Skærme og billedkvalitet på iMac
Fra : Kurt Brixen

Dato : 07-10-08 12:53

Hej

Jeg skal snart have købt en stationær Mac, og er ved at finde ud af
hvilken det skal være. Økonomien er til iMac eller Mini. Desuden må den
ikke larme.

Nu har jeg set på iMac hos Humac, Vesterbrogade, og jeg synes der er
himmelvid forskel på 24" og 20" modellerne jeg så.
Hvor teksten stod skarp og tydelig på 24" skærmen, var den næsten
ulæselig på 20" skærmen.

I øjeblikket bruger jeg en 19" Eizo flexscan L768 hjemme og 20" Apple
Cinema Display på arbejdet. I forhold til de to synes jeg 24" iMac er
bedre. Men 20" iMac er klart dårligere.

Jeg har to spørgsmål:

1. Er det rigtigt at der er så stor forskel på dem. Jeg har ringet til
Humac i dag og talt med en medarbejder, der sagde at de to iMac skærme
er ens, og skulle se ens ud.

2. Er der blæsere i iMac og Mini?

--

Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-10-08 13:20

Kurt Brixen <kurt_brixen@invalid.invalid> wrote:

> [...]
>
> 1. Er det rigtigt at der er så stor forskel på dem. Jeg har ringet til
> Humac i dag og talt med en medarbejder, der sagde at de to iMac skærme

Så ved han ikke hvad han snakker om. 20" bruger et TN panel som er ringe
... eller i det mindste ikke så godt som 24" som bruger et IPS panel som
er markant bedre.

> 2. Er der blæsere i iMac og Mini?

ja

/thomas

Fra : Kurt Brixen

Dato : 07-10-08 16:19

On Tue, 7 Oct 2008 14:20:28 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von
Hassel) wrote:

>Så ved han ikke hvad han snakker om. 20" bruger et TN panel som er ringe
>.. eller i det mindste ikke så godt som 24" som bruger et IPS panel som
>er markant bedre.

OK - så er det derfor den 20" ser så dårlig ud. Efter at have googlet
lidt om paneler har jeg fundet ud af at min Eizo har et PVA panel, så
jeg vil aldrig blive tilfreds med et TN panel.

>ja

Ved du hvor meget de larmer. Det er jo ikke til at høre i en forretning
med masser af tændte computere.

--

Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-10-08 17:31

> [...]

> jeg vil aldrig blive tilfreds med et TN panel.

> Ved du hvor meget de larmer. Det er jo ikke til at høre i en forretning

Blæserhastighed er variabel .. en iMac er som regel næsten lydløs ... en
mini kan godt høres men ikke noget der generer de fleste ..

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-10-08 13:44

Kurt Brixen skrev den 07-10-2008 13:53:

> [...]
> himmelvid forskel på 24" og 20" modellerne jeg så.
> Hvor teksten stod skarp og tydelig på 24" skærmen, var den næsten

Du skal være opmærksom på at skærmkortet skal levere den rigtige
opløsning til skærmen, ellers bliver det gnidret, og "offentlige"
maskiner kan der godt være pillet ved.

Hvad skal du bruge den til?

Fra : Kurt Brixen

Dato : 07-10-08 16:24

On Tue, 07 Oct 2008 14:44:25 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<thunderaxiom@gmail.com> wrote:

>Du skal være opmærksom på at skærmkortet skal levere den rigtige
>opløsning til skærmen, ellers bliver det gnidret, og "offentlige"
>maskiner kan der godt være pillet ved.

Det tjekkede vi - den stod på det højeste den kunne, og det plejer at
være skærmens rigtige opløsning.

>Hvad skal du bruge den til?

Internet, mail, billeder fra digitalkamera, lidt DTP og billedbehandling
til fritidsbrug. Jeg skal også have Windows på den, da der er et eller
to programmer der ikke findes til Mac.

Desuden skal jeg have fundet en news-læser til Mac

--

Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-10-08 17:41

> [...]

> være skærmens rigtige opløsning.

> Internet, mail, billeder fra digitalkamera, lidt DTP og billedbehandling

du skal nok holde dig til 24" eller en mini med en god skærm på så ;)

> Jeg skal også have Windows på den, da der er et eller
> to programmer der ikke findes til Mac.

hvilke er det da ?

> Desuden skal jeg have fundet en news-læser til Mac

MacSOUP er god hvis man kan forholde sig til dens måde at opføre sig
på...

/thomas

Fra : Kurt Brixen

Dato : 07-10-08 18:40

On Tue, 7 Oct 2008 18:40:37 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von
Hassel) wrote:

>du skal nok holde dig til 24" eller en mini med en god skærm på så ;)

Det tror jeg også. Jeg har en god skærm, så en Mini er en mulighed. Godt
3 år gammel Eizo. Der er næsten 2 års garanti på den endnu, og jeg kan
se på kalibreringen at der er lang tid til den er "slidt".
Men der er jo både større harddisk og mere ram i en 24" iMac.

>hvilke er det da ?

DVD-profiler http://www.invelos.com/Products.aspx
og Microsoft Money

--

Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-10-08 18:48

> [...]

> se på kalibreringen at der er lang tid til den er "slidt".
> Men der er jo både større harddisk og mere ram i en 24" iMac.

vent med at købe noget .. der er rygter om at der kommer nye produkter
inden for meget kort tid .. muligvis allerede den 14...

> DVD-profiler http://www.invelos.com/Products.aspx

ikke helt det samme, men der er f.eks.

<http://www.delicious-monster.com/>

/thomas

Fra : Kurt Brixen

Dato : 08-10-08 13:28

On Tue, 7 Oct 2008 19:48:27 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von
Hassel) wrote:

>vent med at købe noget .. der er rygter om at der kommer nye produkter
>inden for meget kort tid .. muligvis allerede den 14...

Det vil være perfekt hvis der kommer en større Mini.

--

Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-10-08 11:04

On 2008-10-07 19:39:41 +0200, Kurt Brixen <kurt_brixen@invalid.invalid> said:

> Men der er jo både større harddisk og mere ram i en 24" iMac.

Fem for alt gør 5400rpm disken og den delte ram mellem OS og grafikkort
mini'en meget langsommere end en iMac.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Bruno

Dato : 07-10-08 18:33

Kurt Brixen wrote:

> Desuden skal jeg have fundet en news-læser til Mac

Thunderbird - så kan du bruge det samme program på begge platforme og
datafilerne kan du endda flytte fra den ene til den anden hvis behovet
opstår.

Mvh
Bruno

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-10-08 11:02

On 2008-10-07 13:53:25 +0200, Kurt Brixen <kurt_brixen@invalid.invalid> said:

> [...]
>
> 1. Er det rigtigt at der er så stor forskel på dem. Jeg har ringet til
> Humac i dag og talt med en medarbejder, der sagde at de to iMac skærme

De aner ikke en pind, forskellen på 20" og 24" er stor. 20" er elendig
i en hver hensenede (TN), 24" er midelmådig (IPS eller PVA afhængig af
produktion).

Jeg har selv en 24" glossy imac hjemme. Den er dejlig skarp, lysstærk,
stor , fin betragtningsvinkel men farve gengivelsen er elendig pga
glossy skærmen. Panelet der sidder bag den er ellers udemærket. Såvel
film som photo ser frygtelig ud pga den uensartede farvegengivelse og
refelktioner fra skærmen selv.

> 2. Er der blæsere i iMac og Mini?

Ja, du finder ikke 2GHz computere uden men de er meget støjsvage.
(samme CPU som i de blærbare men det større kabinet gør det lettere at
lave fornuftige termiske zoner). Jeg tvivler på at du kan høre blæserne
med mindre du virkelig koncentrerer dig. Begge computere må anses som
værene "lydløse" med forbehold for disken.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-10-08 14:06

> [...]
> glossy skærmen. Panelet der sidder bag den er ellers udemærket. Såvel
> film som photo ser frygtelig ud pga den uensartede farvegengivelse og

Er du ikke lidt skrap i din dom? Vi stiller jo ikke alle lige store
krav. Jeg bruger selv en LG L1915S som sekundær skærm til min MacBook
Pro, og jeg synes da, den fungerer fint. Læser man test af den, så er
den bestemt ikke god i farvegengivelse etc., men da den kom frem, var
den en af de hurtigste og dermed god til spil. Der må være mange andre
end mig, der er tilfredse med mindre end det optimale. Om ikke andet, så
er der jo ingen af os, der har råd til at købe det bedste indenfor alle
områder. Jeg synes da, at en 24" iMac har en rigtig flot skærm.
Reflekserne afhænger af lyset i rummet omkring den, så det er klart, at
visse steder vil den ikke være god, hvad det angår. Er lyset dæmpet,
eller er der ikke lys, der reflekterer, er det ikke noget problem.

> [...]
> med mindre du virkelig koncentrerer dig. Begge computere må anses som
> værene "lydløse" med forbehold for disken.

Min søn har haft en 24" iMac 3,06 GHz i et halvt år. Jeg kan ikke huske,
jeg nogensinde har hørt blæseren køre, når jeg har været inde på hans
værelse, så jeg vil regne den for stort set lydløs.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-10-08 14:26

On 2008-10-12 15:05:57 +0200, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> [...]
> visse steder vil den ikke være god, hvad det angår. Er lyset dæmpet,
> eller er der ikke lys, der reflekterer, er det ikke noget problem.

Jeg mener ikke jeg er skrap når brugeren netop spørger til kalibrering
er det fordi han har behov for en blot nogenlunde korrekt
farvegengivelse. Det har jeg ikke selv.

Desværre afhænger reflekserne ikke kun af lyset i rummet. Problemet er
at det også er skærmens eget lys der reflekteres. Selvfølgelig kan man
slukke for skærmen men så er den jo ikke meget bevendt.

Til mit brug kunne jeg fint nøjes med selv en 20" iMac trods dens
svagheder. For mig er det kun str, opløsning og til dels skarphed der
er væsenligt. Jeg kan godt se om mine billeder er håbløse eller ok på
en hvilken som helst skærm da mine krav ikke er store og TV/film ser
jeg på mit Plasma TV som ingen computere skærm kan konkurere med.

til grafisk arbejde er Imac'en faktisk helt håbløs i forhold til skærme
der på papiret er langt ringere da problmet er at farvegengivelsen er
ujævn. dvs én farve vises forskelligt afhænig af hvor på skærmen den
placeres. En alm dårlig LCD skærm med et mat TN panel i det mindste i
stand til at vise en farve nogenlunde ens uanset hvor på skærmen den
placeres såfremt man blot sidder lige foran skærmen.

> Min søn har haft en 24" iMac 3,06 GHz i et halvt år. Jeg kan ikke huske,
> jeg nogensinde har hørt blæseren køre, når jeg har været inde på hans
> værelse, så jeg vil regne den for stort set lydløs.

Jeps, at du ikke har hørt blæserne betyder ikke at de ikke kører. De
kører hele tiden - blot ikke særlig hurtigt. Hvis der er helt stille
kan an godt høre forskel på om computeren er tændt med parkerede diske
eller i sleep.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-10-08 16:10

> [...]
>
> Jeg mener ikke jeg er skrap når brugeren netop spørger til kalibrering
> er det fordi han har behov for en blot nogenlunde korrekt

OK. Det er svært at rådgive andre om den slags, for vi stiller vidt
forskellige krav. Jeg kan huske, at jeg læste en anmeldelse af et
armbåndsur til kr. 20.000,-. Der stod bl.a., at lænken ikke var noget
særligt, men til prisen havde den en acceptabel finish. De fleste
mennesker synes nok, at et ur til den pris er et meget fint ur, men der
er åbenbart og nogle, der ikke regner det for noget særligt. Sådan er
det jo med alle de materielle ting, vi omgiver os med.

> [...]
> kører hele tiden - blot ikke særlig hurtigt. Hvis der er helt stille
> kan an godt høre forskel på om computeren er tændt med parkerede diske

Det ved jeg godt, men jeg ville bare komme med lidt hands-on erfaring.
Det er jo ikke nok at oplyse, om en computer har blæsere eller ej. Det
vigtige er, om de kører tit, og om de larmer. Min erfaring er således,
at en iMac er meget støjsvag. Blæserne i min MacBook Pro kører også
meget mindre end dem i en MacBook. I min gamle TiBook kørte de meget
tit. Derimod har jeg aldrig hørt blæserne i min kones gamle iBook, og de
var vist slukkede, når de var på pause. På de nyere Mac kører de, som du
skriver, med lav hastighed, som på vores MacBook er 1.800 og på vores
MacBook Pro 2.000 omdr./min.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-10-08 17:02

On 2008-10-12 17:10:29 +0200, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> OK. Det er svært at rådgive andre om den slags, for vi stiller vidt
> forskellige krav.

Personligt stille jeg slet ingen krav men spørgeren stillede krav
hvilket jeg forholdt mig til.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Kurt Brixen

Dato : 12-10-08 18:02

On Sun, 12 Oct 2008 15:25:49 +0200, Morten Reippuert Knudsen
<spam@reippuert.dk> wrote:

>Jeg mener ikke jeg er skrap når brugeren netop spørger til kalibrering
>er det fordi han har behov for en blot nogenlunde korrekt
>farvegengivelse. Det har jeg ikke selv.

Jeg har ikke ligefrem BEHOV for korrekte farver, men jeg ved at jeg ikke
bliver tilfreds med noget der er dårligere end det jeg er vant til. Og
det er korrekt kalibrerede skærme både på arbejde og hjemme.

> [...]

>der på papiret er langt ringere da problmet er at farvegengivelsen er
>ujævn. dvs én farve vises forskelligt afhænig af hvor på skærmen den

Det lyder ikke godt.

Jeg tror jeg skal prøve en Mini, for at se hvor langsom den føles. Det
kan jeg bedre vænne mig til end en dårlig skærm.

--

Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-10-08 18:09

On 2008-10-12 19:01:57 +0200, Kurt Brixen <kurt_brixen@invalid.invalid> said:

> [...]
>
> Jeg tror jeg skal prøve en Mini, for at se hvor langsom den føles. Det
> kan jeg bedre vænne mig til end en dårlig skærm.

Photoshop på en mini er ikke en rar oplevelse pga disken, til alm brug
med webserf billedkigning, film og musik afspilning er den fin.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Kurt Brixen

Dato : 14-10-08 13:33

On Sun, 12 Oct 2008 19:09:23 +0200, Morten Reippuert Knudsen
<spam@reippuert.dk> wrote:

>Photoshop på en mini er ikke en rar oplevelse pga disken, til alm brug
>med webserf billedkigning, film og musik afspilning er den fin.

Det er også kun en stakket frist inden jeg må opgive Photoshop.
Jeg er efterlønner og arbejder et par dage om ugen; og bruger den samme
CS2 på min hjemmecomputer. Det må jeg jo kun så længe jeg arbejder. I
øjeblikket er jeg alene om den workstation, jeg bruger på arbejdet.

--

Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-10-08 20:59

> [...]
> CS2 på min hjemmecomputer. Det må jeg jo kun så længe jeg arbejder. I
> øjeblikket er jeg alene om den workstation, jeg bruger på arbejdet.

godt for dig CS2 på en ny macmini er en træg oplevelse.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen