Coop har de jo de samme ting på hylderne som
herhjemme. Kedeligt... Det er lige fra Finax-mel, SantaMaria-krydderier,
Arla-produkter (selvfølgelig), tandpasta og shampoo osv., som er nøjagtig
det samme som herhjemme.
Men det kedeligste er næsten, at man nu kan få Pågen Limpa (det der bløde
søde brød) herhjemme nu! Det er for mig bare en Sverige-ting. Jeg elsker
det, men jeg nægter at købe det herhjemme. Det vil jeg glæde mig til hver
gang jeg skal derop

--
Hilsen Jakob

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 08-10-08 09:19

Jakob Griffel skrev bl.a.:

> [...]
> for mig bare en Sverige-ting. Jeg elsker det, men jeg
> nægter at købe det herhjemme. Det vil jeg glæde mig

Ja, det samme gælder Kalles Kaviar i tube. Den har både
Irma og Brugsen nu. Men nogle få ting glæder jeg mig til,
hver gang jeg tager over Sundet. Det er Fjällbrynt
(smørbar myseost), og Polarkaka fra Älvsbyn oppe i nord.
Og så sælger de nogle lækre, røgede makrelfileter i
Helsingborg - ikke bare pebermakrel, men citronmakrel
og vistnok en variant mere.

--
Herluf :·)

Fra : ShutEye

Dato : 08-10-08 09:25

> Ja, det samme gælder Kalles Kaviar i tube. Den har både
<klip>

Kaviar. Den undrede vi os en del over da vi så den i Sverige første gang,
den der tube.
Indtil vi fandt ud af at det var torskerogn på tube.
Så undrede vi os stadigvæk :)

Fra : Max

Dato : 08-10-08 13:18

Hej Jakob

> Men det kedeligste er næsten, at man nu kan få Pågen Limpa (det der
> bløde søde brød) herhjemme nu! Det er for mig bare en Sverige-ting.

Lige nøjagtig det med det søde brød er træls i sverige, det smager
bare forkert med pølse på :)

Noget jeg savner at kunne gå ud og købe i danmark er en
god Falukorv.

--
Mvh Max

Fra : Lars

Dato : 07-10-08 21:44

Hep,

On Tue, 07 Oct 2008 17:13:56 +0200, Nina <balfkja@fks.dk> wrote:

>Da efterårsferien står på hyttetur til Sverige overvejede jeg, hvordan
>madpriserne så ud derovre ? Man skulle jo gerne bruge fridagene på at
>lave lækker mad, men vil det være en fordel at købe noget hjemmefra eller ?

Ja som andre skriver rugbrød er svært at købe og/eller dyrt lidt efter
hvor du skal hen heroppe. Kødudskæringer er også lidt anderledes, men
ikke nødvendigvis dyrere - kommer lidt an på hvilket kød og fra
hvilket dyr.

Men alt andet lige er det ikke dyrere at købe ind i Sverige - nærmere
generelt lidt billigere.

>Vin bliver selvfølgelig indkøbt i Danmark.

Ja tag vin, øl og sprit med hjemmefra. Specielt det billigere vin mv
er altså meget billigere i Danmark. Er du til specialøl kan det
faktisk som regel godt betale sig at købe dem på systembolaget.

** lars

Fra : Erling Hansen

Dato : 08-10-08 10:56

Nina <balfkja@fks.dk> wrote:

> [...]
> lave lækker mad, men vil det være en fordel at købe noget hjemmefra eller ?
>
> Vin bliver selvfølgelig indkøbt i Danmark.

Åh, mine tænder løber i vand ved at læse de andre indlæg, men........
hvordan får jeg fat i Falukorv? Jeg plager alle mine venner om at tage
noget med hjem, hvis de skal til Sverige, men jeg ville foretrække at
kunne net-købe, enten i Sverige eller Danmark. Er der nogen som kender
en adresse hvor det kan lade sig gøre?
mvh
erling

Fra : Max

Dato : 08-10-08 16:05

Hej Erling

> hvordan får jeg fat i Falukorv? Jeg plager alle mine venner om at

Jeg har det på samme måde. Jeg har jagtet den i Danmark i mange
år, ligeledes søgte min far, han havde arbejdet et par år i Sverige
og havde faktisk en broder der bosatte sig i Falun, så han kunne
også lide Falukorven.

--
Mvh Max

Fra : Erling Hansen

Dato : 08-10-08 19:50

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> [...]
> år, ligeledes søgte min far, han havde arbejdet et par år i Sverige
> og havde faktisk en broder der bosatte sig i Falun, så han kunne

Vi må finde en tredje person med samme lyster, så kan vi starte en
forening til Falukorvens import til Danmark.
mvh
Erling

Fra : Max

Dato : 08-10-08 20:39

Hej Erling

> Vi må finde en tredje person med samme lyster, så kan vi starte en
> forening til Falukorvens import til Danmark.

Gad vide om man kan det, man kan ikke købe den i USA da den
ikke må importeres der, så gad vide om der er danske regler
der forhindre import ?

Men det kan være Ebbe vil være med til en lille forretning ?

--
Mvh Max