Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Overexponerede billeder Canon EOS 450d
Fra : Dorthe og Flemming K~

Dato : 07-10-08 21:19

Hej

Jeg er nybegynder ud i dslr. Tog i lørdags en del koncert foto's under
relativt dårlig belysning med den indbyggede blitz.
Billederne så tilsyneladende ok, ud på den indbyggede skærm, men det viste
sig da jeg kom hjem, at mange var overexponerede (vist som sorte blinkende
punkter, når man kalder yderligere oplysninger frem om billedet).
Indstillingen af kameraet var standard indstilling, dog stillede jeg
iso=1600 p.ga. de dårlige lysforhold.
Hvordan undgår jeg det en anden gang, (har jeg stillet iso for højt), eller
skal jeg stille exponeringskompensering lidt negativt ?? eller ??????
Er det muligt at redde de overexponerende billeder ( har både jpeg og raw
filerne). Som billede redigeringsprogrammer har jeg en Paint Shop Pro 9 og
det raw program fra Canon der fulgte med kameraet og hvordan griber jeg
sagen an ?

Hilsen Flemming

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 07-10-08 23:38

Du har muligvis været uheldig at få indstillet kameraet til at
overeksponere. Hvis dette er tilfældet bliver det svært at redde billederne
(selv i RAW format).

Der er to måder at overeksponere på:

1. Ved at stille kameraet på "M" (manual).

2. Ved at skrue op for "exposure compensation". Værdien for "exposure
compensation" kan du se på skalaen nederst til højre når du kigger i
søgeren. Den lodrette streg skal stå i midten og ikke til en af siderne.
(Der er faktisk en tredie måde at overeksponere på, som har at gøre med
hvordan du indstiller og benytter den automatiske lysmåler, men det orker
jeg ikke at rode mig ind i at forklare da jeg skal sove lige om lidt...)

Jeg tror at du vil kunne se i søgeren på kameraet at den lodrette streg står
i højre side af skalaen. For at få indstillingen tilbage til neutral (midter
indstilling) kan du prøve følgende (hvis jeg husker rigtigt): Hold en knap
inde med et "Ev+/-" logo og drej samtidigt på hjulet for at stille "exposure
compensation" tilbage til midter indstillingen (men jeg er ikke sikker på
jeg husker rigtigt).

I begyndelsen når man lige har fået et DSLR kamera kan det være en god ide
altid at "nulstille kameraet til fabriksindstillinger" via menuen, hver gang
man tager det op af tasken. (du skal så bare huske at sætte ISO værdien og
aktivere RAW formatet efter hver nulstilling). Så undgår man som regel de
værste ulykker.

Mvh.
Anja

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 08-10-08 19:46

"Dorthe og Flemming Kaufmann Jakobsen" <dkjfkj@mail.dk> wrote:

>Billederne så tilsyneladende ok, ud på den indbyggede skærm, men det viste
>sig da jeg kom hjem, at mange var overexponerede (vist som sorte blinkende
>punkter, når man kalder yderligere oplysninger frem om billedet).

Du skal nok stille kameraet til at vise miniature billede og histogram som
standard.

Det er faktisk vigtige ting den skærm fortæller - der må ikke være udbrændte
områder i billedet og histogrammet skal være tæt på højre side.

En Google søgning på Expose To Right giver en masse hits, bl.a. dette der har
været fremme i gruppen før:
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/expose-right.shtml

Der er også nogle der ikke mener det er en rigtig måde at gøre det på, men det
passer ikke rigtig med min tankegang og elektronik baggrund.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav

Fra : Bo Bjerre

Dato : 08-10-08 19:50

Ove Kjeldgaard wrote:

> [...]
>
> Der er også nogle der ikke mener det er en rigtig måde at gøre det på, men det
> passer ikke rigtig med min tankegang og elektronik baggrund.

I mange kameraer er histogrammet baseret på det jpg konverterede
billede, kameraet laver, og ikke på raw billedet.I mange tilfælde kan
man godt hente lidt detaljer i højlysene, selv om det ser noget afbrændt ud.

Bo //