Beskatning af kunst og antikviteter
Fra : Klaus Andersen

Dato : 05-10-08 18:28

Hej gruppe

Hvordan forholder det sig egentligt med beskatning af kunst og antikviteter.

Skal man betale skat af salgssummen når man omsætter f.eks et maleri som
viser dig at være en ægte et-eller-andet og lige pludseligt er pænge værd?

Nu vil jeg lige påpege at, jeg ikke ligger inde med sådanne ting, men at,
spørgsmålet udspringer af en diskussion om beskatningsarter.

Mvh

KA

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-10-08 19:28

Klaus Andersen skrev:

> Hvordan forholder det sig egentligt med beskatning af kunst og antikviteter.

Kunst og antikviteter adskiller sig ikke fra andre varer.
Hvis de er inkøbt med videresalg for øje, så skal der
betales skat. Til gengæld kan omkostninger normalt trækkes fra.

> Skal man betale skat af salgssummen når man omsætter f.eks et maleri som
> viser dig at være en ægte et-eller-andet og lige pludseligt er pænge værd?

Værdien/værdistigningen har ingen betydning - udover, at det
selvfølgelig er afgørende for fortjenesten og dermed, hvor
meget der skal beskattes.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tips og tricks til websnedkeren.

Fra : Klaus Andersen

Dato : 05-10-08 21:49

> Kunst og antikviteter adskiller sig ikke fra andre varer. Hvis de er
> inkøbt med videresalg for øje, så skal der betales skat. Til gengæld kan
> omkostninger normalt trækkes fra.

Jeg er med på at erhvervsmæssigt salg af sådanne ting beskattes normalt, men
hvordan er det med privatfolk som sælger ud af deres indbo/private ejendele?

Mvh

KA

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-10-08 22:44

Klaus Andersen skrev:

> Jeg er med på at erhvervsmæssigt salg af sådanne ting beskattes normalt, men
> hvordan er det med privatfolk som sælger ud af deres indbo/private ejendele?

Hvis indboet er købt med videresalg for øje, så er der tale
om erhvervsmæssigt salg, og så er fortjenesten
skattepligtig. Og i den forbindelse skal man også være
opmærksom på, at man skal momsregistreres, hvis man omsætter
for mere end 50.000 kroner årligt.

Der er ikke nogen bundgrænse for, om beløbet er
skattepligtigt. Hvis man køber en lysestage til 100 kroner
med videresalg for øje, og man så sælger den for 150 kroner,
så er de 50 kroner skattepligtige. Dog kan man - som
tidligere skrevet - normalt trække omkostninger fra i
fortjenesten.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sammenlign dagens pc med en pc i 1986, og gys over datidens

Fra : Klaus Andersen

Dato : 05-10-08 23:51

> [...]
> forbindelse skal man også være opmærksom på, at man skal momsregistreres,
> hvis man omsætter for mere end 50.000 kroner årligt.

Og hvis indboet ikke er købt med videresalg for øje, men blot som f.eks.
pynt, kan jeg så gå ud fra at, der ikke skal betales skat af fortjenesten?

F.eks.: Man køber et gammelt dekorativt mikroskop på et kræmmermarked for
Kr. 500, og finder så flere efter ud af at det har tilhørt Pasteur og at,
det blev benyttet da han opfandt vacinen mod rabies.

Nu er det en halv million kroner værd. Skal der betales skat af salgssummen?

Mvh

KA

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-10-08 07:42

Klaus Andersen skrev:

> Og hvis indboet ikke er købt med videresalg for øje, men blot som f.eks.
> pynt, kan jeg så gå ud fra at, der ikke skal betales skat af fortjenesten?

Ja.

> [...]
> det blev benyttet da han opfandt vacinen mod rabies.
>
> Nu er det en halv million kroner værd. Skal der betales skat af salgssummen?

Nej.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
35 tips & tricks til Internet Explorer.