/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Olieskift på bil.
Fra : Jesper Krogh


Dato : 07-10-08 18:31

Hej.

Jeg er nået til det punkt i mit liv, hvor jeg er parat til at tage det
første olieskift på bilen (en Golf Variant 1996) selv. Men der er et par
hjørner jeg er lidt i tvivl om.

* I instruktionsbogen står at olien skal være VW 500 00. Er det så i
praksis ligegyldigt hvilken olie man anvender, hvis den blot har den
godkendelse? (der er tilbud på 2 af den slags 10W/40 i Bilka i denne
uge).

Er der stumper man "plejer" at bruge i forbindelse med et olieskift.
Eller er det nok bare at have noget olie og et nyt filter klar?

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk


 
 
Leif Langgaard (07-10-2008)
Kommentar
Fra : Leif Langgaard


Dato : 07-10-08 18:55

"Jesper Krogh" <jesper@krogh.cc> skrev i en meddelelse
news:gcg6c6$l2g$1@shrek.krogh.cc...
> Hej.
>
> Jeg er nået til det punkt i mit liv, hvor jeg er parat til at tage det
> første olieskift på bilen (en Golf Variant 1996) selv. Men der er et par
> hjørner jeg er lidt i tvivl om.
>
> * I instruktionsbogen står at olien skal være VW 500 00. Er det så i
> praksis ligegyldigt hvilken olie man anvender, hvis den blot har den
> godkendelse? (der er tilbud på 2 af den slags 10W/40 i Bilka i denne
> uge).
>
> Er der stumper man "plejer" at bruge i forbindelse med et olieskift.
> Eller er det nok bare at have noget olie og et nyt filter klar?
>

Hej

Der er en detalje du skal være obs på, på "bundproppen" sidder der nok en
kobberskive som pakning, husk at få den på igen, ofte falder proppen ned i
den gamle olie og kobberringen kan falde af, og det er svært at se at den
mangler.
Hvis motoren er lun løber olien hurtigere ud.
Husk også at væde gummipakningen på filteret med olie inden det monteret, så
er det let at stramme til med hænderne, spænd ikke med værktøj.

God fornøjelse
--
Langgaard
www.megapixels.dk





Dak (07-10-2008)
Kommentar
Fra : Dak


Dato : 07-10-08 19:04


> God fornøjelse

og husk at fjerne spildolien miljømæssigt forsvarligt.


---
Dak
"ex-Ford Sierra 2.0 Azur DOHC '90"

Jesper Krogh (08-10-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Krogh


Dato : 08-10-08 09:29

I dk.fritid.bil, skrev Leif Langgaard:
> > * I instruktionsbogen står at olien skal være VW 500 00. Er det så i
> > praksis ligegyldigt hvilken olie man anvender, hvis den blot har den
> > godkendelse? (der er tilbud på 2 af den slags 10W/40 i Bilka i denne
> > uge).
> >
> > Er der stumper man "plejer" at bruge i forbindelse med et olieskift.
> > Eller er det nok bare at have noget olie og et nyt filter klar?
>
> Der er en detalje du skal være obs på, på "bundproppen" sidder der nok en
> kobberskive som pakning, husk at få den på igen, ofte falder proppen ned i
> den gamle olie og kobberringen kan falde af, og det er svært at se at den
> mangler.

Sådan en ekstra må jeg heller lige have i baghånden så. Tak for svar.
Har du nogen kommentarer til det med olien?

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk


Leo Havmøller (08-10-2008)
Kommentar
Fra : Leo Havmøller


Dato : 08-10-08 04:26

> Jeg er nået til det punkt i mit liv, hvor jeg er parat til at tage det
> første olieskift på bilen (en Golf Variant 1996)

Hvis den ikke har fået olien skiftet siden 1996 er det nok også p tide...

Leo Havmøller


Jesper Krogh (08-10-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Krogh


Dato : 08-10-08 09:28

I dk.fritid.bil, skrev Leo Havmøller:
> > Jeg er nået til det punkt i mit liv, hvor jeg er parat til at tage det
> > første olieskift på bilen (en Golf Variant 1996)
>
> Hvis den ikke har fået olien skiftet siden 1996 er det nok også p tide...

Åh, ja.. Bilen er "ny for mig"

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk


Ukendt (08-10-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-10-08 08:17


"Jesper Krogh" <jesper@krogh.cc> skrev i en meddelelse
news:gcg6c6$l2g$1@shrek.krogh.cc...

> Er der stumper man "plejer" at bruge i forbindelse med et olieskift.
> Eller er det nok bare at have noget olie og et nyt filter klar?

Vær opmærksom på at når du fjerner oliefilteret
kan det svine gevaldigt.
Læg også mærke til lyden de første
sekunder efter du har startet bilen.
Er der en mislyd ?



Jesper Krogh (08-10-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Krogh


Dato : 08-10-08 09:27

I dk.fritid.bil, skrev Eque:
>
> "Jesper Krogh" <jesper@krogh.cc> skrev i en meddelelse
> news:gcg6c6$l2g$1@shrek.krogh.cc...
>
> > Er der stumper man "plejer" at bruge i forbindelse med et olieskift.
> > Eller er det nok bare at have noget olie og et nyt filter klar?
>
> Vær opmærksom på at når du fjerner oliefilteret
> kan det svine gevaldigt.

Tjek.

> Læg også mærke til lyden de første
> sekunder efter du har startet bilen.
> Er der en mislyd ?

I så fald, hvad ville det så være?

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk


Søren (08-10-2008)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 08-10-08 09:43



Jesper Krogh skrev:
> I dk.fritid.bil, skrev Eque:
>> "Jesper Krogh" <jesper@krogh.cc> skrev i en meddelelse
>> news:gcg6c6$l2g$1@shrek.krogh.cc...
>>
>>> Er der stumper man "plejer" at bruge i forbindelse med et olieskift.
>>> Eller er det nok bare at have noget olie og et nyt filter klar?
>> Vær opmærksom på at når du fjerner oliefilteret
>> kan det svine gevaldigt.
>
> Tjek.
>
>> Læg også mærke til lyden de første
>> sekunder efter du har startet bilen.
>> Er der en mislyd ?
>
> I så fald, hvad ville det så være?


Det ville jeg sgu også gerne vide, for med mindre du har glemt at hælde
olie på igen .. eller at sætte bundproppen i - så kan et olieskift
simpelthen ikke fejle "de første sekunder efter du har startet bilen".


>
> Jesper

Ukendt (08-10-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-10-08 11:23


"Jesper Krogh" <jesper@krogh.cc> skrev i en meddelelse
news:gchqsc$4rv$1@shrek.krogh.cc...
>I dk.fritid.bil, skrev Eque:

>> Læg også mærke til lyden de første
>> sekunder efter du har startet bilen.
>> Er der en mislyd ?
>
> I så fald, hvad ville det så være?

En grim let rallen indtil der
er en brugbar smørrefilm.
Samme lyd kan du finde
i biler som har stået stille
en rum tid.
Det er dog ikke sikkert du
lægger mærke til det, hvis
du ikke har hørt det før:



Søren (08-10-2008)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 08-10-08 16:23

Eque skrev:
> "Jesper Krogh" <jesper@krogh.cc> skrev i en meddelelse
> news:gchqsc$4rv$1@shrek.krogh.cc...
>> I dk.fritid.bil, skrev Eque:
>
>>> Læg også mærke til lyden de første
>>> sekunder efter du har startet bilen.
>>> Er der en mislyd ?
>> I så fald, hvad ville det så være?
>
> En grim let rallen indtil der
> er en brugbar smørrefilm.


Og hvad ville du så foreslå Jesper at gøre hvis han oplever denne grimme
lette rallen?


> Samme lyd kan du finde
> i biler som har stået stille
> en rum tid.
> Det er dog ikke sikkert du
> lægger mærke til det, hvis
> du ikke har hørt det før:
>
>



Ukendt (08-10-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-10-08 16:33


"Søren" <spammers@die.young> skrev i en meddelelse
news:48ecd0b1$0$56795$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Og hvad ville du så foreslå Jesper at gøre hvis han oplever denne grimme
> lette rallen?

Leve med det.
Det er ikke alle biler som gør det,
men hvis det sker er det jo bare
en ærgerlig ting med mindre man
er ligeglad. Og - man kan så glæde
sig over, skifteintervallerne blir'
længere og længere...



Søren (08-10-2008)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 08-10-08 18:19

Eque skrev:
> "Søren" <spammers@die.young> skrev i en meddelelse
> news:48ecd0b1$0$56795$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> Og hvad ville du så foreslå Jesper at gøre hvis han oplever denne grimme
>> lette rallen?
>
> Leve med det.
> Det er ikke alle biler som gør det,
> men hvis det sker er det jo bare
> en ærgerlig ting med mindre man
> er ligeglad. Og - man kan så glæde
> sig over, skifteintervallerne blir'
> længere og længere...
>

Du er dælme langt ude. En bil der begynder at ralle fordi den har fået
ny olie. Det er sgu noget slemt vås.

Bilen kan godt begynde at ralle - hvis du altså hælder den helt forkerte
olie på den. Hvis du f.eks tager en gammel slæde, og erstatter den gamle
olie med en supertynd racerolie eller lign. Hvis du derimod hælder den
rette olie på bilen, så fjerner du netop mislyde som kan opstå med slidt
olie.

mvh Søren

Ukendt (08-10-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-10-08 22:02


"Søren" <spammers@die.young> skrev i en meddelelse
news:48ecebdb$0$56794$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Du er dælme langt ude. En bil der begynder at ralle fordi den har fået ny
> olie. Det er sgu noget slemt vås.

Nej desværre.
Det er den korte tid til der
er fuld tryk og smøring i systemet
efter et komplet skifte, og
der er kommet 'balance' i systemet.
Det er ikke den nye olie som sådan - doh ! *S*
Ikke alle biler er lige sensitive hvad dêt angår.


> Bilen kan godt begynde at ralle - hvis du altså hælder den helt forkerte
> olie på den.

Ja det kan den også.
Men dette emne er mest fordi bilen
har nogle sensitive hydrauliske løftere
som kræver en bestemet viskositet.

> Hvis du f.eks tager en gammel slæde, og erstatter den gamle olie med en
> supertynd racerolie eller lign.

Hvad er supertynd ?
Mange biler kører på 0w-40.
Min egen Polo fra 81 kørte på 5w40
uden problemer. Og hvorfor bruger
du racerprædikatet ? Er det fordi det
giver indtryk af endnu større kontrast
mellem 'gammel slæde' og en rendyrket 'racer' ? *S*


> Hvis du derimod hælder den rette olie på bilen, så fjerner du netop
> mislyde som kan opstå med slidt olie.

En olie betegnes ofte først slidt når den har nået
sit mætningspunkt for at opslemme sod og andre
urenheder, og selve smøreeffekten derfor er nedsat betydeligt.
Alligevel behøver dette ikke give mislyde da der som regel
er tryk og smørring nok i de fleste tilfælde. De mislyde
jeg tror du mener må jo så være fordi olien INGEN smørende
effekt har lige inden skiftet. Og det er jo ikke godt, men jeg har
dog aldrig hørt om en olie som er blevet så slidt, det direkte
er årsag til ralle-lyde og andet godt.
MEDMINDRE nogen i gruppen har erfaret,
dere hydrauliske ventilløftere vitterlig er begyndt
at støje i takt med oliens forurening. Men det
er i såfald et andet emne som vel også er interessant.



Søren (11-10-2008)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 11-10-08 07:40


Eque skrev:
> "Søren" <spammers@die.young> skrev i en meddelelse
> news:48ecebdb$0$56794$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> Du er dælme langt ude. En bil der begynder at ralle fordi den har fået ny
>> olie. Det er sgu noget slemt vås.
>
> Nej desværre.
> Det er den korte tid til der
> er fuld tryk og smøring i systemet
> efter et komplet skifte, og
> der er kommet 'balance' i systemet.


Så langt så godt .. det er rimeligt at fonvente 2 sekunderes mislyd
imens pumpen lige får fyldt det nye oliefilter, men du har stadig ikke
forklaret hvorfor Jesper skal ligge mærke til om denne mislyd opstår de
første sekunder. Hvad kunne Jesper bruge den oplysning til?


> Det er ikke den nye olie som sådan - doh ! *S*


Aha .. så en forkert olie kan altså ikke forsage mislyd?


> Ikke alle biler er lige sensitive hvad dêt angår.
>
>
>> Bilen kan godt begynde at ralle - hvis du altså hælder den helt forkerte
>> olie på den.
>
> Ja det kan den også.
> Men dette emne er mest fordi bilen
> har nogle sensitive hydrauliske løftere
> som kræver en bestemet viskositet.


Det gælder sørme ikke kun for ventilløfterne. Det hele bestemt også for
resten af motorens bevægelige dele.

>
>> Hvis du f.eks tager en gammel slæde, og erstatter den gamle olie med en
>> supertynd racerolie eller lign.
>
> Hvad er supertynd ?
> Mange biler kører på 0w-40.
> Min egen Polo fra 81 kørte på 5w40
> uden problemer. Og hvorfor bruger
> du racerprædikatet ? Er det fordi det
> giver indtryk af endnu større kontrast
> mellem 'gammel slæde' og en rendyrket 'racer' ? *S*
>

Hold dig evt. til emnet .. istedet for konsekvent at køre af sporet. Det
støjer.


>
>> Hvis du derimod hælder den rette olie på bilen, så fjerner du netop
>> mislyde som kan opstå med slidt olie.
>
> En olie betegnes ofte først slidt når den har nået
> sit mætningspunkt for at opslemme sod og andre
> urenheder, og selve smøreeffekten derfor er nedsat betydeligt.


Igen irrelevant information.. og især irrelevant for Jespers ønske om at
skifte olien på sin bil.


> Alligevel behøver dette ikke give mislyde da der som regel
> er tryk og smørring nok i de fleste tilfælde. De mislyde
> jeg tror du mener må jo så være fordi olien INGEN smørende
> effekt har lige inden skiftet. Og det er jo ikke godt, men jeg har
> dog aldrig hørt om en olie som er blevet så slidt, det direkte
> er årsag til ralle-lyde og andet godt.


Så har du rodet for lidt med andre folks biler.


> MEDMINDRE nogen i gruppen har erfaret,
> dere hydrauliske ventilløftere vitterlig er begyndt
> at støje i takt med oliens forurening. Men det
> er i såfald et andet emne som vel også er interessant.
>

Et yderst alm. problem på f.eks Ford Escort Zetec varianter.

Ukendt (11-10-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-10-08 08:20


"Søren" <spammers@die.young> skrev i en meddelelse
news:48f04abc$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Så langt så godt .. det er rimeligt at fonvente 2 sekunderes mislyd imens
> pumpen lige får fyldt det nye oliefilter, men du har stadig ikke forklaret
> hvorfor Jesper skal ligge mærke til om denne mislyd opstår de første
> sekunder. Hvad kunne Jesper bruge den oplysning til?

For at gøre en lang forklaring kort, så kan han ikke
bruge det til en skid. Han opdager sikkert ikke engang
lyden er der, men for andre kunne det være et interessant emne.
Hvorfor siger du ikke bare DIN mening om, hvorfor Jesper, sikkert,
ikke kan bruge det til noget ?
For mit vedkommende var det blot en oplysning, så må
hver enkelt vurdere om de kan leve med det.

>> Det er ikke den nye olie som sådan - doh ! *S*

> Aha .. så en forkert olie kan altså ikke forsage mislyd?

En moderne standard motorolie kan bruges i alle normale biler og behøver
ikke være særlig speciel eller eksotisk for at kunne anvendes.
DOG har der været snak om hydrauliske løftere, som er oversensible
og kræver en "ikke forkert olie". Det er næppe oliens problem
men konstruktionen om man vil.


> Det gælder sørme ikke kun for ventilløfterne. Det hele bestemt også for
> resten af motorens bevægelige dele.

Hvilke bevægelige dele ?
Jeg har aldrig i gruppen tidligere hørt
problemer mht. olien og støj andet
end i knastsystemet.
Men OK, hvis du tænker turbo, så er en fuldsyntetisk
at foretrække. Men det af andre årsager end 'støj' i sig selv..


>>> Hvis du f.eks tager en gammel slæde, og erstatter den gamle olie med en
>>> supertynd racerolie eller lign.
>>
>> Hvad er supertynd ?
>> Mange biler kører på 0w-40.
>> Min egen Polo fra 81 kørte på 5w40
>> uden problemer. Og hvorfor bruger
>> du racerprædikatet ? Er det fordi det
>> giver indtryk af endnu større kontrast
>> mellem 'gammel slæde' og en rendyrket 'racer' ? *S*
>>
>
> Hold dig evt. til emnet .. istedet for konsekvent at køre af sporet. Det
> støjer.

Jeg gjorde blot opmærksom på dine tillægsord
og forsøgte virkemidler, men det støjer åbenbart
når man ikke kan få et nogenlunde fornuftigt svar..

>>
>>> Hvis du derimod hælder den rette olie på bilen, så fjerner du netop
>>> mislyde som kan opstå med slidt olie.
>>
>> En olie betegnes ofte først slidt når den har nået
>> sit mætningspunkt for at opslemme sod og andre
>> urenheder, og selve smøreeffekten derfor er nedsat betydeligt.
>
>
> Igen irrelevant information.. og især irrelevant for Jespers ønske om at
> skifte olien på sin bil.

Se, istedet for lige at dyrke Jespers interesse, så var det
blot et tilføjelse til emnet. Men hvis du opfatter det som
støj burde jeg måske beklage ?


>
>> ... men jeg har
>> dog aldrig hørt om en olie som er blevet så slidt, det direkte
>> er årsag til ralle-lyde og andet godt.
>
>
> Så har du rodet for lidt med andre folks biler.

De 'andre folk' jeg kender er ikke svin med deres biler.
De kører normalt og har aldrig kørt så længe på en olie
den er blevet så uvirksom, der er kommet direkte mislyde.
Eller også har bilen brændt al olien af før den blev så ringe.
Så deet...



>> MEDMINDRE nogen i gruppen har erfaret,
>> dere hydrauliske ventilløftere vitterlig er begyndt
>> at støje i takt med oliens forurening. Men det
>> er i såfald et andet emne som vel også er interessant.
>
> Et yderst alm. problem på f.eks Ford Escort Zetec varianter.

Som jeg skrev, så var disse en overgang netop meget sensible, og kunne
derfor naturligvis ikke afvise, olien med tiden kunne ændre
sig så meget, det blev et 'støjproblem'. Derfor mit ord "medmindre"...
Men igen, olien var frisk og lyden fra det hydrauliske OK da
det blev hældt på...



Kent Friis (08-10-2008)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 08-10-08 18:55

Den Wed, 8 Oct 2008 08:26:52 +0000 (UTC) skrev Jesper Krogh:
> I dk.fritid.bil, skrev Eque:
>>
>> "Jesper Krogh" <jesper@krogh.cc> skrev i en meddelelse
>> news:gcg6c6$l2g$1@shrek.krogh.cc...
>>
>> > Er der stumper man "plejer" at bruge i forbindelse med et olieskift.
>> > Eller er det nok bare at have noget olie og et nyt filter klar?
>>
>> Vær opmærksom på at når du fjerner oliefilteret
>> kan det svine gevaldigt.
>
> Tjek.
>
>> Læg også mærke til lyden de første
>> sekunder efter du har startet bilen.
>> Er der en mislyd ?
>
> I så fald, hvad ville det så være?

Så har man nok tappet olien af motoren, og hældt frisk olie på
gearkassen

Mvh
Kent
--
Hvis en sort kat går over vejen foran en bil, betyder det ulykke

.... for katten.

Kent Glerup (08-10-2008)
Kommentar
Fra : Kent Glerup


Dato : 08-10-08 09:48

> * I instruktionsbogen står at olien skal være VW 500 00. Er det så i
> praksis ligegyldigt hvilken olie man anvender, hvis den blot har den
> godkendelse? (der er tilbud på 2 af den slags 10W/40 i Bilka i denne
> uge).

Hvis motoren ikke har et ekstremt forbrug af olie, ville jeg gå en
kvalitet op, og finde en 5W/40 fuldsyntetisk olie til den. Den slags har
Bilka normalt også på tilbud.

> Er der stumper man "plejer" at bruge i forbindelse med et olieskift.
> Eller er det nok bare at have noget olie og et nyt filter klar?

Jeps, og eventuelt en nu pakning til bundproppen.
Pas på når du spænder proppen igen, specielt hvis et af gevindene er af alu!

/Kent Glerup

Jesper Krogh (08-10-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Krogh


Dato : 08-10-08 10:13

I dk.fritid.bil, skrev Kent Glerup:
> > * I instruktionsbogen står at olien skal være VW 500 00. Er det så i
> > praksis ligegyldigt hvilken olie man anvender, hvis den blot har den
> > godkendelse? (der er tilbud på 2 af den slags 10W/40 i Bilka i denne
> > uge).
>
> Hvis motoren ikke har et ekstremt forbrug af olie, ville jeg gå en
> kvalitet op, og finde en 5W/40 fuldsyntetisk olie til den. Den slags har
> Bilka normalt også på tilbud.

Eksempelvis er der en her:

http://www.oil-shop.dk/pi/Titan_SuperSyn_5W_40_4_ltr__1740_.aspx
http://shellservice.dk/productdocs/docs/720226.PDF

Men så har den ikke VW 500 00 godkendelsen mere. Er der nogen logik i at
den ene godkendelse VW 502 00/505 00 bare er bedre eller?

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk


Kent Glerup (08-10-2008)
Kommentar
Fra : Kent Glerup


Dato : 08-10-08 10:40

Jesper Krogh skrev:
> I dk.fritid.bil, skrev Kent Glerup:
>>> * I instruktionsbogen står at olien skal være VW 500 00. Er det så i
>>> praksis ligegyldigt hvilken olie man anvender, hvis den blot har den
>>> godkendelse? (der er tilbud på 2 af den slags 10W/40 i Bilka i denne
>>> uge).
>> Hvis motoren ikke har et ekstremt forbrug af olie, ville jeg gå en
>> kvalitet op, og finde en 5W/40 fuldsyntetisk olie til den. Den slags har
>> Bilka normalt også på tilbud.
>
> Eksempelvis er der en her:
>
> http://www.oil-shop.dk/pi/Titan_SuperSyn_5W_40_4_ltr__1740_.aspx
> http://shellservice.dk/productdocs/docs/720226.PDF
>
> Men så har den ikke VW 500 00 godkendelsen mere. Er der nogen logik i at
> den ene godkendelse VW 502 00/505 00 bare er bedre eller?

Nu skriver du jo ikke voldsomt meget om hvilken motor der er i Golf'en,
men hvis vi tager udgangspunkt i en almindelig 1,8 90HK, anbefaler Mobil
1 følgende olier:

Super 3000 X1 5W-40 (502 00, 505 00), almindelig 5W-40 fuldsynt olie,
mit valg.
New Life 0W-40 (502 00, 505 00), lidt tyndere når det er virkelig koldt.
ESP Formula 5W-30 (504 00, 507 00), absurd dyr olie til VW's nyeste
maskiner.

Jeg ville finde et godt tilbud på en 5w-40 af anerkendt fabrikat. De har
formentlig allesammen mindst 500 00, 502 00 eller 505 00 godkendelse.
Jeg vil mene at 502 00er "bagudkompatibel" med 500 00, blot med højere krav.

/Kent Glerup

Jesper Krogh (08-10-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Krogh


Dato : 08-10-08 10:44

I dk.fritid.bil, skrev Kent Glerup:
> Jesper Krogh skrev:
> > I dk.fritid.bil, skrev Kent Glerup:
> >>> * I instruktionsbogen står at olien skal være VW 500 00. Er det så i
> >>> praksis ligegyldigt hvilken olie man anvender, hvis den blot har den
> >>> godkendelse? (der er tilbud på 2 af den slags 10W/40 i Bilka i denne
> >>> uge).
> >> Hvis motoren ikke har et ekstremt forbrug af olie, ville jeg gå en
> >> kvalitet op, og finde en 5W/40 fuldsyntetisk olie til den. Den slags har
> >> Bilka normalt også på tilbud.
> >
> > Eksempelvis er der en her:
> >
> > http://www.oil-shop.dk/pi/Titan_SuperSyn_5W_40_4_ltr__1740_.aspx
> > http://shellservice.dk/productdocs/docs/720226.PDF
> >
> > Men så har den ikke VW 500 00 godkendelsen mere. Er der nogen logik i at
> > den ene godkendelse VW 502 00/505 00 bare er bedre eller?
>
> Nu skriver du jo ikke voldsomt meget om hvilken motor der er i Golf'en,
> men hvis vi tager udgangspunkt i en almindelig 1,8 90HK, anbefaler Mobil
> 1 følgende olier:

Det er en 1.8 7.5HK (55 KW), så det er nok det samme som ovenstående
motor kan bruge.

> Super 3000 X1 5W-40 (502 00, 505 00), almindelig 5W-40 fuldsynt olie,
> mit valg.
> New Life 0W-40 (502 00, 505 00), lidt tyndere når det er virkelig koldt.
> ESP Formula 5W-30 (504 00, 507 00), absurd dyr olie til VW's nyeste
> maskiner.
>
> Jeg ville finde et godt tilbud på en 5w-40 af anerkendt fabrikat. De har
> formentlig allesammen mindst 500 00, 502 00 eller 505 00 godkendelse.

De har typisk 502 00 og 505 00. Er Shell og Texaco ikke "anerkendte
fabrikater". Eller er der noget man ska være opmærksom på her?

> Jeg vil mene at 502 00er "bagudkompatibel" med 500 00, blot med højere krav.

Det var noget i den stil jeg gerne ville høre.

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk


Kent Glerup (08-10-2008)
Kommentar
Fra : Kent Glerup


Dato : 08-10-08 10:58


> Det er en 1.8 7.5HK (55 KW), så det er nok det samme som ovenstående
> motor kan bruge.

Næsten samme maskine. Nok rigtigt at den føles som 7.5HK :)

>> Super 3000 X1 5W-40 (502 00, 505 00), almindelig 5W-40 fuldsynt olie,
>> mit valg.
>> New Life 0W-40 (502 00, 505 00), lidt tyndere når det er virkelig koldt.
>> ESP Formula 5W-30 (504 00, 507 00), absurd dyr olie til VW's nyeste
>> maskiner.
>>
>> Jeg ville finde et godt tilbud på en 5w-40 af anerkendt fabrikat. De har
>> formentlig allesammen mindst 500 00, 502 00 eller 505 00 godkendelse.
>
> De har typisk 502 00 og 505 00. Er Shell og Texaco ikke "anerkendte
> fabrikater". Eller er der noget man ska være opmærksom på her?

Vores tidligere Fabia kørte oftest på Esso 5W-40 fra Bilka. Men Shell og
Texaco, Mobil1, Valvoline osv er fint fint.

>> Jeg vil mene at 502 00er "bagudkompatibel" med 500 00, blot med højere krav.
>
> Det var noget i den stil jeg gerne ville høre.

Motorer tager generelt ikke skade af at få en bedre olie på end
specificeret :)

/Kent Glerup

Jesper Krogh (08-10-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Krogh


Dato : 08-10-08 11:10

I dk.fritid.bil, skrev Kent Glerup:
>
> > Det er en 1.8 7.5HK (55 KW), så det er nok det samme som ovenstående
> > motor kan bruge.
>
> Næsten samme maskine. Nok rigtigt at den føles som 7.5HK :)



> >> Super 3000 X1 5W-40 (502 00, 505 00), almindelig 5W-40 fuldsynt olie,
> >> mit valg.
> >> New Life 0W-40 (502 00, 505 00), lidt tyndere når det er virkelig koldt.
> >> ESP Formula 5W-30 (504 00, 507 00), absurd dyr olie til VW's nyeste
> >> maskiner.
> >>
> >> Jeg ville finde et godt tilbud på en 5w-40 af anerkendt fabrikat. De har
> >> formentlig allesammen mindst 500 00, 502 00 eller 505 00 godkendelse.
> >
> > De har typisk 502 00 og 505 00. Er Shell og Texaco ikke "anerkendte
> > fabrikater". Eller er der noget man ska være opmærksom på her?
>
> Vores tidligere Fabia kørte oftest på Esso 5W-40 fra Bilka. Men Shell og
> Texaco, Mobil1, Valvoline osv er fint fint.

Dejligt.

> >> Jeg vil mene at 502 00er "bagudkompatibel" med 500 00, blot med højere krav.
> >
> > Det var noget i den stil jeg gerne ville høre.
>
> Motorer tager generelt ikke skade af at få en bedre olie på end
> specificeret :)

Jow, men det er jo ikke oplagt at 502 00 er bedre end 500 00 .. eller
bare "noget andet".

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk


Klaus D. Mikkelsen (08-10-2008)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 08-10-08 14:18

Jesper Krogh skriver:
>
> * I instruktionsbogen står at olien skal være VW 500 00. Er det så i
> praksis ligegyldigt hvilken olie man anvender, hvis den blot har den
> godkendelse? (der er tilbud på 2 af den slags 10W/40 i Bilka i denne
> uge).

Ja - fuldstændigt.

> Er der stumper man "plejer" at bruge i forbindelse med et olieskift.
> Eller er det nok bare at have noget olie og et nyt filter klar?

Som andre skriver, pakningsringe og evt en oliefiltertang, hvis filteret
ikke er til at få af.

1996 Golf er en Golf III. Så der sidder filteret så vidt jeg husker lige
foran på motoren.....og er til at komme til.




Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Søren (08-10-2008)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 08-10-08 19:13



Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Jesper Krogh skriver:
>> * I instruktionsbogen står at olien skal være VW 500 00. Er det så i
>> praksis ligegyldigt hvilken olie man anvender, hvis den blot har den
>> godkendelse? (der er tilbud på 2 af den slags 10W/40 i Bilka i denne
>> uge).
>
> Ja - fuldstændigt.
>
>> Er der stumper man "plejer" at bruge i forbindelse med et olieskift.
>> Eller er det nok bare at have noget olie og et nyt filter klar?
>
> Som andre skriver, pakningsringe og evt en oliefiltertang, hvis filteret
> ikke er til at få af.

Jeg kan iøvrigt varme anbefale denne:

http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=82503

... som har reddet min mås MANGE gange. Dertil kommer at den ofte er
meget nemmere at komme til med, end en typisk oliefiltertang.

mvh Søren

>
> 1996 Golf er en Golf III. Så der sidder filteret så vidt jeg husker lige
> foran på motoren.....og er til at komme til.
>
>
>
>
> Klaus

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste