Fartbøde
Fra : Mogens

Dato : 07-10-08 19:41

En kollega til mig blev idag stoppet på den fynske motorvej (max 130 km/t),
fordi han luntede afsted med 164 km/t (den af politiet noterede fart). Nu er
det så ret spændende, hvad de havde tænkt sig at gøre ved det - han blev
skudt med laserpistol. Han fik på stedet at vide, at straffen sikkert blev
en orienterende prøve, men ingen klip - det sidste forstår jeg så ikke helt.

Jeg kan se, at det bliver rigtig dyrt ved 160 km/t -
www.sikkertrafik.dk/4ba80029

Fra : Lars Frandsen

Dato : 07-10-08 19:47

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> det - han blev skudt med laserpistol. Han fik på stedet at vide, at
> straffen sikkert blev en orienterende prøve, men ingen klip - det sidste

Du kan jo også se på det på den måde, at han får alle tre klip på en gang.
Det udløser jo en betinget frakendelse, dvs. en orienterende køreprøve incl.
teoriprøve.
Hvis han består, har han et nyt kort uden klip.

> Jeg kan se, at det bliver rigtig dyrt ved 160 km/t -
> www.sikkertrafik.dk/4ba80029

Ja, så kan han lære det.
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Mikael

Dato : 08-10-08 10:21

On 7 Okt., 20:41, "Mogens" <nyhedsgrupperS...@jubii.dk> wrote:
> [...]
> en orienterende prøve, men ingen klip - det sidste forstår jeg så ikke helt.

Du får kun klip hvis det er en overskridelse på 30% eller mere, men
uanset hvad, får du en betinget frakendelse ved hastigheder på over
160km/t på motorvej.

Så over 160km/t bruger man ikke klippekort, men går direkte til det
sjove.

Mikael

Fra : Henning

Dato : 08-10-08 21:13

On Tue, 07 Oct 2008 18:41:03 GMT, "Mogens"
<nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote:

> [...]
>en orienterende prøve, men ingen klip - det sidste forstår jeg så ikke helt.

Men han skal så sandelig huske at køre pænt de næste tre år! Lige nu
får han en betinget dom, men begår han en tilsvarende forseelse
indenfor de næste tre år ryger kortet ubetinget! Dvs. aflevere kortet
og kørselsforbud i måske 6 mdr!

Fra : Mogens

Dato : 09-10-08 04:39

> [...]

> får han en betinget dom, men begår han en tilsvarende forseelse
> indenfor de næste tre år ryger kortet ubetinget! Dvs. aflevere kortet

Ja, det er latterligt, at en så hård straf udløses af så mild en forseelse

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 09-10-08 07:36

Mogens skrev:

> Ja, det er latterligt, at en så hård straf udløses af så mild en
> forseelse

Husk på at farten dræber!

Så ta' 10 a'!

Nu ligger jeg med 70 på landevejen og 40 i byen!
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Mogens

Dato : 09-10-08 10:13

> Husk på at farten dræber!

Nope, men øger konsekvensen ifm. et givent uheld. Dræbte farten ville
flyvning være en umulighed.

Desværre er det den holdning, Falck og politi lægger for dagen. Har netop
set en udsendelse på TV, hvor en korpslæge siger, at det er vanvittigt at
køre 200 km/t på en motorvej. Dette blev ikke uddybet yderligere
efterfølgende - "blot" slynget ud i rummet som en generel betragtning.

At en korpslæge kan have en så unuanceret holdning, og endvidere udbasunerer
det på TV, er for langt IMO...

Fra : Kent Friis

Dato : 09-10-08 19:22

Den Thu, 9 Oct 2008 08:35:35 +0200 skrev Hans Paulin (6310):

> Husk på at farten dræber!
>
> Så ta' 10 a'!
>
> Nu ligger jeg med 70 på landevejen og 40 i byen!

De har kun et skilt der hvor du kører?

Min lillebror prøvede at rette sig efter de skilte en dag (eller også
regnede han kun på hvad der ville ske hvis han rettede sig efter
dem). Han nåede cirka halvvejs, så var han nede på 0 km/t.

Jeg lagde for et par dage siden mærke til sådan et skilt... På den
ene side af vejen: Tag 10 af farten. På den anden side af vejen:
50 ophører. Hvad gør en lovlydig, autoritetstro borger så, når
vedkommende naturligvis både vil rette sig efter skiltet, og ikke
vil være til ulempe for andre trafikanter?

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 09-10-08 22:08

Kent Friis skrev:

> De har kun et skilt der hvor du kører?

LOL

De bliver altid udsat for hærværk hér i området (ja, det er ikke mig!
)

> Min lillebror prøvede at rette sig efter de skilte en dag (eller også
> regnede han kun på hvad der ville ske hvis han rettede sig efter
> dem). Han nåede cirka halvvejs, så var han nede på 0 km/t.

Got a point there!

> [...]
> vedkommende naturligvis både vil rette sig efter skiltet, og ikke
> vil være til ulempe for andre trafikanter?

Det er jo lige til at blive schizzofren over!
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-10-08 00:55

On Oct 9, 8:35 am, "Hans Paulin \(6310\)" <m...@privacy.net> wrote:

> Husk på at farten dræber!
>
> Så ta' 10 a'!
>
> Nu ligger jeg med 70 på landevejen og 40 i byen!

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-10-08 09:54

> [...]
> En kollega til mig blev idag stoppet på den fynske motorvej (max 130
> km/t), fordi han luntede afsted med 164 km/t (den af politiet noterede

Så er han vel blevet målt til 167 km/t ?
De trak 3 km/t fra på min billet.

> Nu er det så ret spændende, hvad de havde tænkt sig at gøre ved det - han
> blev skudt med laserpistol.

Og hvis Politiet kan dokumentere, at de har kalibreret/tjekket laseren samme
dag inden brug (det skal de), så er der nok ikke nogen vej udenom, desværre.
Politiet er mennesker der IKKE kan begå fejl, det fandt jeg ud af på den
hårde måde

> Han fik på stedet at vide, at straffen sikkert blev en orienterende prøve,
> men ingen klip - det sidste forstår jeg så ikke helt.

Det svarer til at få 3 klip på én gang og altså en betinget frakendelse.
Han starter så på ny igen hvad klippene angår.
Han har så 3 måneder (efter domsafsigelsen) til at bestå en køreprøve (og en
teori prøve, såfremt han ikke har været til en teoriprøve inden for de
seneste 12 mdr). Består han ikke køreprøven, så skal han aflevere kørekortet
med det samme.
Desuden er der 3 års prøvetid, som starter den dag dommen bliver afsagt. Dvs
at han godt må få alm. klip, men ved det tredje klip falder hammeren og
kørekortet inddrages. Evt. hvis han begår den samme fejl igen og bliver
nappet med 164 km/t på motorvejen, så er det 3 klip igen og køreforbud.

Nu ved jeg ikke hvor mange stempler han har i sit kørekort, men hvis han
f.eks. mangler MC, så kan han nøjes med at tage det, såfremt han starter
inden domsafsigelsen. Sådan var det i hvertfald dengang med mig, så det var
måske værd at undersøge.

Min 3 årige prøvetid udløber iøvrigt i morgen, så er jeg fri igen

> Jeg kan se, at det bliver rigtig dyrt ved 160 km/t -
> www.sikkertrafik.dk/4ba80029

Ja og dertil kommer så yderligere et gebyr på kr. 500,- (husker ikke lige
hvad de kalder det) så bøden reelt bliver på kr. 3000,-.
Oveni det skal lægges omkostninger til teori/køreprøve (evt. teori/køre
undervisning og stempelmærker)

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 09-10-08 10:03

Per Beer Hansen skrev:

> Min 3 årige prøvetid udløber iøvrigt i morgen, så er jeg fri igen

Du gir vel en lille én!?
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-10-08 10:32

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> Du gir vel en lille én!?

Ja selvfølgelig, kom du bare forbi, jeg er hjemme hele dagen (tør sq ik'
køre ud på lige dén dag )

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 09-10-08 10:33

Per Beer Hansen skrev:

> Ja selvfølgelig, kom du bare forbi, jeg er hjemme hele dagen (tør sq
> ik' køre ud på lige dén dag )

LOL

Jeg skal på arbe (medmindre jeg stadig er forkølet til dén tid! )

Men tak alligevel!
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Mogens

Dato : 09-10-08 10:09

> Nu ved jeg ikke hvor mange stempler han har i sit kørekort, men hvis han
> f.eks. mangler MC, så kan han nøjes med at tage det, såfremt han starter
> inden domsafsigelsen.

Hvad??

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-10-08 10:15

> "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad??

Ja det fik jeg at vide dengang med min sag.
Jeg mangler MC stemplet på mit kørekort og fik så at vide, at jeg kunne
nøjes med at tage et MC kort, men kun hvis jeg påbegyndte det inden
domsafsigelsen. Og hvis jeg så dumpede første gang til prøven, så fik jeg
ikke inddraget mit kort, men kunne bare gå op igen.
Men undersøg lige om det stadig er sådan, inden han kaster sig ud i det .
De har det jo med at ændre love og regler engang i mellem.

Jeg valgte dog at tage køreprøven i personbil, da jeg ikke havde noget at
bruge et MC kort til.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Mogens

Dato : 09-10-08 15:48

> [...]
> .
> De har det jo med at ændre love og regler engang i mellem.

LOL - don't work harder, be smarter :)