Fortjeneste ved hushandel efter skilsmisse
Fra : Mart

Dato : 06-10-08 05:09

Ang seperation/skilsmisse: efter (14 års) ægteskab med fælleseje.
Fruen vil købe mig ud af huset og beholde det.
Venner fortæller mig at hvis hun sælger inden 10 år, har jeg ret til del i
fortjenesten. Det skal indføjes i aftalen.
Jeg har mest lyst til ikke at have sådan en aftale, men det kan være at jeg
fortryder det, så:

Hvad er det for en regel, og hvor kan jeg læse om den?

mvh Mart-

Fra : alexbo

Dato : 06-10-08 08:48

"Mart" <nono@nospam.dk> skrev

> Hvad er det for en regel, og hvor kan jeg læse om den?´

Hvis nu du og konen havde solgt jeres hus til en helt fremmed, ville du
næppe forvente at kunne få en sådan aftale.
Det er ingen særlig grund til at din kone skal stilles ringere end en
fremmed, hvis du vil have del i en forventet prisstigning, må du forlange
mere for din halvdel.

Hvis du absolut vil indgå en sådan aftale, man kan selvfølgelig aftale hvad
man vil, så bør den også indeholde en afsnit om at hvis du køber en hus, så
skal din kone også have del i værdistigningen på det, det er jo "hendes"
penge huset er købt for.

Man skulle måske lade aftalen gælde alt hvad de to parter får med sig ud af
ægteskabet, og begge veje, de ting der falder i værdi og måske ligefrem
smides væk, skal den anden part betale halvdelen af.

Prisssætte alt og en gang om året gøre et regnskab op.

mvh
Alex Christensen

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 06-10-08 08:50

"Mart" <nono@nospam.dk> wrote in message

> Venner fortæller mig at hvis hun sælger inden 10 år, har jeg ret til del
> i fortjenesten. Det skal indføjes i aftalen.
>
> Hvad er det for en regel, og hvor kan jeg læse om den?

Hvis du havde "ret" til evt. senere fortjeneste, var der jo ingen grund til
at indføje det i aftalen. Spørgsmålet er selvfølgelig hvilken pris du sælger
til ift. husets dagsværdi.

Fra : Henning

Dato : 06-10-08 14:34

>Venner fortæller mig at hvis hun sælger inden 10 år, har jeg ret til del i
>fortjenesten. Det skal indføjes i aftalen.
Hvad så hvis hun sælger med tab - står du så klar med sparebøssen i
hånden?
Når I skilles laver I en endegyldig deling af boet pr. dags dato. Slut
færdig.

Fra : Mart

Dato : 06-10-08 18:44

"Henning"

> Når I skilles laver I en endegyldig deling af boet pr. dags dato. Slut
> færdig.

Enig, tak for hjælpen alle.

Mort-