Små bore-/skruemaskiner
Fra : Z

Dato : 07-10-08 11:05

Hej gruppe,

ønsker man at købe en lille en af slagsen - til de mest basale opgaver -
hvilke ting skal man så se på for at finde de kraftigste?

Jeg har sådan en Blackbull på 4,8v med 150 rpm.
http://shop.xl-byg.dk/produkter/elvaerktoej_maskiner/el-vaerktoej/black_bull_skruemaskine_48_v_21_dele.htm

F.eks. Makita har en 4,8v med 220 RPM:
http://www.el-forretningen.dk/shop/mini-skruemaskine-makita-3144p.html

Bosch har desuden deres IXO:
http://www.bosch-do-it.dk/boptocs2-dk/Category.jsp;jsessionid=05F22AEA61DAAE42DE10A7EAAE4753F6?country=DK&lang=da&division=hw&ccat_id=95232
(er ikke sikker på at linket virker)
på 3,6v med 180 RPM og så deres lidt dyrere PSR 200 LI på 7,2v med 210 RPM.

Jeg er klar over sidstnævnte nok er den kraftigste - men hvilke
specifikationer er derudover de vigtigste? Skulle lige lave en masse
huller i mine dørkarme - min Blackbull fik startet hullet og sat skruen
i, men derudover måtte jeg have gang i den manuelle skruetrækker

Fra : Jens Petersen

Dato : 07-10-08 13:02

On Tue, 07 Oct 2008 12:05:29 +0200, Z <svarigruppen@hotmail.invalid>
wrote:

> [...]
>huller i mine dørkarme - min Blackbull fik startet hullet og sat skruen
>i, men derudover måtte jeg have gang i den manuelle skruetrækker

De nævnte maskiner egner sig ikke til at bore huller og kun til små
skruer.

Jeg købte for nylig en Bosch PSR 14,4 LI-2
http://www.bosch-do-it.dk/boptocs2-dk/Product.jsp;jsessionid=20562A987E4DDE1072669D95F48C59B7?country=DK&lang=da&division=hw&ccat_id=95236&object_id=11645
for 999,- incl. 2 batterier i Bauhaus.
Den er i en størrelse der gør den anvendelig til hobby oh lettere
erhverv.
--
OV1A Jens

Experience: Enables you to recognize a mistake when you make it again.

Fra : Max

Dato : 07-10-08 17:18

Hej Z

> ønsker man at købe en lille en af slagsen - til de mest basale
> opgaver - hvilke ting skal man så se på for at finde de kraftigste?

Jeg har sådan en her, den er jeg glad for, den klare de almindelige
opgaver uden problemer.

http://www.special-butikken.dk/site-box.cfm?SIID=1&COID=5572

--
Mvh Max

Fra : Tonni Madsen

Dato : 07-10-08 19:26

Hejsa.

Jeg har selv en PSR 200 LI på 7,2v (fik et gavekort af firmaet i julegave)
og den er LANGT kraftigere end de billige modeller, men problemet er at den
skruer temmelig langsomt.
Jeg har så siden købt en PSR 300 LI , egentlig kun fordi XL byg havde dem på
tilbud til 299 var det vist...
Det er en kanon maskine til pengene! Men hvis jeg skulle betale normal pris
ville jeg ikke ha gjort det...
Jeg har siden haft en Bosch UNEO i hænderne, og den er sgu cool!
Den koster godnok 999,- men så er også borehammer i, vel og mærke
pneumatisk, og ikke slag som i andre skrue maskiner...
jeg har muntret mig med at bore i en brosten, og det gik glimrende...
Så til "herr og fru jensen" opgaver er den sgu genial!
Negativt kan siges at den som de små skruemaskiner har indbygget batteri, så
går den død skal den lades, der kan ikke bare skiftes batteri, men igen hvor
tit sker det ved mindre opgaver...
Den har ligeledes bitholder direkte, og ikke alm borepatron, og skal derfor
bruge special bor, men der er 4 med så mon ikke de mest almindelige er
dækket...
Som sagt, en decideret skrue maskine er det ikke, emn en fin allround
maskine vel jeg mene...
Syntes den er et kik vær...
http://www.bosch-do-it.com/productspecials/diy/uneo/dk/da/index.htm

Mvh Tonni Madsen

Fra : Anders Majland

Dato : 08-10-08 08:07

> [...]
> RPM.
>
> Jeg er klar over sidstnævnte nok er den kraftigste - men hvilke
> specifikationer er derudover de vigtigste?

Der burde opgives hvor stort et moment de kan levere - det er afgørende for
om de kan skrue skruen i eller ej ...

Men jeg er ret imponeret af den lille ixo - til at skrue mindre skrue i ikke
for hårdt træ er den rigtig god. Ligeledes til at samle køkkenskabe og lign.

Til det lidt grovere har jeg en 12V AEG fra ~2002. * Den har fået et nyt
batteri men knokler fint derudaf. Ikke som en 18V dewalt, men til mit
hobbybrug går det fint.

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 08-10-08 21:03

Kig evt. på denne test fra "Gør det selv":

http://www.goerdetselv.dk/Shared/bildbank/dk-pdf/GDS_DK_13_2008_TEST_SE.pdf

Ikke overraskende er det den dyreste fra Hitachi der vinder. Men med en pris
på 1.500,- er det nok ikke lige det, de fleste af os køber.

Men det er sgu svært at gennemskue en maskine ud fra fabrikkens specs.
F.eks. er jeg ret overbevist om, at en Dewalt 12V er langt bedre og stækere
end en 18V fra BilTema til uder den halve pris.

Men, hånden på hjertet, hvor ofte sker det, at en alm. Dewalt bore /
skruemaskine ikke kan komme til? Mange gange overbeviser vi os selv om, at
vi ikke kan undvære en eller ny maskine... jeg kender det fra mig selv: Der
er netop åbnet en maga Bauhaus her i byen (et af landets største
byggemarkeder... hvorfor man vælger at bygge det i Hjørring, har jeg ingen
anelse om Nå, men jeg skulle naturligvis derud, og fandt ud af, at jeg
under ingen omstændigheder, kunne undvære en Dremel med 55 stks. tilbehør.
Der er nu gået en uge, og jeg har ikke kunnet finde på noget som helst at
bruge den til Idéer modtages gerne

Mvh

Jasper

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 08-10-08 21:48

> [...]
> tilbehør. Der er nu gået en uge, og jeg har ikke kunnet finde på noget som
> helst at bruge den til Idéer modtages gerne

Langt de fleste mennesker behøver slet ikke en skruemaskine, hvad skal man
med den? Den er alligevel gået død for strøm siden man bruge den sidst for 6
måneder siden, og laderen har man glemt hvor er. "Det rigtige værktøj er det
halve arbejde". Jep, men det er som med køkkenmaskiner - det tager 4 gange
så lang tid.

Jeg ville heller ikke vide hvad man skulle bruge en Dremel til.

Mvh Maria

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 08-10-08 22:32

Hej!

Jasper Norman Ahrensbach wrote:
> [...]
>
> Ikke overraskende er det den dyreste fra Hitachi der vinder. Men med en pris
> på 1.500,- er det nok ikke lige det, de fleste af os køber.

Man kunne da evt. overveje denne:

http://www.dvsalg.dk/is/dansk/vare.asp?id=DS12DVF3%2FLYGTE

Er tidligere blevet bedømt som "en stærk lille bandit" i samme blad
(andet nummer).

Prisen er iorden, men man skal nok skynde sig, da den er på tilbud nu.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Steen Christensen

Dato : 27-12-08 22:14

Den Tue, 07 Oct 2008 12:05:29 +0200 skrev Z:

> ønsker man at købe en lille en af slagsen - til de mest basale opgaver -
> hvilke ting skal man så se på for at finde de kraftigste?

Jeg ved ikke specielt hvilke specifikationer man skal se efter, men jeg
kan varmt anbefale Bosch blå serie PSR 10,8 V Li professional. Jeg købte
den i tyskland for et par år siden for €145, og det har jeg ikke
fortrudt.

Den klarer 99% af mine skrue opgaver. Jeg vil sige at løber man over 6 mm
skruer, begynder den at miste lidt saft, men det er altså også sjældent
at jeg udsætter den for det. Jeg bruger næsten ikke min større 12V Bosch
maskine mere.

Denne her er let og handy, og kommer i en lille stoftaske der let kan
transporteres. Ikke noget med en stor kuffert her. Den er vist lidt
større end en Ixo, men noget mindre en en traditionel skruemaskine. Den
er dog ikke større end at min 1 årige datter kunne løfte maskinen og
"hjælpe" far med at "skrue" nogen skruer i hendes seng

Den kom med 2 batterier - og da det er Li batterier løber de _ikke_ døde
ved at ligge imellem opgaverne som et andet indlæg nævner. Jeg ville selv
lægge vægt på at batterier kan skiftes.

Jeg skruede 80 m2 gulvplader (jeg kan ikke lige huske hvor mange hundrede
skruer det var) uden at skulle lade batterier op. Et enkelt batteriskift
var nok.

Steen Christensen
Tourinnes-la-Grosse, Belgien